Algorytm rysowania prostych figur geometrycznych - iteracja w języku Python.
Autor/autorka
Barbara Hajdo
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Algorytm rysowania prostych figur geometrycznych - iteracja w języku Python.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Z algorytmami człowiek spotyka się każdego dnia. To bardzo ważne pojęcie i narzędzie w informatyce, gdyż trudno sobie wyobrazić tworzenie efektywnego i bezbłędnie działającego oprogramowania bez korzystania z algorytmów. Algorytmika i poznanie języka tekstowego Python to doskonały sposób na przygotowanie uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Uczniowie wcześniej poznali pojęcie i rodzaje algorytmów. Tworzyli instrukcje na potrzeby programowania wizualnego w środowisku Scratch. Rysowali proste figury z wykorzystaniem podstawowych poleceń w języku Python. Teraz poznają, jak można wykorzystać algorytmy w języku tekstowym Python.
7. Cel ogólny zajęć
Uczniowie poznają składnię pisania pętli for i in range do iteracji w języku tekstowym Python. Będą doskonalić umiejętności w zakresie tworzenia algorytmów w postaci listy kroków i schematu blokowego oraz pisania poleceń i rysowania z wykorzystaniem modułu turtle.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń formułuje problem w postaci specyfikacji (czyli opisuje dane i wyniki) i wyróżnia kroki w algorytmicznym rozwiązywaniu problemów. Stosuje różne sposoby przedstawiania algorytmów, w tym w języku naturalnym, w postaci schematów blokowych, listy kroków
Uczeń projektuje, tworzy i testuje programy w procesie rozwiązywania problemów. W programach stosuje: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, funkcje oraz zmienne i tablice.
Uczeń rozwija znajomość algorytmów i wykonuje eksperymenty z algorytmami, korzystając z pomocy dydaktycznych lub dostępnego oprogramowania do demonstracji działania algorytmów.
9. Metody i formy pracy
pogadanka,
pokaz z objaśnieniem,
ćwiczenia praktyczne - praca w edytorze tekstowym Python,
praca indywidualna uczniów w edytorze tekstowym Python,
praca indywidualna uczniów w programie Microsoft Word,
praca indywidualna uczniów w aplikacji Google Workspace - wypełnianie ankiety ewaluacyjnej,
10. Środki dydaktyczne
zestaw komputerowy z dostępem do Internetu,
edytor tekstowy języka Python wersja 3.10,
projektor multimedialny,
aplikacja Google Workspace,
program Microsoft Word
11. Wymagania w zakresie technologii
zestaw komputerowy z dostępem do Internetu,
edytor tekstowy języka Python wersja 3.10,
konto na Google Workspace,
projektor multimedialny,
program Microsoft Word
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie - Uczniowie piszą algorytm w postaci listy kroków rysowania trójkąta równobocznego bez użycia iteracji.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Pogadanka i przypomnienie na temat rodzajów algorytmów: w postaci listy kroków i schematów blokowych.
Jakie są niezbędne dane do narysowania trójkata równobocznego? - pogadanka.
Uczniowie piszą na tablicy algorytm rysowania trójkąta równobocznego w postaci listy kroków bez użycia iteracji czyli powtarzania.
Aktywność 2
Temat: Refleksja - Analizowanie algorytmu rysowania trójkąta równobocznego bez wykorzystania iteracji.
Czas trwania: 3 minuty
Opis aktywności:
Uczniowie analizują algorytm rysowania trójkata równobocznego.
Odpowiadają na pytanie nauczyciela dotyczące powtarzania się poleceń i ich ilości.
Uczniowie zaznaczają klamrą na tablicy polecenia, które się powtarzają.
Aktywność 3
Temat: Teoria - Pisanie algorytmu rysowania kwadratu i trójkąta równobocznego z wykorzystaniem iteracji.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie uruchamiają program Microsoft Word i piszą algorytm w postaci listy kroków rysowania trójkąta równobocznego z wykorzystaniem iteracji.
Wspólna analiza poprawności i efektywności algorytmu.
Uczniowie uruchamiają plik ze schematem blokowym rysowania kwadratu z wykorzystaniem iteracji i uzupełniają bloki.
Wspólna analiza poprawności algorytmu.
Uczniowie wklejają do zeszytu kartki z wydrukowanymi algorytmami.
Nauczyciel wyjaśnia składnię pętli for i in range stosowanej w języku Python.
Aktywność 4
Temat: Praktyka - Rysowanie kwadratu i trójkąta równobocznego z wykorzystaniem pętli w języku tekstowym Python.
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Uczniowie uruchamiają program Python wersja 3.10.
Uczniowie tworzą nowy plik, zapisują go pod nazwą podaną przez nauczyciela i wprowadzają moduł turtle.
Uczniowie wykorzystują poznaną wiedzę do narysowania kwadratu i trójkąta równobcznego z zastosowaniem pętli for i in range.
Uczniowie uruchamiają program korzystając z opcji RUN - Run Module. Pamiętają o bieżącym zapisywaniu pliku.
Nauczyciel kontroluje pracę, razem z uczniami rozwiązuje pojawiające się problemy.
Nauczyciel ocenia ćwiczenia i aktywność.
Nauczyciel zadaje do wykonania zadanie dodatkowe: Z wykorzystaniem języka Pyton narysuj pięć figur geometrycznych, w tym siedemnastokąt. Wykorzystaj polecenie obrót (360/kąt).
Uczniowie logują się na swoim koncie gmail.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankieta ewaluacyjna dla uczniów przygotowana w środowisku Google Workspace. - Formularze:
https://docs.google.com/forms/d/1M75T34f9FkJmQg4mA9fOP-4oU8EMgJusZh9bpwS_D5Q/edit
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
W przypadku braku licencji na program Microsoft Word uczniowie mogą skorzystać ze środowiska Google Workspace - Dokumenty - do napisania algorytmów.
16. Materiały pomocnicze


17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna