RcoIrPxcivT2e
Kolorowa fotografia przedstawia instrument muzyczny zwany dzwonkami. Dzwonki są wykonane z drewna i metalowych płytek. Każda płytka jest innego koloru (czerwona, pomarańczowa, żółta, zielona, niebieska, granatowa). Na fotografii widoczna jest także drewniana pałka, która uderza w zieloną płytkę.

Akcent w języku polskim

Akcent
Źródło: Pixabay, fotografia barwna, domena publiczna.
Twoje cele
  • przećwiczysz właściwe akcentowanie sylab w wyrazie i wyrazów w zdaniach,

  • odróżnisz akcent wyrazowy od akcentu zdaniowego.

Akcent to sposób wymowy wyrazów właściwy dla mieszkańców danego kraju lub obszaru. Polega na podkreśleniu głosem sylab w wyrazie (akcent wyrazowy) i wyrazów w zdaniu (akcent zdaniowy). Nauka zajmująca się badaniem dźwięków mowy ludzkiej to fonetyka.

Więcej informacji o akcentowaniu wyrazów znajdziesz w lekcji Połóż akcent na akcentPasV97Dt0Połóż akcent na akcent.

R1E1yGS4zR8YV
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1aMjSBMzEz6U
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 3

Wypisz podane w poprzednim ćwiczeniu wyrazy, przyporządkowując je do właściwej grupy.

  1. W wyrazach dwusylabowych akcent pada na pierwszą sylabę.

  2. W wyrazach czterosylabowych i dłuższych akcent główny pada na drugą sylabę od końca.

  3. W wyrazach obcego pochodzenia zakończonych na -ika, -yka akcent pada na trzecią sylabę od końca.

  4. W 1. i 2. osobie liczby mnogiej czasowników przeszłych akcent pada na trzecią sylabę od końca.

uzupełnij treść
R1Ukt5PAR2jyL
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych sylab.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Przeczytaj podane poniżej zdanie, a następnie zaznacz sylaby, które powinny zostać zaakcentowane w podanych wyrazach.

Pouczyliśmy się fizyki, a potem poszliśmy do kina na „Władcę pierścieni”.

RgQeTwhlm3OV7
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RdEPsGzbcYpHs
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1bdtfyexHlbq
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1C8GWPc84E6o
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RRacIJjTrQyJH
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RB6dSJbvFh2Li
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RkBj4hkKWEa9J
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RCWAUSEGLFQkS
Ćwiczenie 5
Wskaż nagranie, w którym poprawnie zaakcentowano wyraz fonetyka. Możliwe odpowiedzi: 1. Uczę się fonetyki., 2. Uczę się fonetyki., 3. Uczę się fonetyki., 4. Uczę się fonetyki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RDPKaBRjhFXAd
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R12vXifzrGhu4
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 7

Wzorując się na ćwiczeniu 5., zaszyfruj wyraz wesele. Zadbaj, aby w ćwiczeniu znalazły się wyrazy, w których akcent pada na 3. i 4. sylabę.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8

Z rozsypanych wyrazów wybierz te, w których akcent pada na przedostatnią sylabę. Policz litery i ułóż wyrazy od najkrótszego do najdłuższego – ostatnie litery utworzą hasło.

R1ZpAPPdtTJ2n
Z rozsypanych wyrazów wybierz te, w których akcent pada na przedostatnią sylabę. Ułóż je od najkrótszego do najdłuższego – ostatnie litery utworzą hasło. nos staw ubaw maraton fizyka taktyka katar telewizory miasto gramatyka
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RenTwhmk5Cx6c
Elementy do uszeregowania: 1. katar, 2. miasto, 3. telewizory, 4. maraton, 5. ubaw
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R12UXaloXnzNQ
Hasło: Tu uzupełnij
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wysłuchaj nagrań i zaznacz wyraz, który został zaakcentowany w każdym ze zdań.

RqKkHCAURXQ5f
Ania wyszła z psem na spacer. Możliwe odpowiedzi: 1. Ania, 2. wyszła, 3. psem, 4. spacer
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1L3Wvc1hziti
Rozbolało mnie gardło, dlatego poszłam do lekarza. Możliwe odpowiedzi: 1. rozbolało, 2. mnie, 3. lekarza
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R16DKJ0958VLG
Na wakacje planujemy wyjechać do Grecji. Możliwe odpowiedzi: 1. wakacje, 2. planujemy, 3. wyjechać, 4. Grecji
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Zaznacz wyraz, który został zaakcentowany w każdym ze zdań.

RJ4M3vFKn1AZk
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R2nCjuWjheIj8
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R13YIcyyUtj6u
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RCVbf8g4dZ7oB
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek w zdaniach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RnlYKYyKuLWvh
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek w zdaniach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z wierszem Nietoperz i wrona, a następnie wykonaj polecenia.

Nietoperz i wrona (parafraza utworu Jana Brzechwy, Żuraw i czapla)
Barbara Broszkiewicz, Jerzy Jarek Nietoperz i wrona (parafraza utworu Jana Brzechwy, Żuraw i czapla)

Przykro jest nietoperzowi,
Że samotnie nocą łowi.
Patrzy – wrona na gałęzi
Już nie kracze – ale rzęzi.

Rzecze do niej zachwycony:
– Piękna wrono, szukam żony.
Będę kochał ciebie, wierz mi,
Więc czym prędzej się pobierzmy.

Wrona pióra swe najeża:
– Nie chcę męża nietoperza!

A nietoperz obrażony:
– Trudno, będę żył bez żony.

Ale wrona myśli sobie:
– Czy właściwie dobrze robię?
Gdy nietoperz mi się zwierza,
Machnę sięmachnąć sięMachnę się za nietoperza!

Do takiego wniosku doszła
I do nietoperza poszła:
– Przyszłam spełnić twe życzenie.

– Teraz ja się nie ożenię!

Poszła wrona obrażona,
A nietoperz:
– Co za żona!
Chyba pójdę i przeproszę.

Włożył czapkę, wdział kalosze
I do wrony znowu puka:

– Czego pan tu u mnie szuka!

– Chcę się żenić.
– Pan na męża!
Po co pan się nadwyręża.

Znów nietoperz obrażony:
– Trudno, będę żył bez żony.

Znowu wrona myśli:
– Szkoda.
Wszak nie jestem taka młoda.
Choć nie lubię tego zwierza,
Machnę się za nietoperza.

Do takiego wniosku doszła
I do nietoperza poszła.

Tak już chodzą lata długie:
Jedno chce, to nie chce drugie.
Chodzą wciąż tą samą drogą,
Ale pobrać się – nie mogą.

Nietoperz_wrona Źródło: Barbara Broszkiewicz, Jerzy Jarek, Teatr szkolny. Akcent, intonacja, intencja, Wrocław 2004, s. 90–91.
R78STh2CyE7G7
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
nie**-to-**perz **i wro-na

przy‑kro jest nie
-to-pe-rzo-wi
że sa
-mo-**tnie **no-**cą **ło-**wi
**pa-**trzy **wro-na na ga-łę-**zi
już nie **kra-**cze ale **rzę-**zi
**rze-**cze do niej **za-chwy-co-**ny
**pię-**kna **wro-**no **szu-**kam **żo-**ny
**bę-**dę **ko-**chał **cie-**bie wierz mi
więc czym **prę-dzej się po-bierz-**my
**wro-**na **pió-ra swe na-je-**ża
nie chcę **mę-**ża **nie-to-pe-rza
a nie
-to-**perz **o-bra-żo-**ny
**tru-**dno **bę-**dę żył bez **żo-**ny
**a-**le **wro-**na **my-**śli **so-bie
czy wła
-ści-**wie **do-**brze **ro-bię
gdy nie
-to-**perz mi się **zwie-**rza
**ma-**chnę się za **nie-to-pe-rza
do ta
-kie-**go **wnio-**sku **do-**szła
i do **nie-to-pe-**rza **po-**szła
**przy-**szłam **speł-nić twe ży-cze-**nie
**te-raz ja się nie o-że-**nię
**po-**szła **wro-**na **o-bra-żo-na
a nie
-to-**perz co za **żo-**na
**chy-**ba **pój-dę i prze-pro-**szę
**wło-**żył **czap-kę wdział ka-lo-**sze
i do **wro-**ny **zno-**wu **pu-**ka
**cze-**go pan tu u mnie **szu-**ka
chcę się **że-**nić pan na **mę-**ża
po co pan się **nad-wy-rę-ża
znów nie
-to-**perz **o-bra-żo-**ny
**tru-**dno **bę-**dę żył bez **żo-**ny
**zno-**wu **wro-**na **my-**śli **szko-**da
wszak nie **je-**stem **ta-**ka **mło-**da
choć nie **lu-**bię **te-**go **zwie-**rza
**ma-**chnę się za **nie-to-pe-rza
do ta
-kie-**go **wnio-**sku **do-**szła
i do **nie-to-pe-**rza **po-**szła
tak już **cho-**dzą **la-**ta **dłu-**gie
**je-**dno chce to nie chce **dru-**gie
**cho-**dzą wciąż tą **sa-**mą **dro-**gą
**a-**le **po-brać się niemo-**gą
nie**-to-**perz **i wro-na

przy‑kro jest nie
-to-pe-rzo-wi
że sa
-mo-**tnie **no-**cą **ło-**wi
**pa-**trzy **wro-na na ga-łę-**zi
już nie **kra-**cze ale **rzę-**zi
**rze-**cze do niej **za-chwy-co-**ny
**pię-**kna **wro-**no **szu-**kam **żo-**ny
**bę-**dę **ko-**chał **cie-**bie wierz mi
więc czym **prę-dzej się po-bierz-**my
**wro-**na **pió-ra swe na-je-**ża
nie chcę **mę-**ża **nie-to-pe-rza
a nie
-to-**perz **o-bra-żo-**ny
**tru-**dno **bę-**dę żył bez **żo-**ny
**a-**le **wro-**na **my-**śli **so-bie
czy wła
-ści-**wie **do-**brze **ro-bię
gdy nie
-to-**perz mi się **zwie-**rza
**ma-**chnę się za **nie-to-pe-rza
do ta
-kie-**go **wnio-**sku **do-**szła
i do **nie-to-pe-**rza **po-**szła
**przy-**szłam **speł-nić twe ży-cze-**nie
**te-raz ja się nie o-że-**nię
**po-**szła **wro-**na **o-bra-żo-na
a nie
-to-**perz co za **żo-**na
**chy-**ba **pój-dę i prze-pro-**szę
**wło-**żył **czap-kę wdział ka-lo-**sze
i do **wro-**ny **zno-**wu **pu-**ka
**cze-**go pan tu u mnie **szu-**ka
chcę się **że-**nić pan na **mę-**ża
po co pan się **nad-wy-rę-ża
znów nie
-to-**perz **o-bra-żo-**ny
**tru-**dno **bę-**dę żył bez **żo-**ny
**zno-**wu **wro-**na **my-**śli **szko-**da
wszak nie **je-**stem **ta-**ka **mło-**da
choć nie **lu-**bię **te-**go **zwie-**rza
**ma-**chnę się za **nie-to-pe-rza
do ta
-kie-**go **wnio-**sku **do-**szła
i do **nie-to-pe-**rza **po-**szła
tak już **cho-**dzą **la-**ta **dłu-**gie
**je-**dno chce to nie chce **dru-**gie
**cho-**dzą wciąż tą **sa-**mą **dro-**gą
**a-**le **po-brać się niemo-**gą
Polecenie 1

Wysłuchaj nagrania nr 1, a następnie przeczytaj płynnie wiersz, skandując wyrazy oraz głośno akcentując wyróżnione sylaby.

nie-to-perz i wro-na

przy-kro jest nie-to-pe-rzo-wi
że sa-mo-tnie no-cą ło-wi
pa-trzy wro-na na ga-łę-zi
już nie kra-cze ale rzę-zi
rze-cze do niej za-chwy-co-ny
pię-kna wro-no szu-kam żo-ny
-dę ko-chał cie-bie wierz mi
więc czym prę-dzej się po-bierz-my
wro-na pió-ra swe na-je-ża
nie chcę -ża nie-to-pe-rza
a nie-to-perz o-bra-żo-ny
tru-dno -dę żył bez żo-ny
a-le wro-na my-śli so-bie
czy wła-ści-wie do-brze ro-bię
gdy nie-to-perz mi się zwie-rza
ma-chnę się za nie-to-pe-rza
do ta-kie-go wnio-sku do-szła
i do nie-to-pe-rza po-szła
przy-szłam speł-nić twe ży-cze-nie

te-raz ja się nie o-że-nię
po-szła wro-na o-bra-żo-na
a nie-to-perz co za żo-na
chy-ba pój-dę i prze-pro-szę
wło-żył czap-kę wdział ka-lo-sze
i do wro-ny zno-wu pu-ka
cze-go pan tu u mnie szu-ka
chcę się że-nić pan na -ża
po co pan się nad-wy--ża
znów nie-to-perz o-bra-żo-ny
tru-dno -dę żył bez żo-ny
zno-wu wro-na my-śli szko-da
wszak nie je-stem ta-ka mło-da
choć nie lu-bię te-go zwie-rza
ma-chnę się za nie-to-pe-rza
do ta-kie-go wnio-sku do-szła
i do nie-to-pe-rza po-szła
tak już cho-dzą la-ta dłu-gie
je-dno chce to nie chce dru-gie
cho-dzą wciążsa-mą dro-gą
a-le po-brać się nie mo-gą

1
Polecenie 1

Podaj, na którą sylabę pada akcent w wyrazach:

  • nietoperz,

  • wrona.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Na podstawie wiersza „Nietoperz i wrona” wymień sześć przykładów wyrazów, w których akcent pada na pierwszą sylabę. Swoje propozycje zanotuj poniżej.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Odczytaj wymienione przez siebie przykłady, akcentując w nich drugą sylabę. Czy brzmią one naturalnie? Czy przeczytanie wyrazów w ten sposób sprawiło ci jakąś trudność? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Wyjaśnij, dlaczego akcent w podanych przez ciebie wyrazach nie może padać na drugą sylabę.

uzupełnij treść
REyWJsLkHeyrD
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Nietoperz i wrona

Przykro jest nietoperzowi
Że samotnie nocą łowi.
Patrzy – wrona na gałęzi
Już nie kracze – ale rzęzi.

Rzecze do niej zachwycony:
-Piękna wrono, szukam żony.
Będę kochał ciebie, wierz mi,
Więc czym prędzej się pobierzmy.

Wrona pióra swe najeża:
-Nie chcę męża nietoperza!

A nietoperz obrażony:
-Trudno, będę żył bez żony.

Ale wrona myśli sobie:
-Czy właściwie dobrze robię?
Gdy nietoperz mi się zwierza,
Machnę się za nietoperza!

Do takiego wniosku doszła
do nietoperza poszła:
-Przyszłam spełnić twe życzenie.

-Teraz ja się nie ożenię!

Poszła wrona obrażona,
nietoperz:
-Co za żona!
Chyba pójdę i przeproszę.

Włożył czapkę, wdział kalosze
I do wrony znowu puka:

-Czego pan tu u mnie szuka!

-Chcę się żenić.
-Pan na męża!
Po co pan się nadwyręża.

Znów nietoperz obrażony:
-Trudno, będę żył bez żony.

Znowu wrona myśli:
-Szkoda.
Wszak nie jestem taka młoda.
Choć nie lubię tego zwierza,
Machnę się za nietoperza.

Do takiego wniosku doszła
do nietoperza poszła.

Tak już chodzą lata długie:
Jedno chce, to nie chce drugie.
Chodzą wciąż  samą drogą,
Ale pobrać się – nie mogą.
Nietoperz i wrona

Przykro jest nietoperzowi
Że samotnie nocą łowi.
Patrzy – wrona na gałęzi
Już nie kracze – ale rzęzi.

Rzecze do niej zachwycony:
-Piękna wrono, szukam żony.
Będę kochał ciebie, wierz mi,
Więc czym prędzej się pobierzmy.

Wrona pióra swe najeża:
-Nie chcę męża nietoperza!

A nietoperz obrażony:
-Trudno, będę żył bez żony.

Ale wrona myśli sobie:
-Czy właściwie dobrze robię?
Gdy nietoperz mi się zwierza,
Machnę się za nietoperza!

Do takiego wniosku doszła
do nietoperza poszła:
-Przyszłam spełnić twe życzenie.

-Teraz ja się nie ożenię!

Poszła wrona obrażona,
nietoperz:
-Co za żona!
Chyba pójdę i przeproszę.

Włożył czapkę, wdział kalosze
I do wrony znowu puka:

-Czego pan tu u mnie szuka!

-Chcę się żenić.
-Pan na męża!
Po co pan się nadwyręża.

Znów nietoperz obrażony:
-Trudno, będę żył bez żony.

Znowu wrona myśli:
-Szkoda.
Wszak nie jestem taka młoda.
Choć nie lubię tego zwierza,
Machnę się za nietoperza.

Do takiego wniosku doszła
do nietoperza poszła.

Tak już chodzą lata długie:
Jedno chce, to nie chce drugie.
Chodzą wciąż  samą drogą,
Ale pobrać się – nie mogą.
Polecenie 4

Wysłuchaj nagrania nr 2, a następnie przeczytaj płynnie wiersz, głośno akcentując wyróżnione wyrazy.

Nietoperzwrona

Przykro jest nietoperzowi,
Że samotnie nocą łowi.
Patrzywrona na gałęzi
Już nie kracze – ale rzęzi.

Rzecze do niej zachwycony:
Piękna wrono, szukam żony.
Będę kochał ciebie, wierz mi,
Więc czym prędzej się pobierzmy.

Wrona pióra swe najeża:
Nie chcę męża nietoperza!

A nietoperz obrażony:
Trudno, będę żył bez żony.

Ale wrona myśli sobie:
– Czy właściwie dobrze robię?
Gdy nietoperz mi się zwierza,
Machnę się za nietoperza!

Do takiego wniosku doszła
do nietoperza poszła:
– Przyszłam spełnić twe życzenie.

– Teraz ja się nie ożenię!

Poszła wrona obrażona,
nietoperz:
– Co za żona!
Chyba pójdęprzeproszę.

Włożył czapkę, wdział kalosze
I do wrony znowu puka:

– Czego pan tu u mnie szuka!

– Chcę się żenić.
Pan na męża!
Po co pan się nadwyręża.

Znów nietoperz obrażony:
Trudno, będę żył bez żony.

Znowu wrona myśli:
Szkoda.
Wszak nie jestem taka młoda.
Choć nie lubię tego zwierza,
Machnę się za nietoperza.

Do takiego wniosku doszła
do nietoperza poszła.

Tak już chodzą lata długie:
Jedno chce, to nie chce drugie.
Chodzą wciąż tą samą drogą,
Ale pobrać się – nie mogą.

1
Polecenie 4

Wypisz z tekstu wyrazy, które należy zaakcentować w wersach.

uzupełnij treść
1
Polecenie 5

Przeanalizuj każdą zwrotkę wiersza i wypisz wyrazy, które zostały zaakcentowane. Jak wpływają one na interpretację, co podkreślają, na co zwracają uwagę?

Przykład:
przykro, nietoperzowi, samotnie, patrzy, wrona, nie kracze, rzęzi.

Podkreślenie uczuć nietoperza i zwrócenie uwagi na jego samotność. Akcja się zawiązuje, bo nietoperz spostrzega wronę.

Wyjaśnij, jaki rodzaj akcentowania należy zastosować na początku utworu.

uzupełnij treść
1
Polecenie 6

Przeczytaj poniższy fragment, akcentując w nim:

  • wykonawcę czynności;

  • czas;

  • miejsce, w którym dzieją się wydarzenia.

„Przykro jest nietoperzowi,
Że samotnie nocą łowi.
Patrzy – wrona na gałęzi
Już nie kracze – ale rzęzi”.

Wyjaśnij, jak zmienia się odbiór poniższego fragmentu, gdy zostanie w nim zaakcentowany:

  • wykonawca czynności;

  • czas;

  • sposób wykonywania czynności.

„Przykro jest nietoperzowi,
Że samotnie nocą łowi.
Patrzy – wrona na gałęzi
Już nie kracze – ale rzęzi”.

Wynotuj swoje obserwacje.

uzupełnij treść

Słownik

machnąć się
machnąć się

sformułowanie potoczne; tu: wyjść za mąż

Notatki ucznia

RSh9Ztx4ohIze
(Uzupełnij).

Bibliografia

Broszkiewicz B., Jarek J., (2004), Teatr szkolny. Akcent, intonacja, intencja, Wrocław: Wydawnictwo Europa.