E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa maszyn i urządzeń

DRM.02. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego - Mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej 817212

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnejWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.02.

E‑zasób wspiera osiąganie celów kształcenia:

DRM.02. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego

  • obsługiwanie maszyn i urządzeń podczas produkcji drzewnej;

  • kontrolowanie i nadzorowanie pracy maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej;

  • montowanie maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej;

  • wykonywanie przeglądów, napraw i konserwacji maszyn i urządzeń.

Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje cyfrowe.

E‑zasób wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.02.4. Obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego

Uczeń:

  • 1) charakteryzuje procesy produkcyjne i eksploatacyjne w przetwórstwie drewna,

  • 2) stosuje zasady obsługi maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów drzewnych,

  • 3) posługuje się sprzętem kontrolno‑pomiarowym w procesach obsługi maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej,

  • 5) charakteryzuje proces eksploatacji maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego,

  • 6) obsługuje maszyny i urządzenia do produkcji drzewnej;

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu naprawy i konserwacji maszyn i urządzeń.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał Obsługa maszyn i urządzeń składa się z dwóch multimediów.

Uczeń zobaczy obsługę i zastosowanie obrabiarek do drewna, m.in. pilarki wzdłużno‑poprzecznej, formatowej, taśmowej, strugarki wyrówniarki, frezarki dolnowrzecionowej i górnowrzecionowej.

Dzięki niej uczeń zapozna się z budową, oprogramowaniem, zasadami obsługi i bezpieczeństwa pracy obrabiarki CNC.

3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceD149gLlmXInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają na sprawdzenie poziomu opanowania wiedzy z zakresu e‑materiału.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDvZ4I9OBoSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDzp8EJ9hAPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDFVQTjExGPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDAf4xHANNNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD11aD9mCEInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z obsługą maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji.

Sekwencje filmowe

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla sekwencje filmowe (Obsługa obrabiarek do drewna i materiałów drewnopochodnych). Następnie proponuje uczniom zabawę w „Jeden z dziesięciu”. Dziesięcioro uczniów wciela się w rolę graczy. Pozostali uczniowie naradzają się i przygotowują pulę pytań wraz z odpowiedziami dotyczącymi zagadnień i problemów, które zostały przedstawione w sekwencjach. Pytania nie mogą się powtarzać, powinny być też poprawnie sformułowane (nad ich zasadnością i poprawnością czuwa nauczyciel). Uczestnicy mają prawo do jednej błędnej odpowiedzi, druga oznacza koniec zabawy.

Animacja

Praca indywidualna

Nauczyciel prosi uczniów, aby pobieżnie zapoznali się animacją ukazującą centrum obróbcze. Uczniowie stawiają i zapisują pytania do animacji (Czego mogę się dowiedzieć? Na jakie pytania znajdę tu odpowiedź?). Kolejny etap to skupienie na animacji większej uwagi, uczeń powinien robić kilkusekundowe przerwy pomagające w przyswojeniu wiedzy. Uczeń odpowiada sobie na pytanie, czy wszystko zrozumiał, jeśli istnieje taka potrzeba, wraca do animacji. Ostatni krok to powtórzenie treści zawartej w tym materiale oraz odpowiedź na zapisane wcześniej pytania.

Metoda „5 kroków” kształtuje umiejętność poszukiwania, porządkowania, wykorzystywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Sekwencje filmowe oraz animacja stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Po obejrzeniu sekwencji uczeń może przygotować notatki w formie fiszek, zaś animacja może być pretekstem do przeprowadzenia wywiadu z machanikiem‑operatorem maszyn do produkcji drzewnej.

Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści