Aerodynamika
Aerodynamika
AerodynamikaAerodynamika
Atmosfera i Międzynarodowa Atmosfera Wzorcowa — ISAAtmosfera i Międzynarodowa Atmosfera Wzorcowa — ISA
Międzynarodowa Atmosfera Wzorcowa — International Standard Atmosphere (ISA)Międzynarodowa Atmosfera Wzorcowa — International Standard Atmosphere (ISA)
ISA: Temperatura i pionowy gradient temperaturyISA: Temperatura i pionowy gradient temperatury
Podstawowe wielkości fizyczne stosowane w aerodynamicePodstawowe wielkości fizyczne stosowane w aerodynamice
GrawitacjaGrawitacja
Zasady dynamiki NewtonaZasady dynamiki Newtona
PracaPraca
MocMoc
EnergiaEnergia
Aerodynamika - podstawowe wiadomości
Aerodynamika jest działem mechaniki płynów zajmującym się dynamiką gazów — opływami (ruch gazu wokół ciała stałego) i przepływami (ruch gazu przemieszczającego się przez dany przekrój). W tym materiale ważne jest, by pamiętać, że płynem może być gaz lub ciecz, dlatego mówiąc o powietrzu, będziemy mówić o płynie.
Płynem nazywamy ciecze i gazy. Ciecz i gaz to stany skupienia cechujące się dużym nieuporządkowaniem struktury wewnętrznej. Ze względu na słabe oddziaływania wewnętrzne drobiny gazu i cieczy mogą się chaotycznie poruszać, co powoduje, że płyny nie mają określonego kształtu, tylko wypełniają one naczynie, w którym się znajdują (lub w przypadku cieczy, gdy jej siły spójności są duże ciecz dąży do kształtu najbardziej korzystnego energetycznie — kuli). Ciecz różni się tym od gazu, że ma określoną objętość, natomiast gaz stara się w całości wypełnić dostępną dla niego przestrzeń. Dodatkowo gazy są ściśliwe (można zmienić ich objętość działając siłą), a ciecze są nieściśliwe. W przeciwieństwie do płynów, w ciałach stałych atomy tworzące ich strukturę wewnętrzną mogą jedynie drgać, co powoduje, że zmiana kształtu ciała stałego wymaga użycia znacznej siły.
Aby zrozumieć mechanikę lotu i móc odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego samolot lata?, musimy przyjrzeć się bliżej założeniom aerodynamiki.
W ramach aerodynamiki bada się zjawiska związane z ruchem gazów, a także ruchem ciał stałych w otoczeniu gazowym oraz sił działających na te ciała.
W języku greckim aeros znaczy „powietrze”, a dynamikos znaczy „mający siłę, silny”.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Atmosfera i Międzynarodowa Atmosfera Wzorcowa — ISA
— z angielskiego: International Standard Atmosphere, tłumacząc: Międzynarodowa Atmosfera Wzorcowa.
Z punktu widzenia areodynamiki, lot samolotu jest poruszaniem się ciała stałego (samolotu) w otoczeniu gazowym (atmosferze). Atmosfera jest to gazowa powłoka otaczająca ciało niebieskie. Masa atmosfery Ziemi wynosi około tryliardów kilogramów.
Mieszanina gazów składająca się na atmosferę nazywana jest powietrzem atmosferycznym.
Każda warstwa atmosfery jest użytkowana przez różne obiekty. W troposferze latają małe samoloty, a także samoloty pasażerskie, balony itp. Wyżej samoloty wojskowe, asteroidy, statki i stacje kosmiczne.

Cechą atmosfery jest nieustanna zmienność w czasie i przestrzeni. W celu kalibracji nastawień i skalowania urządzeń pokładowych, stworzenia warunków dla porównywania osiągów samolotów oraz utworzenia norm przy obliczaniu i projektowaniu statków powietrznych, a także porównywania badań silników i podzespołów lotniczych oraz prowadzenia obserwacji geofizycznych i meteorologicznych, Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego () stworzyła hipotetyczny model atmosfery wzorcowej, zwanej również atmosferą standardową.

Dokument „Podręcznik atmosfery wzorcowej ICAO” (ang. Manual of the ICAO standard atmosphere) jest poświęcony w całości ustaleniom dotyczącym atmosfery wzorcowej.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Międzynarodowa Atmosfera Wzorcowa — International Standard Atmosphere (ISA)
Atmosfera wzorcowa to arbitralnie przyjęty stan atmosfery od poziomu morza do wysokości o stałym składzie powietrza przy powierzchni ziemi oraz stałych wartościach elementów meteorologicznych na poziomie morza.
Parametr | Wartość |
---|---|
Temperatura | |
Ciśnienie atmosferyczne | |
Przyspieszenie ziemskie | |
Gęstość powietrza | |
Prędkość dźwięku | |
Uniwersalna stała gazowa |
Parametry atmosfery wzorcowej są obliczane przy założeniu, że atmosfera jest układem statycznym (czyli bezwietrznym, gdzie nie występują turbulencje), powietrze jest gazem doskonałym, suchym, niezanieczyszczonym (czyli pyłem, osadami, składnikami organicznymi, etc.), a jego skład chemiczny nie zależy od wysokości.
Atmosfera jest mieszaniną gazów, ciał stałych i cieczy.
Procentowy skład powietrza przedstawiony jest na poniższym wykresie kołowym. Aby poznać precyzyjne wartości, najedź kursorem na nazwę w legendzie albo na odpowiednią część wykresu.
Procentowy skład powietrza przedstawiony jest na poniższym wykresie kołowym.
Skład chemiczny atmosfery zmienia się w zależności od położenia geograficznego, co może być związane zarówno z działalnością człowieka, jak i z przyczyn naturalnych (np. erupcje wulkanów, tornada, burze piaskowe, etc.).
Stałymi składnikami ziemskiej atmosfery są:
azot,
tlen,
gazy szlachetne tj.: argon, neon, hel, krypton, ksenon.
Zmiennymi składnikami ziemskiej atmosfery są:
para wodna,
tlenek azotu,
dwutlenek węgla,
dwutlenek siarki,
dwutlenek azotu,
metan,
wodór,
ozon,
składniki mineralne i organiczne (pyły, sadze, bakterie),
W celu ujednolicenia standardów koniecznym było ustalenie składu atmosfery wzorcowej.
Gaz | Zawartość procentowa | Masa molowa |
---|---|---|
Azot | ||
Tlen | ||
Argon | ||
Dwutlenek węgla | ||
Neon | ||
Hel | ||
Krypton | ||
Ksenon | ||
Wodór | ||
Tlenek azotu | ||
Metan | ||
Ozon latem | ||
Ozon zimą | ||
Tlenek siarki | ||
Tlenek azotu | ||
Jod |
Ilość gazu może ulegać znacznym wahaniom w zależności od miejsca lub pory roku
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
ISA: Temperatura i pionowy gradient temperatury
opracowało tabelę prezentującą wartości w zakresie zmian między innymi temperatury, ciśnienia i gęstości powietrza w zależności od zmiany wysokości.
Wysokość n.p.m. | Wysokość n.p.m. | Temp. | Temp. | Ciśnienie | Gęstość |
---|---|---|---|---|---|
Wiemy, że temperatura zmienia się wraz ze wzrostem wysokości, ale nie ma ona stałej wartości wzrostu lub spadku.
Terminem pionowy gradient temperatury lub pionowy gradient termiczny określa się zjawisko zmiany temperatury wraz ze zmianą wysokości w atmosferze. Jest to również wielkość określająca zmianę temperatury w atmosferze ziemskiej, przypadającą na jednostkę wysokości.
W warunkach laboratoryjnych i przy szczegółowych obliczeniach matematycznych oraz fizycznych należy posługiwać się wartościami przypisanymi dla atmosfery wzorcowej, zgodnie z wytycznymi .
Budowa atmosfery jest warstwowa. Kolejne warstwy wyodrębnione zostały w oparciu o ciśnienie, gęstość oraz temperaturę gazów, a także charakter ich zmiany wraz z wysokością.

Warstwa | Wysokość | Wysokość | Temperatura | Temperatura | Ciśnienie | Gęstość powietrza |
---|---|---|---|---|---|---|
Troposfera | od do | od do | od około przy powierzchni do | od około przy powierzchni do | od około przy powierzchni do | od około przy powierzchni do |
Tropopauza | ||||||
Stratosfera | od około w dolnej granicy do w górnej | od do | od około w dolnej granicy do w górnej | od około w dolnej granicy do w górnej | od około w dolnej granicy do w górnej | od około w dolnej granicy do w górnej |
Startopauza | ||||||
Mezosfera | od około w dolnej granicy do w górnej | od około w dolnej granicy do w górnej | od około w dolnej granicy do w górnej | od około w dolnej granicy do w górnej | od około w dolnej granicy do w górnej | od około w dolnej granicy do w górnej |
Mezopauza | od około w dolnej granicy do w górnej | od do | od około w dolnej granicy do w górnej | od około w dolnej granicy do w górnej | ||
Termosfera | od około w dolnej granicy do w górnej | od około w dolnej granicy do w górnej | od około w dolnej granicy do w górnej | od około w dolnej granicy do w górnej | od | od |
Kryterium temperatury, gęstości powietrza i ciśnienia pozwala wyróżnić dwie strefy gradientowe: troposferę i stratosferę oraz jedną strefę izotermiczną — tropopauzę.
To właśnie w ramach tych trzech stref jest głównie realizowany transport lotniczy.
Troposfera rozciąga się od poziomu morza do wysokości . W tej strefie panuje ujemny gradient termiczny, który w założeniu wynosi na kilometr lub w przeliczeniu na stopnie Celsjusza: na kilometr lub na stóp.
Tropopauza to warstwa izotermiczna położona pomiędzy a i charakteryzuje się zerowym gradientem temperatury. Temperatura w tej strefie jest stała i wynosi .
Stratosfera znajduje się pomiędzy a . W strefie tej panuje dodatni gradient temperatury, który wynosi około na każdy kilometr.
Pamiętajmy jednak, że zmiany temperatury zarówno w troposferze jak i stratosferze są uśrednione dla Ziemi.

Warstwa | Wysokość | Wysokość | Temperatura |
---|---|---|---|
Troposfera | od do | od do | od do |
Tropopauza | od do | od do | stała |
Stratosfera | od | od | rośnie od |
Kelwin jest jednostką temperatury w układzie i oznaczany jest symbolem (bez stopnia!).
Aby obliczyć temperaturę wyrażoną w Kelwinach, należy dodać stałą do liczby wyrażonej w stopniach Celsjusza:
gdzie:
— temperatura wyrażona w Kelwinach ,
— temperatura wyrażona w stopniach Celsjusza .
Zauważ, że przyrost w kelwinach i w stopniach Celsjusza jest taki sam. Jeśli na przykład temperatura wzrośnie o jeden stopnień Celsjusza, to wzrośnie również o jeden kelwin, czyli: .
Żeby obliczyć temperaturę wzorcową na danej wysokości, nie musisz uczyć się całej tabeli na pamięć. Wystarczy, że zapamiętasz wielkości gradientu temperatury właściwe dla danej warstwy atmosfery.
Wysokość n.p.m.: | Temperatura: | Pionowy gradient temp.: |
---|---|---|
od do | od do | |
od do | od do | |
od do | od do | |
od do | od do | |
od do | od do | |
od do | od do | |
od do | od do |
Obliczanie temperatury:
gdzie:
— temperatura wyrażona odpowiednio w Kelwinach lub stopniach Celsjusza ,
— temperatura dolnej granicy danej warstwy atmosfery wyrażona odpowiednio w Kelwinach lub stopniach Celsjusza ,
— wysokość nad poziomem morza wyrażona w kilometrach lub stopach ,
— wysokość nad poziomem morza dolnej granicy danej warstwy atmosfery lub stopach ,
— pionowy gradient temperatury, wyrażony odpowiednio w lub .
Należy pamiętać o konsekwentnym stosowaniu wybranych jednostek!
Przy obliczaniu standardowej temperatury, zgodnie z wytycznymi , należy użyć wartości właściwych dla atmosfery wzorcowej.
gdzie
— standardowa temperatura panująca na danej wysokości wyrażona w stopniach Celsjusza ,
— wysokość bezwzględna wyrażona w stopach .
Jednakże dla ułatwienia przyjęto pewne uproszczone założenia pozwalające przeliczyć zmianę temperatury czy ciśnienia wraz z wysokością, bez konieczności korzystania z tabel .
Obliczanie standardowej temperatury na wysokości wyrażonej w stopach:
gdzie
— standardowa temperatura, panująca na danej wysokości, wyrażona w stopniach Celsjusza ,
— wysokość bezwzględna wyrażona w stopach .
Jeszcze prościej i szybciej możemy liczyć w pamięci wartość temperatury standardowej na danej wysokości, korzystając ze wzoru:
Ten sposób obliczania temperatury standardowej nie jest metodą precyzyjną i przy jej użyciu uzyskamy jedynie przybliżone wyniki, jednakże możemy uznać je za prawdziwe.
Najczęściej temperatura wzorcowa różni się od temperatury rzeczywistej panującej na danej wysokości. Różnica pomiędzy temperaturą wzorcową a aktualną nazywa się odchyleniem temperatury od temperatury standardowej.
Ciśnienie atmosferyczne maleje wraz ze wzrostem wysokości nieliniowo.

Ciśnienie | Wysokość | Wysokość |
---|---|---|
Oczywiście, możemy również spróbować oszacować przybliżoną zmianę wartości ciśnienia wraz z wysokością, jednakże uzyskamy nieprecyzyjne wyniki.
Przyjmuje się, iż szacunkowo ciśnienie zmienia się o:
na każde metrów różnicy w wysokości,
na każde stóp różnicy wysokości.
Z uwagi jednak na brak precyzyjności, przy kalkulacjach ciśnienia korzystamy z wartości tabelarycznych atmosfery wzorcowej .
Obliczenia zmian wartości ciśnienia i temperatury wraz ze zmianą wysokości są bardzo istotne z uwagi na kalibrowanie wysokościomierzy w lotnictwie, w celu zapewnienia bezpieczeństwa operacjom lotniczym.

Zmiany temperatury i ciśnienia wpływają na gęstość powietrza, a zatem faktyczną wysokość, na jakiej leci samolot nad danym terenem.
Pamiętajmy, że poziomy lotu są wysokościami ciśnieniowymi i wskazują na pionową odległość statku powietrznego od poziomu przyjętego za zerowy dla określonego układu odniesienia wysokości.
Zauważyliście już na pewno, że często posługujemy się różnymi miarami i ich jednostkami. Dlatego też trzeba je znać i umieć konwertować między sobą.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Podstawowe wielkości fizyczne stosowane w aerodynamice
Zrozumienie i przyswojenie podstawowych wielkości fizycznych stosowanych w aerodynamice jest niezbędne do zrozumienia zasad rządzących mechaniką lotu.
W tej części materiału omówimy najważniejsze pojęcia związane z jednostkami, ich definicjami oraz obliczeniami koniecznymi do przejścia do dalszych zagadnień.
Masa
Masa jest wielkością skalarną, która charakteryzuje bezwładność danego ciała. Masa jest też cechą ciała, która określa jego zdolność do udziału w oddziaływaniach grawitacyjnych. Masa ciała zależy od ilości atomów je tworzących oraz od rodzaju atomów; im więcej dany atom ma protonów i neutronów, tym ma większą masę.

W lotnictwie ciałem fizycznym może być określona objętość gazu (np. powietrze), cieczy (np. paliwo lotnicze) czy ciało stałe (np. samolot).
W układzie jednostek miar podstawową jednostką masy jest kilogram .
Długość
Jednostką długości w układzie jest metr .
W lotnictwie używa się również innych jednostek długości. Są to:
mila morska , ang. nautical mile,
mila lądowa , ang. statut mile,
stopa , ang. foot (l. mn. feet),
cal , ang. inch.
Współczynników konwersji, czyli tzw. wielkości przeliczników, należy nauczyć się na pamięć i umieć przeliczać jednostki między sobą.
Niekiedy warto jest używać przybliżonych lub zaokrąglonych wielkości przeliczników.
Jednostka długości | Odpowiednik jednostki w metrach |
---|---|
Tor, droga i prędkość
Każde ciało, które się porusza, zakreśla w przestrzeni pewną krzywą nazywaną torem ruchu. Długość tej krzywej jest nazywana drogą.
Prędkość jest wektorową wielkością fizyczną opisującą szybkość zmiany położenia ciała względem układu odniesienia. Podczas obserwacji poruszających się samolotów, łatwo zauważyć, że mogą się one poruszać w różnych kierunkach i z różnymi prędkościami. Dlatego ważne jest, że poza wartością, prędkość ma także kierunek i zwrot. Prędkościomerze w różnych pojazdach podają wartość prędkości chwilowej, czyli takiej jaką w danym momencie ma ten pojazd. Nam natomiast często wystarczy znajomość wartości prędkości średniej, która nie mówi nam ani o maksymalnej, ani o minimalnej wartości prędkości, jaką podczas ruchu miało ciało, a jedynie z jaką stałą wartością prędkości musiałoby się poruszać ciało po tym samym torze, aby pokonać go w tym samym czasie.
gdzie
— prędkość średnia,
— droga,
— czas.

Prędkość możemy wyrazić w różnych jednostkach. Jednostką prędkości w układzie jest metr na sekundę . Prędkość wyrażana jest również w węzłach oraz stopach na minutę. Jednostki te używane są równolegle w lotnictwie, toteż należy umieć przeliczać je sprawnie między sobą. Przykłady jednostek:
węzeł , , ang. knot,
stopy na minutę , ang. feet per minute.
Przyspieszenie
Jest to fizyczna wielkość wektorowa opisująca szybkość zmiany prędkości w czasie. Wyrażana jest wzorem
gdzie:
— przyspieszenie,
— zmiana wartości prędkości,
— czas.
Siła
Siła to wektorowa wielkość fizyczna będąca miarą oddziaływań. Jednostką siły w układzie jest niuton .

Oznaczenia:
(ang. lift) — siła nośna,
(ang. drag) — siła oporu,
(ang. thrust) — siła ciągu,
(ang. weight) — siła ciężkości.
Siły działające na samolot to: siła nośna, ciężar, ciąg i siła oporu. Siła jest powodowana poprzez wprowadzenie masy w ruch, czyli nadania jej pędu. Siła może powodować na przykład ruch czy deformację ciała.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Grawitacja
Oddziaływanie grawitacyjne jest wzajemnym oddziaływaniem pomiędzy ciałami posiadającymi masę. Siłę grawitacji opisuje prawo powszechnego ciążenia, sformułowane przez Isaaca Newtona.
Pomiędzy dwoma ciałami obdarzonymi masą istnieje siła przyciągająca, która działa wzdłuż prostej łączącej środki ich mas, a jej wartość rośnie z iloczynem ich mas i maleje z kwadratem odległości.
Matematycznie związek ten wyrażany jest wzorem:
gdzie:
— siła wyrażona w niutonach ,
— stała grawitacji wynosząca ,
— masa pierwszego ciała wyrażona w kilogramach ,
— masa drugiego ciała wyrażona w kilogramach ,
— odległość między środkami mas; długość wektora łączącego środki mas obu ciał wyrażona w metrach .

Wszystkie ciała znajdujące się na Ziemi, bądź w jej pobliżu, podlegają działaniu ziemskiego pola grawitacyjnego. Ze względu na stosunkowo niewielkie różnice w odległościach ciał znajdujących się na Ziemi lub w jej atmosferze (do kilkudziesięciu kilometrów), przyjmuje się, że pole grawitacyjne Ziemi jest jednorodne, co ułatwia opis wielu zdarzeń.
Siła ciężkości i przyspieszenie ziemskie
Należy jednak pamiętać, że Ziemia wykonuje ruch obrotowy, co powoduje, że na ciała znajdujące się na Ziemi działa nie tylko siła grawitacji, ale także siła odśrodkowa bezwładności, która działa w kierunku prostopadłym do osi obrotu ze zwrotem na zewnątrz toru ruchu danego ciała (okręgu zataczanego przez dane ciało) spowodowanego ruchem obrotowym Ziemi. Siła wypadkowa działająca na ciało znajdujące się na Ziemi nazywana jest siłą ciężkości. Jej wartość zależy od masy ciała, a także jego odległości od środka masy (przyczynek pochodzący od grawitacji), a także odległości od osi obrotu Ziemi, która przechodzi przez biegun północny i południowy (przyczynek wynikający z ruchu obrotowego Ziemi). Zatem największą wartość siły ciężkości działającej na dane ciało zaobserwujemy na biegunie, a najmniejszą na równiku (przyspieszenie ziemskie maleje wraz z szerokością geograficzną).
Aby opisywać zachowanie się ciał o różnych masach znajdujących się na Ziemi, wprowadzono pojęcie przyspieszenia ziemskiego. Korzystając z definicji siły, możemy zapisać związek:
gdzie:
— siła ciężkości, ciężar (ang. weight)
— masa ciała wyrażona w kilogramach,
— przyspieszenie ziemskie wyrażone w metrach na sekundę kwadrat.
Indeks górny Nie oznaczamy siły ciężkości literą ze względu na to, iż jest ona używana do oznaczania innej wielkości, o czym w dalszej części materiału. Indeks górny koniec Nie oznaczamy siły ciężkości literą ze względu na to, iż jest ona używana do oznaczania innej wielkości, o czym w dalszej części materiału.
Wartość przyspieszenia ziemskiego wynosi po zaokrągleniu . Zaokrąglenia tego dokonuje się, aby uprościć obliczenia, a także z powodu wspomnianego wcześniej przybliżenia, że pole grawitacyjne Ziemi jest jednorodne, a także prędkość kątowa ruchu obrotowego Ziemi jest stosunkowo mała (ok. stopni na godzinę).
Bardzo często, dla ułatwienia, dokonuje się jeszcze grubszego zaokrąglenia do .

Siła ciężkości działa w kierunku środka Ziemi. Dlatego, wektor siły ciężkości ma kierunek pionowy, zwrot w dół.

Siła ciężkości jest przyłożona do punktu zwanego środkiem ciężkości, jest to punkt w którym jeśli podeprzemy ciało (lub je podwiesimy) to nie wykona ono żadnego obrotu.
W locie samolot obraca się wokół środka ciężkości (niezależnie od przechylenia — do przodu, do tyłu czy na boki — tylko ten punkt pozostaje dokładnie w tym samym miejscu).
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Zasady dynamiki Newtona

Wiemy, że siła jest wynikiem przyciągania bądź odpychania się ciał. Można powiedzieć, że siła jest przyczyną ruchu. Precyzują to zasady dynamiki Newtona.
zasada dynamiki Newtona
Jeżeli na ciało nie działa żadna siła lub działające siły równoważą się, to ciało pozostaje w spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym.

Oznaczenia:
— siła nośna,
— siła oporu,
— siła ciągu,
— siła ciężkości.
Lot poziomy charakteryzuje się następującymi równościami:
Poziomy lot samolotu bądź postój samolotu na Ziemi opisuje zasada dynamiki Newtona. Aby samolot mógł poruszać się po linii prostej ze stałą prędkością, działające na samolot siły muszą się równoważyć.
Bezwładność (inercja) to właściwość materii polegająca na zachowaniu przez ciało swojego stanu: ruchu lub spoczynku, dopóki nie działają niezrównoważone siły.
Im większa masa ciała, tym trudniej wprawić je w ruch lub zatrzymać.
zasada dynamiki Newtona
Jeżeli na ciało działa niezrównoważona siła, to ciało porusza się ruchem jednostajnie przyspieszonym z przyspieszeniem wprost proporcjonalnym do wartości siły i odwrotnie proporcjonalnym do masy ciała.
Wzór wynikający z zasady dynamiki Newtona:
gdzie:
— przyspieszenie,
— siła,
— masa.

Oznaczenia:
— siła ciągu,
— ciężar.
— siła reakcji podłoża
zasada dynamiki Newtona może być zobrazowana poprzez start samolotu.
Kiedy na samolot działa siła ciągu (pochodząca od silników), to samolot ma pewne przyspieszenie, dzięki niemu zwiększa swoją prędkość. Aby móc się oderwać od ziemi, samolot musi osiągnąć prędkość startową.
Samolot, który jest lżejszy i dysponuje większą siłą ciągu silników, szybciej osiągnie prędkość startową. Ma to ogromne znaczenie dla obliczania osiągów samolotu, co przekłada się bezpośrednio na możliwości załadunku i dostępność lotnisk dla danego typu samolotu oraz operacji lotniczej.

Oznaczenia:
— siła ciągu,
— ciężar.
— siła reakcji podłoża.
zasada dynamiki Newtona
Jeżeli ciało A działa na ciało B z pewną siłą, to ciało B działa na ciało A z siłą o takiej samej wartości i kierunku, ale o przeciwnym zwrocie.
Trzecia zasada dynamiki Newtona nazywana jest zasadą akcji i reakcji.
Należy pamiętać, iż siły te nie równoważą się, ponieważ przyłożone są do dwóch różnych ciał.
zasada dynamiki Newtona jest podstawą działania rakiety. Spalane paliwo jest wyrzucane z dużą siłą z silników, a w odpowiedzi — taka sama siła co do wartości i takim samym kierunku, lecz o przeciwnym zwrocie powoduje ruch rakiety.

W silnikach odrzutowych obserwujemy analogiczną sytuację: paliwo spalane w komorach spalania silników jest wyrzucane z dużą siłą za silnik, a wytworzona w ten sposób siła ciągu porusza samolot do przodu.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Praca
Praca to skalarna wielkość fizyczna. Gdy siła przyłożona do pewnego ciała i przemieszczenie tego ciała są do siebie równoległe, to praca jest równa iloczynowi siły i przemieszczenia. Jednostką pracy (także energii oraz ciepła) w układzie jest dżul . Jeden dżul to praca wykonana przez siłę o wartości jednego niutona przy przesunięciu punktu przyłożenia siły o jeden metr w kierunku równoległym do kierunku działania siły.
gdzie:
— praca wyrażona w dżulach ,
— siła wyrażona w niutonach ,
— przemieszczenie, czyli odległość, na jaką zostało przemieszczone ciało wyrażona w metrach .

Na podstawie powyższego rysunku obliczamy:
.
Przedrostek | Symbol | Mnożnik |
---|---|---|
tera (gr. teras — potwór) | (bilion) | |
giga (gr. gigas — olbrzym) | (miliard) | |
mega (gr. megas — wielki) | (milion) | |
kilo (gr. khilioi — tysiąc) | (tysiąc) | |
hekta (gr. hekaton — sto) | (sto) | |
deka (gr. deka — dziesięć) | (dziesięć) | |
deka (łac. decimus — dziesiąty) | (jedna dziesiąta) | |
centy (łac. centum — sto) | (jedna setna) | |
mili (łac. mille — tysiąc) | (jedna tysięczna) | |
mikro (gr. mikros — mały) | (jedna milionowa) | |
nano (gr. nanos — karzeł) | (jedna miliardowa) | |
piko (wł. piccolo — mały) | (jedna bilionowa) |
Praca nie jest wykonywana wtedy, gdy siła lub przemieszenie są równe zero, a także gdy działająca siła jest prostopadła do przemieszczenia, co wynika z ogólniejszego wzoru na pracę:
gdzie:
— praca,
— przyłożona siła,
— przemieszczenie,
— kąt pomiędzy wektorem siły a wektorem przemieszczenia.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Moc
Moc jest skalarną wielkością fizyczną określającą szybkośc wykonywania pracy. Jednostką mocy w układzie jest wat .
Moc określana jest wzorem:
gdzie:
— moc ,
— praca ,
— czas .
Moc jest równa wat, jeśli praca dżula wykonywana jest w czasie sekundy.

Na podstawie powyższego obrazka, obliczamy:
.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Energia
Energia to zdolność do wykonania pracy. Jednostką energii jest dżul .
Energia potencjalna
Energia potencjalna to energia wynikająca ze wzajemnego położenia ciał. Wyróżniamy energię potencjalną ciężkości (grawitacji) oraz energię potencjalną sprężystości.
Energia potencjalna ciężkości to energia jaką ma ciało względem pewnej wysokości. Równa jest ona iloczynowi masy ciała, przyspieszenia ziemskiego i wysokości względem poziomu odniesienia (wysokości na której energia jest równa zero).
gdzie:
— energia potencjalna ,
— masa ciała ,
— przyspieszenie ziemskie ,
— wysokość .
Jeśli wskutek działania siły o wartości niutona ciało zostało podniesione na wysokość metra, mówimy, że została wykonana praca o wartości dżula i dokładnie o taką wartość wzrosła energia potencjalna tego ciała.
Energia potencjalna sprężystości jest związana z oddziaływaniem ciał sprężystych. Energia potencjalna sprężystości występuje wtedy, gdy na przykład ściskasz sprężynę.
Energia kinetyczna
Energia kinetyczna to energia, którą posiada dane ciało, ponieważ znajduje się w ruchu. Energia kinetyczna zależy od masy ciała i kwadratu jego prędkości:
gdzie:
— energia kinetyczna ,
— masa ciała ,
— prędkość .
Energia mechaniczna
Energia mechaniczna jest sumą energii kinetycznej i energii potencjalnej.
W celu pogłębienia i ugruntowania wiedzy nabytej w tym materiale, można przejść do wizualizacji modelu w grafice 3D Wizualizacja opływu
wizualizacji modelu w grafice 3D Wizualizacja opływu
.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne spójne tematycznie
Prawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotuPrawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu
Aerodynamika i mechanika lotu - zrozumieć podstawyAerodynamika i mechanika lotu - zrozumieć podstawy