Students are divided into four groups. Each group gets one of the questions prepared by the teacher.
- How to divide fairly four chocolate bars between three people? - How to divide fairly five chocolates between nine students? - How to divide fairly two pizzas between six people? - How to divide fairly three apples between five people?
Students’ task is to make proper drawings and find solutions to the problems.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- The result of each division by number different than zero can be written down in the form of a fraction. - The dividend is the numeratornumeratornumerator of the fraction and divisordivisordivisor is the denominatordenominatordenominator. - The fraction barfraction barfraction bar replaces the sign of division.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Wynik każdego dzielenia przez liczbę różną od zera możemy zapisać w postaci ułamka. - Dzielna to licznik powstałego ułamka, a dzielnik, to jego mianownik. - Kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia.
maf67debe4ff7ca0f_1527752256679_0
R16p6o2LbE61l1
Uczniowie rozwiązują zadania z treścią. Wykonują odpowiednie rysunki i zapisują odpowiedź.
- Kasia ma wstążkę długości 250 cm. Chce podzielić ją na 6 kawałków. Jaka jest długość jednego kawałka? - Pięciu uczniów kupiło w szkolnej stołówce cały zapas kompotu - 12 szklanek. Jak mogą się nimi podzielić?
maf67debe4ff7ca0f_1528449000663_0
Ułamek zwykły jako iloraz
maf67debe4ff7ca0f_1528449084556_0
Drugi
maf67debe4ff7ca0f_1528449076687_0
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
2) przedstawia ułamek jako iloraz liczb naturalnych, a iloraz liczb naturalnych jako ułamek zwykły.
maf67debe4ff7ca0f_1528449068082_0
45 minut
maf67debe4ff7ca0f_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
maf67debe4ff7ca0f_1528449552113_0
1. Zapisywanie ułamka w postaci ilorazu liczb naturalnych.
2. Zapisywanie ilorazu dwóch liczb naturalnych w postaci ułamka.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
maf67debe4ff7ca0f_1528450430307_0
Uczeń:
- zapisuje ułamek w postaci ilorazu liczb naturalnych, - zapisuje iloraz dwóch liczb w postaci ułamka zwykłego.
maf67debe4ff7ca0f_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna. 2. Dyskusja.
maf67debe4ff7ca0f_1528449514617_0
1. Praca indywidualna. 2. Praca grupowa.
maf67debe4ff7ca0f_1528450135461_0
maf67debe4ff7ca0f_1528450127855_0
Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każda z nich losuje jedno z przygotowanych przez nauczyciela pytań.
- Jak podzielić sprawiedliwie cztery batony między trzy osoby? - Jak podzielić sprawiedliwie pięć czekolad między dziewięciu uczniów? - Jak podzielić sprawiedliwie dwie pizze między sześć osób? - Jak podzielić sprawiedliwie trzy jabłka między pięć osób?
Zadaniem uczniów jest wykonanie odpowiednich rysunków i znalezienie rozwiązania problemu.
maf67debe4ff7ca0f_1528446435040_0
Uczniowie prezentują uzyskane rozwiązania i wspólnie dyskutują nad zapisaniem rozwiązań tych zadań.
Przykładowy zapis rozwiązania, jaki mogą zaproponować uczniowie:
Jak podzielić sprawiedliwie cztery batony między trzy osoby?
[Ilustracja 1]
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak zapisujemy iloraz liczb za pomocą ułamka zwykłego.
[Geogebra aplet]
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji .
Powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Wynik każdego dzielenia przez liczbę różną od zera możemy zapisać w postaci ułamka. - Dzielna to licznik powstałego ułamka, a dzielnik, to jego mianownik. - Kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia.
Polecenie 2
Uczniowie zapisują ilorazy w postaci ułamków nieskracalnych.
a) 6 : 21
b) 12 : 48
c) 8 : 5
d) 18 : 12
Polecenie 3
Uczniowie zapisują ułamek jako iloraz dwóch liczb.
a)
b)
c)
d)
Polecenie 4
Uczniowie rozwiązują zadania z treścią. Wykonują odpowiednie rysunki i zapisują odpowiedź.
- Kasia ma wstążkę długości 250 cm. Chce podzielić ją na 6 kawałków. Jaka jest długość jednego kawałka? - Pięciu uczniów kupiło w szkolnej stołówce cały zapas kompotu - 12 szklanek. Jak mogą się nimi podzielić?
Polecenie dla chętnych:
Oblicz wykorzystując skracanie ułamków.
a) 810 : 162
b) 1920 : 240
maf67debe4ff7ca0f_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- Wynik każdego dzielenia przez liczbę różną od zera możemy zapisać w postaci ułamka zwykłego. - Dzielna to licznik powstałego ułamka, a dzielnik, to jego mianownik. - Kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia.