Scenariusz
Temat
Dodawanie ułamków o różnych mianownikach
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
3) skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
4) sprowadza ułamki zwykłe do wspólnego mianownika.
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
1) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
Cele szczegółowe
1. Dodawanie ułamków zwykłych.
2. Obliczanie wartości kilkudziałaniowych wyrażeń zawierających dodawanie liczb mieszanych i ułamków o różnych mianownikach.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- dodaje ułamki i liczby mieszane, których części ułamkowe mają różne mianowniki,
- sprowadza ułamki do wspólnego mianownika.
Metody kształcenia
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przynoszą na lekcję kartoniki z zapisanymi na nich liczbami od 2 do 9 i kartkę A4, która będzie planszą do gry. Na kartce A4 zapisują w domu wzór, który otrzymali od nauczyciela. Wzór na planszę
Uczniowie przypominają sposób dodawania liczb mieszanych i ułamków o jednakowych mianownikach, skracanie i rozszerzanie ułamków zwykłych.
- Dodając ułamki o jednakowych mianownikach, dodajemy ich liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.
- Dodając liczby mieszane, obliczamy sumę części całkowitych i sumę części ułamkowych. Pamiętamy, aby wynik zapisać w najprostszej postaci, po ustaleniu całości i skróceniu części ułamkowej.
- Skracanie ułamka polega na dzieleniu licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od zera i od 1.
- Rozszerzanie ułamka polega na mnożeniu licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od zera i od 1.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji dowiedzą się, jak się dodaje ułamki i liczby mieszane, których części ułamkowe mają różne mianowniki.
Uczniowie rozkładają przed sobą na ławce planszę, którą przygotowali na lekcję oraz kartoniki z liczbami.
Uczniowie losują dwa kartoniki i układają je w pustych polach na planszy. W ten sposób otrzymują dwa ułamki. Zadaniem uczniów jest podać liczbę, która może być wspólnym mianownikiem tych ułamków. Jeśli zrobią to poprawnie, zdobywają punkt. Druga osoba w ławce może zdobyć dodatkowy punkt, jeśli poda mniejszy wspólny mianownik. Następnie uczniowie losują następne kartoniki, tworzą kolejne ułamki i powtarzają ćwiczenie. Wygrywa ten, kto zdobędzie więcej punktów.
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak dodajemy ułamki zwykłe o różnych mianownikach.
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykład: . Ilustruje to dodawanie, wykorzystując model pizzy. Zadane pytanie: Czy można inaczej przedstawić ułamki ?
Uczniowie zapewne powiedzą, że można ułamki sprowadzić do wspólnego mianownika, np. 12. Nauczyciel oblicza: .
Uczniowie formułują wniosek:
Aby dodać ułamki o różnych mianownikach, trzeba najpierw sprowadzić je do wspólnego mianownika, skracając lub rozszerzając. Następnie należy dodać je tak, jak się dodaje ułamki o jednakowych mianownikach.
Polecenie 1
Uczniowie dodają ułamki o różnych mianownikach:
a) ,
b) ,
c) ,
d) ,
e) .
Uczniowie powinni zauważyć, że:
Jednym ze sposobów szukania wspólnego mianownika jest wypisywanie kolejnych wielokrotności większego z mianowników.
Zawsze można rozszerzyć pierwszy ułamek przez mianownika drugiego, a drugi – przez mianownik pierwszego.
Polecenie 2
Uczniowie dodają liczby mieszane, których części ułamkowe mają różne mianowniki:
a) ,
b) ,
c)
d) ,
e) .
Po skończonym ćwiczeniu uczniowie powinni sformułować wniosek:
Dodając liczby mieszane, których części ułamkowe mają różne mianowniki, najpierw sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika. Następnie obliczamy sumę części całkowitych i sumę części ułamkowych. Pamiętamy, aby wynik zapisać w najprostszej postaci, po ustaleniu całości i skróceniu części ułamkowej.
Polecenie dla chętnych:
Uczniowie przyglądają się dodawanym ułamkom i wynikom dodawania.
Wpisują wyniki, jak w powyższych przykładach, nie sprowadzając ułamków do wspólnego mianownika:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Aby dodać ułamki o różnych mianownikach, trzeba najpierw sprowadzić je do wspólnego mianownika, skracając lub rozszerzając. Następnie należy dodać je tak, jak się dodaje ułamki o jednakowych mianownikach.
- Dodając liczby mieszane, których części ułamkowe mają różne mianowniki, najpierw sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika. Następnie obliczamy sumę części całkowitych i sumę części ułamkowych. Pamiętamy, aby wynik zapisać w najprostszej postaci, po wyłączeniu całości i skróceniu części ułamkowej.