Today you are going to find out the method of adding the fractions and mixed numbers with different denominatorsdifferent denominatorsdifferent denominators.
Draw two cards and put them in the empty places of the board to get two fractions. Give the number which can be the common denominator of these two fractions. Consider if you can think of any smaller common denominator. Then draw the other cards, make subsequent fractions and repeat the activity.
RgPBCzkaOi8ly
Prezentacja multimedialna prezentuje dodawanie ułamków zwykłych o różnych mianownikach. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
Prezentacja multimedialna prezentuje dodawanie ułamków zwykłych o różnych mianownikach. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
When we add the fractions with different denominatorsdifferent denominatorsdifferent denominators we have to convert them to the same denominatorssame denominatorssame denominators first by reducing or expanding the fraction. Next, we should add them in the same way as the fractions with the same denominators.
One of the ways of looking for the same denominator is writing down the subsequent multiple of the bigger denominator. We can always expand the first fraction by the denominator of second fraction and the second one by the denominator of the first one. The smallest common denominator makes the calculation easier.
When we add the mixed numbers whose fraction parts have different denominators we should convert the fractions to the same denominator first. Then we calculate the sum of the integers and the sum of the fractions We should remember to write the result in the simplest form after excluding the integers and reducing the fraction.
Task 3
An extra task:
Watch the fractions and the results of the addition.
Write the results as in the example without converting the fractions to the same denominator:
When we add the fractions with different denominators we have to convert them to the same denominatorssame denominatorssame denominators first by reducing or expanding the fraction. Next, we should add them in the same way as the fractions with the same denominators.
When we add the mixed numbers whose fraction parts have different denominators we should convert the fractions to the same denominator first. Then we calculate the sum of the integers and the sum of the fractions We should remember to write the result in the simplest form after excluding the integers and reducing the fraction.
Check what you have learned by doing the following tasks.
Exercises
Exercise 1
R1c9p3iB2TyRp
Wersja alternatywna ćwiczenia: During first of the lesson the teacher welcomes the students and check the presence. Checking homework takes her another of the lesson. of the lesson the teacher gives new homework. Calculate what part of the lesson do these activities take altogether ? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Wersja alternatywna ćwiczenia: During first of the lesson the teacher welcomes the students and check the presence. Checking homework takes her another of the lesson. of the lesson the teacher gives new homework. Calculate what part of the lesson do these activities take altogether ? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
During first of the lesson the teacher welcomes the students and check the presence. Checking homework takes her another of the lesson. of the lesson the teacher gives new homework. Calculate what part of the lesson do these activities take altogether ?
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Exercise 2
Three tenth of the seats the cinema were taken by the men, two third by the women. What part of the seats was taken by the men and the women?
Exercise 3
Convert the fractions to the common denominator and reduce them to the simplest form:
a)
b)
c)
d)
Describe the method of converting the fraction to the common denominator in English.
a)
b)
c)
d)
Exercise 4
Rov2CjeZoInUe
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. ułamek nieskracalny - irreducible fraction, 2. wspólny mianownik - common fraction, 3. liczba mieszana - mixed number, 4. różne mianowniki - different denominators, 5. dodawanie ułamków - expanding the fractions, 6. skracanie ułamków - addition of the fractions
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. ułamek nieskracalny - irreducible fraction, 2. wspólny mianownik - common fraction, 3. liczba mieszana - mixed number, 4. różne mianowniki - different denominators, 5. dodawanie ułamków - expanding the fractions, 6. skracanie ułamków - addition of the fractions
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
ułamek nieskracalny - irreducible fraction
wspólny mianownik - common fraction
liczba mieszana - mixed number
różne mianowniki - different denominators
dodawanie ułamków - expanding the fractions
skracanie ułamków - addition of the fractions
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1TyBywBK6H4r1
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
addition of the fractions
różne mianowniki
dodawanie ułamków
irreducible fraction
liczba mieszana
common fraction
different denominators
mixed number
ułamek nieskracalny
wspólny mianownik
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.