E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonywanie form oraz użytkowanie maszyn i urządzeń do wykonywania odlewów w formach jednorazowych, trwałych i półtrwałych

MTL.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych - Operator maszyn i urządzeń odlewniczych 812107, Technik odlewnik 311705

bg‑cyan

Przewodnik dla nauczyciela

8

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach operator maszyn i urządzeń odlewniczych oraz technik odlewnik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:

MTL.02 Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych wyodrębnionej w zawodach Operator maszyn i urządzeń odlewniczych 812107 i Technik odlewnik 311705

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

MTL.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych:

  • opanowanie procesów wykonywania form i rdzeni odlewniczych;

  • opanowanie procesów wykonywania odlewów w formach jednorazowych, półtrwałych i trwałych;

  • poznanie budowy i sposobu działania maszyn i urządzeń stosowanych do wykonywania odlewów w formach jednorazowych, trwałych i półtrwałych;

  • poznanie zasad

  • przeprowadzania obsługi codziennej (obsługi bieżącej) maszyn i urządzeń stosowanych w procesach odlewania.

Efekty kształcenia

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

MTL.02.4. Wykonywanie form oraz użytkowanie maszyn i urządzeń do wykonywania odlewów w formach jednorazowych, trwałych i półtrwałych

Uczeń:
1) wykonuje formy jednorazowe i rdzenie,
2) ocenia stan techniczny oprzyrządowania odlewniczego,
3) użytkuje urządzenia do suszenia form jednorazowych i rdzeni,
4) wykonuje odlewy w formach jednorazowych,
5) wykonuje odlewy w formach trwałych i półtrwałych,
6) użytkuje maszyny i urządzenia stosowane w procesach wytwarzania odlewów w formach trwałych i półtrwałych,
7) przeprowadza obsługę codzienną, przeglądy bieżące oraz konserwację maszyn i urządzeń stosowanych w procesach odlewania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDeBE2vOfzWprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:

    Film edukacyjny Wykonywanie form jednorazowych i rdzeniDf7GZp6zNFilm edukacyjny Wykonywanie form jednorazowych i rdzeni prezentuje metody formowania ręcznego i maszynowego, budowę i sposób działania maszyn i urządzeń do wykonywania form jednorazowych i rdzeni, a także omawia cele i zasady wykonywania obsługi codziennej maszyn i urządzeń oraz obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do wykonywania form jednorazowych i rdzeni.

    Sekwencje filmowe Procesy wykonywania odlewówDnq44u9XSSekwencje filmowe Procesy wykonywania odlewów przedstawiają różne metody odlewania oraz zastosowanie robotów przemysłowych w procesach wykonywania odlewów.

    Animacja modelu 3D Proces odlewania próżniowegoD1HC9LCsAAnimacja modelu 3D Proces odlewania próżniowego prezentuje proces formowania próżniowego oraz przedstawia funkcje maszyn i urządzeń stosowanych w procesie formowania próżniowego.

    Grafika interaktywna Stan techniczny i parametry oprzyrządowania odlewniczegoDbbLagMANGrafika interaktywna Stan techniczny i parametry oprzyrządowania odlewniczego omawia wymagania technicznych stawiane poszczególnym elementom oprzyrządowania odlewniczego, prezentuje czynniki oddziałujące na oprzyrządowanie odlewnicze podczas jego użytkowania, opisuje typowe niesprawności oprzyrządowania odlewniczego oraz zasady diagnozowania oprzyrządowania odlewniczego metodą obserwacji prostej.

    E‑book Podstawy technologii formowania i odlewaniaDT0ozWKvCE‑book Podstawy technologii formowania i odlewania zawiera omówienie zagadnień związanych z procesami wykonywania form i rdzeni odlewniczych, wykonywania odlewów w formach jednorazowych, półtrwałych i trwałych, opisuje budowę i sposób działania maszyn i urządzeń stosowanych do wykonywania odlewów, zasady przeprowadzania obsługi codziennej maszyn i urządzeń stosowanych w odlewnictwie. E‑book pozwala też poznać przykłady obsługi bieżącej maszyn i urządzeń oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska związane z przebiegiem procesów odlewania.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDGryS8zkwInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDDXDSHxvxSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przwodnik dla nauczycielaDdq5gwRLpPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięD5eAka4pGPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDN7WugZMWNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD3ii6D89UInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym

Film edukacyjny „Wykonywanie form jednorazowych i rdzeni”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby zanotowali ważne według nich informacje dotyczące przygotowania eksploatacji maszyn odlewniczych.

  • Zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu edukacyjnego i zapamiętanie jak największej ilości podanych w nim informacji.

  • Po zakończeniu prezentacji uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inny podtemat związany z eksploatacją maszyn odlewniczych.

  • Lista zagadnień powinna być wyczerpująca i oparta na obejrzanym materiale.

  • Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień, oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień, przypominając o tym, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, zadaje pytania i pomaga uporządkować i utrwalić wiedzę. Komentuje także niepoprawne wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.

Sekwencje filmowe „Procesy wykonywania odlewów”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji sekwencje filmowe.

  • Zadaniem uczniów podczas oglądania filmów jest zrobienie notatek i zapamiętywanie jak największej liczby informacji.

  • Po obejrzeniu e‑materiału prowadzący dzieli klasę na 4 grupy, którym przydziela do omówienia poszczególne metody wykonywania odlewów.

  • Każda grupa ma za zadanie szczegółowo opisać przydzielone zagadnienie.

  • Nauczyciel monitoruje pracę grup i służy im pomocą w razie problemów z wykonaniem zadania.

  • Po zapisaniu wszystkich informacji grupy wymieniają się kartkami z innymi grupami, a te mają za zadanie dopisać brakujące informacje.

  • Grupy przedstawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.

  • Nauczyciel komentuje poprawność wykonania zadania i nagradza ocenami grupę, która najlepiej się z niego wywiązała.

Animacja modelu 3D „Proces odlewania próżniowego”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji animację i prosi, aby zanotowali ważne według nich informacje dotyczące przebiegu procesu formowania próżniowego oraz funkcji prezentowanych maszyn i urządzeń.

  • Zadaniem uczniów jest obejrzenie animacji i zapamiętanie jak największej ilości podanych w nim informacji.

  • Po zakończeniu prezentacji uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inny podtemat związany z eksploatacją maszyn odlewniczych.

  • Lista zagadnień powinna być wyczerpująca i oparta na obejrzanym materiale, np. każda z grup otrzymuje do omówienia poszczególne maszyny (jakie są funkcje tych maszyn) lub funkcje (jakie maszyny można wykorzystać, by zrealizować daną funkcję – element procesu odlewniczego).

  • Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień, oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień, przypominając o tym, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, zadaje pytania i pomaga uporządkować i utrwalić wiedzę. Komentuje także niepoprawne wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.

Grafika interaktywna „Stan techniczny i parametry oprzyrządowania odlewniczego”
  • Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Każda grupa otrzymuje pulę zdjęć przedstawiających różne elementy oprzyrządowania odlewniczego.

  • Zadaniem uczniów jest omówienie czynności, które można zrealizować za pomocą tych narzędzi, wymagań technicznych, jakie powinny spełniać i możliwych usterek.

  • Następnie pod otrzymanymi zdjęciami uczniowie umieszczają odpowiednie podpisy.

  • Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania.

  • Kolejnym krokiem jest praca z wydrukowanymi zdjęciami.

  • Uczniowie ustawiają zdjęcie danego przyrządu i wykonują zrzut ekranu w taki sposób, aby było widać elementy, o które zapytają w ułożonych przez siebie pytaniach.

  • Uczniowie w grupach przygotowują 5 pytań dotyczących wybranych wcześniej przyrządów.

  • Uczniowie z pozostałych grup udzielają odpowiedzi na pytania ułożone przez daną grupę.

  • W razie potrzeby nauczyciel pomaga poszczególnym grupom.

  • Uczniowie sporządzają notatki z zajęć.

E‑book „Podstawy technologii formowania i odlewania”
  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią e‑booka w domu.

  • Na lekcji nauczyciel dzieli uczniów na grupy.

  • Każda z grup ma opracować jedno zagadnienie nawiązujące do treści e‑booka, np. rysunek konstrukcyjny, dokumentacja technologiczna – jakie elementy powinny zawierać, na co warto zwrócić uwagę, jak odczytywać.

  • Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień, oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień, przypominając o tym, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, zadaje pytania i pomaga uporządkować i utrwalić wiedzę. Komentuje także niepoprawne wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla podczas zajęć interaktywne materiały sprawdzające (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały służą do utrwalenia zdobytej wiedzy) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowej odpowiedzi każdemu uczniowi, wyznacza odpowiednią ilość czasu na podanie odpowiedzi.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawne odpowiedzi.

  • Po uzyskaniu prawidłowych odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia każde zagadnienie, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy mieli z tym trudności.

Słownik pojęć dla e‑materiału
  • Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartym w słowniku pojęć dla e- materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.

  • Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 6 grup, z których każda otrzymuje 2 hasła i 2 definicje (hasła i definicje mogą się powtarzać w poszczególnych grupach).

  • Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie haseł do odpowiadających im definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.

  • Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć

Film edukacyjny „Wykonywanie form jednorazowych i rdzeni”
  • Nauczyciel korzysta z filmu edukacyjnego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z treścią e‑materiału (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji filmu przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem (np. metody formowania ręcznego i maszynowego, budowa i sposób działania maszyn i urządzeń do wykonywania form jednorazowych i rdzeni itp.).

  • Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Sekwencje filmowe „Procesy wykonywania odlewów”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji sekwencje filmowe „Procesy wykonywania odlewów”.

  • Uczniowie podczas oglądania filmów sporządzają własne notatki.

  • Po zakończeniu oglądania nauczyciel rozmawia z uczniami na temat procesów wykonywania odlewów.

  • Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np. „Jak przebiega odlewanie do form piaskowych?”, „Jak przebiega odlewanie metodą wytapianych modeli?”, „Jakie urządzenia wykorzystuje się podczas odlewania określoną metodą?”, „Jakie zastosowanie w procesach wykonywania odlewów znajdują roboty przemysłowe?”.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z procesem odlewniczym (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji filmów przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem (np. odlewanie do form piaskowych, odlewanie metodą wytapianych modeli, odlewanie w formach specjalnych, odlewanie kokilowe grawitacyjne, odlewanie ciągłe i półciągłe, odlewanie ciśnieniowe itd.).

  • Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Grafika interaktywna „Stan techniczny i parametry oprzyrządowania odlewniczego”
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom grafikę interaktywną i omawia jej zawartość. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z metodami oceny stanu technicznego oprzyrządowania odlewniczego i związaną z tym obszarem dokumentacją.

  • Każdy uczeń na podstawie grafiki interaktywnej układa 5 pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną poprawną odpowiedzią.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą odpowiedź (jedną z czterech). Autor pytania z pomocą nauczyciela koryguje odpowiedzi kolegów.

  • Nauczyciel po raz kolejny wyświetla galerię interaktywną i wskazuje ważne obszary, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

E‑book „Podstawy technologii formowania i odlewania”
  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie e‑booka podczas lekcji i wynotowanie najważniejszych ich zdaniem informacji. Uczniowie pracują samodzielnie.

  • Każdy z nich otrzymuje inny podtemat związany wykonywaniem form oraz z eksploatacją maszyn odlewniczych.

  • Lista zagadnień powinna być wyczerpująca i oparta na obejrzanym materiale.

  • Nauczyciel informuje uczniów o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień, oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień, przypominając o tym, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, zadaje pytania i pomaga uporządkować i utrwalić wiedzę. Komentuje także niepoprawne wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla podczas zajęć interaktywne materiały sprawdzające.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu uczniowi, wyznacza odpowiednią ilość czasu na podanie odpowiedzi.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań nauczyciel wyjaśnia każde zagadnienie, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy mieli z tym trudności.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela na przykład na tablicy interaktywnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciami

Praca indywidualna

Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałami: filmem edukacyjnym „Eksploatacja maszyn i urządzeń odlewniczych”, sekwencjami filmowymi „Procesy wykonywania odlewów”, animacją „Proces odlewania próżniowego”, grafiką interaktywną „Stan techniczny i parametry oprzyrządowania odlewniczego” oraz e‑bookiem „Podstawy technologii formowania i odlewania”.

  • Nauczyciel przekazuje uczniom zestaw pytań. Odpowiedzi na te pytania uczniowie znajdą w udostępnionych materiałach. Pytania obejmują kwestie poruszane w zadaniach zawartych w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować te zadania na pytania dla uczniów.

  • Uczeń przesyła nauczycielowi (np. e‑mailem) odpowiedzi na pytania i przychodzi na lekcję przygotowany do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zaczyna realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Opisz wybrany proces metalurgiczny.

  • Uczeń planuje wypowiedź i zapisuje swoje wnioski.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach

Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: metody formowania ręcznego i maszynowego, budowa i sposób działania maszyn i urządzeń do wykonywania form jednorazowych i rdzeni, obsługa codzienna maszyn i urządzeń do wykonywania form jednorazowych i rdzeni, typowe niesprawności oprzyrządowania odlewniczego i zasady diagnozowania oprzyrządowania odlewniczego.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie ich nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłane materiały i zwraca je z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Grupy uczniów przedstawiają i omawiają swoje prezentacje.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczniów.

  • W przypadku pytań nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza zadania w postaci udzielania odpowiedzi na pytania, np. „Co sprawiło grupie trudność?”; „Co grupy wykonały bez problemu?”; „Na co zwrócilibyście uwagę, przygotowując prezentację następnym razem?”; „Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film edukacyjny, sekwencje filmowe, animację modelu w grafice 3D, schemat\grafikę interaktywną i e‑book. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego.

Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat eksploatacji maszyn i urządzeń w procesach metalurgicznych. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy. Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej. Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1NQAh2myRyqT
(Uzupełnij).