TLO.03. Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy 315317
bg‑azure
Aerodynamika i mechanika lotu — zrozumieć podstawy
GRA EDUKACYJNA
1
1
Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej
Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej
Gra pozwala sprawdzić poziom opanowania reguł, praw, wzorów i definicji związanych z aerodynamiką i mechaniką lotu.
Poniżej przedstawiono ekran startowy gry. Po kliknięciu przycisku „START” wyświetli się instrukcja.
R1967daW2xX3E
Zrzut ekranu przedstawia planszę tytułową z gry. Tło planszy to błękitne niebo i białe obłoki. Widoczny jest następujący tytuł: Gra edukacyjna pod tytułem aerodynamiki i mechaniki lotu zrozumieć podstawy. poniżej tekst. T L O kropka zero trzy kropka. Poniżej przycisk start.
Przykładowy wygląd gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zapoznaniu się z instrukcją gracz rozpoczyna grę. Pojawia się ekran gry przedstawiający następujące dane: etap gry; oznaczenia pól na planszy; liczbę zebranych punktów; kostkę, za pomocą której gracz porusza się po planszy; limit zebranych punktów umożliwiający przejście do kolejnego etapu. Pozycja gracza na planszy jest oznaczona żółtym samolotem. Gracz ma dwie próby do każdego zadania.
R194ICdwzupTZ
Ilustracja przedstawia fragment rozpoczynający grę edukacyjną. W dolnej części mamy prostą instrukcję mechaniki gry a w górnej obraz planszy do gry. Plansza jest pełna różnych pól oraz dla dekoracji wymieszana z chmurkami co ma symulować, że gra ma miejsce podczas lotu. Postać gracza jest przedstawiona jako ikona samolotu pasażerskiego. W prawym górnym rogu znajduje się kostka wskazująca ilość wyrzucanych oczek a na górnej krawędzi jest napis informujący o tym, który jest etapie gry.
Przykładowy wygląd gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podczas gry na białym polu pojawiają się treści pytań, odpowiedzi oraz inne kluczowe informacje. Odpowiedź należy zaznaczyć za pomocą myszki, a następnie kliknąć w przycisk „SPRAWDŹ”.
RAudFdUkEM38B
Ilustracja przedstawia fragment gry edukacyjnej.. W dolnej części mamy podaną treść zadania, odpowiedzi i nieaktywne przyciski sprawdź i zobacz rozwiązanie. W górnej części z kolei mamy obraz planszy do gry. Plansza jest pełna różnych pól oraz dla dekoracji wymieszana z chmurkami co ma symulować, że gra ma miejsce podczas lotu. Postać gracza jest przedstawiona jako ikona samolotu pasażerskiego. Kostka w prawym w górnym rogu wskazuje liczbę wyrzuconych oczek. Na szczycie ilustracji znajduje się napis: etap pierwszy.
Przykładowy wygląd gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po błędnym rozwiązaniu zadania można spróbować rozwiązać je ponownie oraz skorzystać z podpowiedzi kryjącej się pod ikoną papierowego samolotu.
RFEQTzoZxT3uq
Ilustracja przedstawia fragment gry edukacyjnej po wybraniu błędnej odpowiedzi. W dolnej części mamy podaną treść zadania, odpowiedzi, aktywny przycisk sprawdź i nieaktywny zobacz rozwiązanie. W górnej części z kolei mamy obraz planszy do gry. Plansza jest pełna różnych pól oraz dla dekoracji wymieszana z chmurkami co ma symulować, że gra ma miejsce podczas lotu. Postać gracza jest przedstawiona jako ikona samolotu pasażerskiego. Kostka w prawym w górnym rogu wskazuje liczbę wyrzuconych oczek. Pod nią jest pole liczące zebrane punkty. Na szczycie ilustracji znajduje się napis: etap pierwszy. Po lewej stronie znajduje się aktywny podpisany przycisk przedstawiający papierowy samolot pozwalający na zobaczenie podpowiedzi. Na prawej stronie widzimy informację która mówi, że zadanie nie zostało rozwiązane poprawnie.
Przykładowy wygląd gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gdy zostanie udzielona dobra odpowiedź, pojawi się informacja o poprawnym rozwiązaniu zadania oraz możliwość sprawdzenia rozwiązania.
RiHz8z2eFZacB
Ilustracja przedstawia fragment gry edukacyjnej po wybraniu poprawnej odpowiedzi. W dolnej części mamy podaną treść zadania, zaznaczoną poprawną odpowiedź i aktywne przyciski sprawdź i zobacz rozwiązanie. W górnej części z kolei mamy obraz planszy do gry oraz dwie ilustracje. Jedna przedstawia latające w szyku samoloty a druga napis mówiący, że poprawnie rozwiązaliśmy zadanie. Plansza jest pełna różnych pól oraz dla dekoracji wymieszana z chmurkami co ma symulować, że gra ma miejsce podczas lotu. Postać gracza jest przedstawiona jako ikona samolotu pasażerskiego. Kostka w prawym w górnym rogu wskazuje liczbę wyrzuconych oczek. Pole pod kostką informuje o zdobytych punktach. Na szczycie ilustracji znajduje się napis: etap pierwszy. Po lewej stronie znajduje się aktywny podpisany przycisk przedstawiający papierowy samolot pozwalający na zobaczenie podpowiedzi.
Przykładowy wygląd gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10aoo44Pnu3Y
Gra pozwalająca zrozumieć podstawy aerodynamiki i mechaniki lotu - gra edukacyjna.
Gra pozwalająca zrozumieć podstawy aerodynamiki i mechaniki lotu - gra edukacyjna.
Gra pozwalająca zrozumieć podstawy aerodynamiki i mechaniki lotu - gra edukacyjna
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przed przystąpieniem do poniższego testu, zapoznaj się z poniższymi informacjami. Będą one przydatne przy rozwiązaniu testu.
Odległość
Jednostką długości w układzie SI jest metr. W lotnictwie używa się również innych jednostek długości. Są to:
mila morska, symbol NM (z angielskiego nautical mile),
mila lądowa, symbol wielka litera M (z angielskiego statut mile),
stopa, symbol ft (z angielskiego feet),
cal, symbol in (z angielskiego inch).
Współczynników konwersji, czyli tak zwanych wielkości przeliczników, należy nauczyć się na pamięć i umieć przeliczać jednostki między sobą. Niekiedy warto jest używać przybliżonych lub zaokrąglonych wielkości przeliczników.
Przykład
Praca
Pracę oznacza się jako iloczyn siły działającej na ciało i odległości jego przemieszczenia powodowanego tą siłą. Możemy zapisać to wzorem: , gdzie: — praca, symbol jednostki to J, — siła, symbol jednostki to N, — droga, czyli odległość, na jaką zostało przemieszczone ciało, symbol jednostki to m.
Przykład
Pamiętaj o przedrostkach SI.
Moc
Moc jest równa 1 wat, jeśli praca jednego dżula wykonywana jest w czasie jednej sekundy. Moc określana jest wzorem: , gdzie: — moc, symbol jednostki to W, — praca, symbol jednostki to J, — czas, symbol jednostki to s.
Przykład
.
Pamiętaj o przedrostkach SI.
Temperatura na danej wysokości
Obliczanie standardowej temperatury na wysokości wyrażonej w stopach: , gdzie:
— standardowa temperatura panująca na danej wysokości wyrażona w stopniach Celsjusza, — wysokość bezwzględna wyrażona w stopach, symbol jednostki to ft.
Przykład
ft
Aerodynamika i mechanika lotu - zrozumieć podstawy70Brawo! Test został przez Ciebie zaliczony! Rozumiesz podstawy aerodynamiki i mechaniki lotu.Niestety, test nie został przez Ciebie zaliczony. Powtórz materiał tej lekcji. Zajrzyj do e‑booka i zapoznaj się z nim ponownie.
Test
Aerodynamika i mechanika lotu - zrozumieć podstawy
Liczba pytań:
10
Limit czasu:
min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Aerodynamika i mechanika lotu - zrozumieć podstawy
Pytanie
1/10
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Ile wynosi w przybliżeniu odległość 493 kilometrów w milach morskich? Możliwe odpowiedzi: 1. 266 NM, 2. 165 NM, 3. 189 NM
Ile wynosi w przybliżeniu odległość 275 kilometrów w milach morskich? Możliwe odpowiedzi: 1. 148 NM, 2. 237 NM, 3. 135 NM
Długość pasa startowego wynosi 2500 metrów długości. Ile wynosi długość tego pasa wyrażona w milach lądowych? Możliwe odpowiedzi: 1. 1,6 SM, 2. 1,7 SM, 3. 1,3 SM
Jaka jest wartość pracy, jeżeli samolot, którego suma ciągu wszystkich silników wynosi 150000 N został przemieszczony na odległość 100 m? Możliwe odpowiedzi: 1. 15 MJ, 2. 1500 KJ, 3. 1,5 GJ
Oblicz wielkość koniecznej do wykonania pracy, aby przekołować dwusilnikowym samolotem na odległość 1,5 kilometra. Siła ciągu każdego silnika wynosi 8000 N. Możliwe odpowiedzi: 1. 24 MJ, 2. 2400 KJ, 3. 24 GJ
Oblicz moc potrzebną do pokonania pierwszych stu metrów rozbiegu startowego w ciągu pierwszych dziesięciu sekund, jeżeli ciąg wszystkich silników wynosi 120000 N. Możliwe odpowiedzi: 1. 1,2 MW, 2. 12 kW, 3. 0,12 kW
Dopasuj definicje poszczególnych warstw atmosfery ziemskiej do ich charakterystyk. Wejdź w lukę i wybierz odpowiednie pojęcie z listy rozwijalnej.
Rozciąga się od poziomu morza do wysokości 11 km. W tej strefie panuje ujemny gradient termiczny, który wynosi 6,5 K na kilometr lub w przeliczeniu na stopnie Celsjusza: -6,5 na km lub –1,98 na 1000 stóp. To 1. troposfera, 2. tropopauza, 3. stratosfera.
To warstwa izotermiczna położona pomiędzy 11 a 20 km i charakteryzuje się zerowym gradientem temperatury. Temperatura w tej strefie jest stała i wynosi -56,5, czyli 216,65 K. To 1. troposfera, 2. tropopauza, 3. stratosfera.
Znajduje się pomiędzy 20 a 32 km. W strefie tej panuje dodatni gradient temperatury, który wynosi +1 lub +1 K na każdy kilometr. To 1. troposfera, 2. tropopauza, 3. stratosfera.
Dopasuj definicje poszczególnych warstw atmosfery ziemskiej do ich charakterystyk. Wejdź w lukę i wybierz odpowiednie pojęcie z listy rozwijalnej.
Rozciąga się od poziomu morza do wysokości 11 km. W tej strefie panuje ujemny gradient termiczny, który wynosi 6,5 K na kilometr lub w przeliczeniu na stopnie Celsjusza: -6,5 na km lub –1,98 na 1000 stóp. To 1. troposfera, 2. tropopauza, 3. stratosfera.
To warstwa izotermiczna położona pomiędzy 11 a 20 km i charakteryzuje się zerowym gradientem temperatury. Temperatura w tej strefie jest stała i wynosi -56,5, czyli 216,65 K. To 1. troposfera, 2. tropopauza, 3. stratosfera.
Znajduje się pomiędzy 20 a 32 km. W strefie tej panuje dodatni gradient temperatury, który wynosi +1 lub +1 K na każdy kilometr. To 1. troposfera, 2. tropopauza, 3. stratosfera.
Uszereguj kolejno poszczególne warstwy atmosfery ziemskiej od najbliższej do najdalszej, licząc od powierzchni kuli ziemskiej Elementy do uszeregowania: 1. Troposfera, 2. Mezopauza, 3. Tropopauza, 4. Stratosfera, 5. Termosfera, 6. Mezosfera, 7. Stratopauza
Uszereguj kolejno poszczególne warstwy atmosfery ziemskiej od najbliższej do najdalszej, licząc od powierzchni kuli ziemskiej Elementy do uszeregowania: 1. Troposfera, 2. Mezopauza, 3. Tropopauza, 4. Stratosfera, 5. Termosfera, 6. Mezosfera, 7. Stratopauza
Jaka w przybliżeniu panuje temperatura na wysokości 15000 stóp, zgodnie z przyjętymi parametrami atmosfery wzorcowej? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Co oznacza poniższy wzór oraz poszczególne symbole go tworzące? Uzupełnij luki. Wejdź w lukę, aby rozwinąć listę możliwych odpowiedzi. Wzór
pozwala obliczyć 1. siłę ciągu silnika, 2. , 3. , 4. siłę wypadkową, 5. , 6. , 7. siłę nośną, 8. siłę oporu powietrza, 9. , gdzie:
gęstość powietrza to 1. siłę ciągu silnika, 2. , 3. , 4. siłę wypadkową, 5. , 6. , 7. siłę nośną, 8. siłę oporu powietrza, 9.
prędkość ruchu ciała to 1. siłę ciągu silnika, 2. , 3. , 4. siłę wypadkową, 5. , 6. , 7. siłę nośną, 8. siłę oporu powietrza, 9.
współczynnik siły nośnej to 1. siłę ciągu silnika, 2. , 3. , 4. siłę wypadkową, 5. , 6. , 7. siłę nośną, 8. siłę oporu powietrza, 9.
powierzchnia opływanego ciała to 1. siłę ciągu silnika, 2. , 3. , 4. siłę wypadkową, 5. , 6. , 7. siłę nośną, 8. siłę oporu powietrza, 9.
siła nośna, czyli siła prostopadła do kierunku ruchu to 1. siłę ciągu silnika, 2. , 3. , 4. siłę wypadkową, 5. , 6. , 7. siłę nośną, 8. siłę oporu powietrza, 9.
Co oznacza poniższy wzór oraz poszczególne symbole go tworzące? Uzupełnij luki. Wejdź w lukę, aby rozwinąć listę możliwych odpowiedzi. Wzór
pozwala obliczyć 1. siłę ciągu silnika, 2. , 3. , 4. siłę wypadkową, 5. , 6. , 7. siłę nośną, 8. siłę oporu powietrza, 9. , gdzie:
gęstość powietrza to 1. siłę ciągu silnika, 2. , 3. , 4. siłę wypadkową, 5. , 6. , 7. siłę nośną, 8. siłę oporu powietrza, 9.
prędkość ruchu ciała to 1. siłę ciągu silnika, 2. , 3. , 4. siłę wypadkową, 5. , 6. , 7. siłę nośną, 8. siłę oporu powietrza, 9.
współczynnik siły nośnej to 1. siłę ciągu silnika, 2. , 3. , 4. siłę wypadkową, 5. , 6. , 7. siłę nośną, 8. siłę oporu powietrza, 9.
powierzchnia opływanego ciała to 1. siłę ciągu silnika, 2. , 3. , 4. siłę wypadkową, 5. , 6. , 7. siłę nośną, 8. siłę oporu powietrza, 9.
siła nośna, czyli siła prostopadła do kierunku ruchu to 1. siłę ciągu silnika, 2. , 3. , 4. siłę wypadkową, 5. , 6. , 7. siłę nośną, 8. siłę oporu powietrza, 9.
Powiązane ćwiczenia
Ćwiczenie 8. - Warstwy atmosfery ziemskiej
Uporządkuj elementy
Ćwiczenie 8. - Warstwy atmosfery ziemskiej
R17GxcZ5gF3DK
Uporządkuj warstwy atmosfery ziemskiej w kolejności od położonej najwyżej. Elementy do uszeregowania: 1. element 4, 2. element 3, 3. element 1, 4. element 2
Uporządkuj warstwy atmosfery ziemskiej w kolejności od położonej najwyżej. Elementy do uszeregowania: 1. element 4, 2. element 3, 3. element 1, 4. element 2