Scenariusz
Temat
Ułamek zwykły jako iloraz
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
2) przedstawia ułamek jako iloraz liczb naturalnych, a iloraz liczb naturalnych jako ułamek zwykły.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Zapisywanie ułamka w postaci ilorazu liczb naturalnych.
2. Zapisywanie ilorazu dwóch liczb naturalnych w postaci ułamka.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- zapisuje ułamek w postaci ilorazu liczb naturalnych,
- zapisuje iloraz dwóch liczb w postaci ułamka zwykłego.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Dyskusja.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każda z nich losuje jedno z przygotowanych przez nauczyciela pytań.
- Jak podzielić sprawiedliwie cztery batony między trzy osoby?
- Jak podzielić sprawiedliwie pięć czekolad między dziewięciu uczniów?
- Jak podzielić sprawiedliwie dwie pizze między sześć osób?
- Jak podzielić sprawiedliwie trzy jabłka między pięć osób?
Zadaniem uczniów jest wykonanie odpowiednich rysunków i znalezienie rozwiązania problemu.
Realizacja lekcji
Uczniowie prezentują uzyskane rozwiązania i wspólnie dyskutują nad zapisaniem rozwiązań tych zadań.
Przykładowy zapis rozwiązania, jaki mogą zaproponować uczniowie:
Jak podzielić sprawiedliwie cztery batony między trzy osoby?
[Ilustracja 1]
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak zapisujemy iloraz liczb za pomocą ułamka zwykłego.
[Geogebra aplet]
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji .
Powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Wynik każdego dzielenia przez liczbę różną od zera możemy zapisać w postaci ułamka.
- Dzielna to licznik powstałego ułamka, a dzielnik, to jego mianownik.
- Kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia.
Polecenie 2
Uczniowie zapisują ilorazy w postaci ułamków nieskracalnych.
a) 6 : 21
b) 12 : 48
c) 8 : 5
d) 18 : 12
Polecenie 3
Uczniowie zapisują ułamek jako iloraz dwóch liczb.
a)
b)
c)
d)
Polecenie 4
Uczniowie rozwiązują zadania z treścią. Wykonują odpowiednie rysunki i zapisują odpowiedź.
- Kasia ma wstążkę długości 250 cm. Chce podzielić ją na 6 kawałków. Jaka jest długość jednego kawałka?
- Pięciu uczniów kupiło w szkolnej stołówce cały zapas kompotu - 12 szklanek. Jak mogą się nimi podzielić?
Polecenie dla chętnych:
Oblicz wykorzystując skracanie ułamków.
a) 810 : 162
b) 1920 : 240
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- Wynik każdego dzielenia przez liczbę różną od zera możemy zapisać w postaci ułamka zwykłego.
- Dzielna to licznik powstałego ułamka, a dzielnik, to jego mianownik.
- Kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia.