A tree and a train – metaphors of growing up
you will characterise the stages of human life, of both, biological and existential nature
you will read the metaphors for growing up (metaphor of a train and a tree)
you will take part in a discussion on the advantages and disadvantages of being a child, a teenager and an adult
you will interpret an essayessay and read its message
Do you remember the way you perceivedperceived yourself and the world when you were a child? How do you perceive them now? Those two ways are probably very different from each other and there are more changes awaiting you. An adult sees things from yet another perspective. Children and teenagers very often dream about being an adult. And many adults sometimes miss their childhoodchildhood. In the process of growing up and maturing we often make choices: what to take with us and what to reject. It determines the basics of our self‑esteem.
In psychology, there are several periods of human development. Our biological, psychological and social development is taken into account. Try to match the particular periods to the years of life.
from 19. until 30. years, from 3. to 6. years, from 61. years, until the end of the first year of life, from 7. until 12. years, from 13. until 18. years, from 31 to 60. years
| infancy | |
| pre-school age | |
| school age | |
| adolescence | |
| young adulthood | |
| middle adulthood | |
| older adulthood |
Work in groups:
Group 1 makes the list of advantages and disadvantages of being a child.
Group 2 makes the list of advantages and disadvantages of being a teenager.
Group 3 makes the list of advantages and disadvantages of being an adult.
Create mini‑posters or slides, and later combine them into one presentation.
Read the text by Clive Staples Lewis On three ways of writing for children, and do the exercises.
O trzech sposobach pisania dla dzieci (fragment)Współczesny świat krytyki używa słowa „dorosły” jako wyrazu aprobaty. Jest wrogi temu, co określa mianem „nostalgii”, i pogardliwy wobec tego, co nazywa „Piotrusio‑Panteizmem”. Stąd człowiek, który przyznaje się, że karły, olbrzymy, mówiące zwierzęta i wiedźmy wciąż są mu drogie w wieku lat pięćdziesięciu trzech, nie będzie raczej wychwalany za zachowanie młodości, lecz stanie się obiektem pogardy i współczucia jako ograniczony w rozwoju. Spędzę tu trochę czasu, broniąc się przed takimi oskarżeniami nie dlatego, że fakt, czy ktoś mną pogardza lub mi współczuje, ma wielkie znaczenie, ale dlatego, że ta obrona jest ściśle związana z moim poglądem na baśń i na literaturę w ogóle. Obrona ta zawiera trzy wnioski.
Odpowiem po prostu tu quoquetu quoque. Krytycy, którzy traktują dorosłość jako wyraz aprobaty zamiast jako termin opisowy, nie mogą sami być dorośli. Przejmowanie się byciem dorosłym, podziwianie dorosłości, ponieważ jest dorosła, wstyd z powodu podejrzenia o dziecinność – wszystkie te zjawiska są oznakami dzieciństwa i dorastania. Podczas dzieciństwa i dorastania są to, w umiarkowanej ilości, zdrowe symptomy. Młode istoty powinny chcieć dorastać. Ale przenoszenie w pełnoletniość czy nawet wiek dojrzały tej troski o bycie dorosłym jest właśnie oznaką ograniczenia w rozwoju. Kiedy miałem dziesięć lat, czytałem baśnie po kryjomu i wstydziłbym się wtedy, gdyby ktoś się o tym dowiedział. Teraz, w wieku lat pięćdziesięciu, czytam je otwarcie. Stając się mężczyzną, odłożyłem na bok rzeczy dziecinne, łącznie ze strachem przed dziecinnością i chęcią bycia bardzo dorosłym.
Nowoczesne poglądy zdają się zawierać błędną ideę dorastania. Oskarżają nas one o ograniczony rozwój, ponieważ nie straciliśmy zamiłowań, jakie mieliśmy w dzieciństwie. Ale przecież ograniczony rozwój nie polega na nietraceniu starych rzeczy, lecz na niezyskiwaniu nowych. Dziś lubię wino reńskie, które z pewnością nie smakowałoby mi w dzieciństwie. Ale wciąż lubię też lemoniadę. Nazywam to wzrostem i rozwojem, ponieważ zostałem wzbogacony – zamiast jednego upodobania mam teraz dwa. Ale jeśli miałbym stracić zamiłowanie do lemoniady, zanim zyskałbym zamiłowanie do wina, nie byłby to rozwój, lecz po prostu zmiana. Teraz lubię TołstojaTołstoja, Jane AustenJane Austen i Trollope’aTrollope’a, a także baśnie i nazywam to wzrostem. Gdybym miał stracić baśnie, aby polubić tych pisarzy, nie rozwinąłbym się, tylko zmienił. Drzewo rośnie, ponieważ zyskuje nowe pierścienie; pociąg nie rośnie przez opuszczanie jednej stacji i dotarcie do następnej. W rzeczywistości sprawa jest jeszcze głębsza i bardziej skomplikowana. Uważam, że mój wzrost jest równie widoczny, gdy teraz czytam baśnie, jak przy tym, gdy czytam teraz powieściopisarzy, ponieważ dziś z lektury baśni wyciągam więcej przyjemności niż w dzieciństwie – dając z siebie więcej, więcej również otrzymuję. Ale nie ma to tutaj wielkiego znaczenia. Nawet gdyby chodziło tylko o zamiłowanie do dorosłej literatury dodane do niezmienionego upodobania do literatury dziecięcej, dodatek ten i tak powinien nosić miano wzrostu, podczas gdy proces zwykłego porzucania jednego pakunku, aby podnieść drugi, nim nie jest. Prawdą jest oczywiście to, że proces wzrostu zawiera, przypadkiem i na nieszczęście, pewne utraty. Ale nie są one istotą wzrostu, z pewnością zaś nie tym, co czyni go godnym podziwu czy pożądanym. Gdyby tak było, gdyby porzucanie pakunków i pozostawianie za sobą kolejnych stacji miało być istotą i zaletą wzrostu, dlaczego mielibyśmy poprzestać na dorosłości? Dlaczego słowo starczy nie miałoby być również wyrazem aprobaty? Dlaczego nie gratulować sobie wypadania zębów i włosów? Niektórzy krytycy zdają się mylić wzrost z ceną wzrostu i chcą na dodatek, aby ta cena była o wiele wyższa niż w rzeczywistości.
Source: Clive Staples Lewis, O trzech sposobach pisania dla dzieci (fragment), „Tygodnik Powszechny” 2006, nr 5 (2951).
What literary genre does this text represent?
- A fantasy story.
- An essay.
- A tale.
Which of the following statements correctly describes the text by C.S. Lewis?
- The text is argumentative and persuasive.
- The text is a story piece.
- The text is a scientific statement.
Lewis's text is an essay. Select its features from the following.
- argumentative
- rhetorical
- discussion
- playful
- erudite
- ironic
- popular science
- journalistic
- prose text
- subjective
- objective
Combine metaphors with their interpretation.
one man does not grow up, getting rid of some preferences for the next, maturing is gaining new preferences, not replacing them
| the train does not grow by leaving one station and reaching the next | |
| the tree grows because it gains new rings |
Use the information from the text by C.S. Lewis, and decide which statements on the flashcards are true, and which are false.
| Lewis sees adulthood differently than everyone else. | True. |
| Lewis combines the problem of adulthood with a look at fairy tales and literature. | True |
| When an adult cares about "being an adult" we can say that he has really grown-up. | False |
| The metaphor of the train that leaves one station behind represents the healthy development process. | False |
| Lewis says that every adult has to lose something from his childhood. | False |
| Reading fairy tales in secret by teenagers tells about the fear of being suspected of childishness. | True |
| The growth of the successive rings in the tree trunk represents Lewis's view on the essence of the healthy development process. | True |
| According to Lewis, reading fairy tales in the adulthood can give people even more pleasure and satisfaction than reading them in the childhood. | True |
Match to the age mentioned by C.S. Lewis's preferences.
Rhine wine, lemonade, Novels by Tolstoy, Jane Austin and Trollop, tales
| childhood and adulthood | |
|---|---|
| adulthood |
Write a text justifying, which way of perceiving the world is closer to you – adults’ or children’s? In your argumentation you can use the examples from the literature and film.
Suggest your own sequence for the keywords from this topic. You can do it according to what was interesting, moving, surprising, etc. for you. Justify your suggestion.
- change
- train
- childhood
- development
- adulthood
- tale
- adolescence
- tree
Keywords
childhood, puberty, adulthood
Glossary
dzieciństwo
wiek dojrzewania
dorosłość
esej
perswazja
kłótnia
teza
zgoda
pogarda
wino reńskie
postrzegać