You will learn to write a fraction as a quotient of two natural numbers.
Learning effect
You write the quotient of two natural numbers in the form of a fraction.
R1VX1E4fJnqJD1
- How to divide fairly four chocolate bars between three people? - How to divide fairly five chocolates between nine students? - How to divide fairly two pizzas between six people? - How to divide fairly three apples between five people?
Make proper drawings and find solutions to the problems. Compare the results of your work with the example below:
How to divide fairly four chocolate bars between three people?
RKeYsJUECJZR81
Task 1
R1Nh0c5QAcyoK1
Open the applet. See how we present the quotient of numbers using the common fraction. After having completed the exercise, write down the results of your observations.
R17qndx8jvimT1
RNOKfIWacq5Pn1
RoOomrTXM9Zlr1
R3VQsikWZd7X61
RHralwZXfepvI1
Conclusion:
R1JJrv9rzIrUq1
- The result of each division by number different than zero can be written down in the form of a fraction. - The dividend is the numeratornumeratornumerator of the fraction and divisordivisordivisor is the denominatordenominatordenominator. - The fraction barfraction barfraction bar replaces the sign of division.
Task 2
Rsyo6vPPWsTpv1
Write the division in the form of improper fraction and then simplify it.
Podpunkt a) sześć podzielić przez dwadzieścia jeden. Podpunk b) dwanaście podzielić przez czterdzieści osiem. Podpunkt c) osiem podzielić przez pięć. Podpunkt d) osiemnaście podzielić przez dwanaście.
Podpunkt a) sześć podzielić przez dwadzieścia jeden. Podpunk b) dwanaście podzielić przez czterdzieści osiem. Podpunkt c) osiem podzielić przez pięć. Podpunkt d) osiemnaście podzielić przez dwanaście.
a) b) c) d)
Task 3
R16drumcWOHp01
Write the fraction as a quotientfraction as a quotientfraction as a quotient of two numbers.
a)
b)
c)
d)
R16p6o2LbE61l1
Make proper drawings and write down the answer:
- Kasia has 250 cm of ribbon. She wants to divide in into 6 pieces. What is the length of one piece? - Five students bought all juice in the school canteen – 12 glasses. How cant hey divide it between themselves?
Task 4
An extra task:
Calculate using the simplification of fractions
Podpunkt a) osiemset dziesięć podzielić przez sto sześćdziesiąt dwa. Podpunkt b) tysiąc dziewięćset dwadzieścia podzielić przez dwieście czterdzieści.
Podpunkt a) osiemset dziesięć podzielić przez sto sześćdziesiąt dwa. Podpunkt b) tysiąc dziewięćset dwadzieścia podzielić przez dwieście czterdzieści.
a) b)
Remember:
R1JJrv9rzIrUq1
- The result of each division by number different than zero can be written down in the form of a fraction. - The dividend is the numeratornumeratornumerator of the fraction and divisordivisordivisor is the denominatordenominatordenominator. - The fraction barfraction barfraction bar replaces the sign of division.
Do the revision exercises.
Exercises
RO59ICZUqfXYC
Exercise 1
Exercise 2
Fill the blank spaces with numbers greater that 20 and smaller than 80, to obtain the given result.
Podpunkt a) [tu uzupełnij] podzielić przez [tu uzupełnij] równa się dwa razy jedna trzecia. Podpunkt b) [tu uzupełnij] podzielić przez [tu uzupełnij] równa się trzy razy jedna ósma. Podpunkt c) [tu uzupełnij] podzielić przez [tu uzupełnij] równa się jeden razy trzy siódme.
Podpunkt a) [tu uzupełnij] podzielić przez [tu uzupełnij] równa się dwa razy jedna trzecia. Podpunkt b) [tu uzupełnij] podzielić przez [tu uzupełnij] równa się trzy razy jedna ósma. Podpunkt c) [tu uzupełnij] podzielić przez [tu uzupełnij] równa się jeden razy trzy siódme.
a)
b)
c)
Possible answers:
a)
b)
c)
Exercise 3
Do the calculations using the long division method and write down the result as a mixed number. Write what elements correspond with the divisordivisordivisor, the quotient and the rest of the division. Write the answer in English.