Alkiny
Autor/autorka
Anita Kidoń
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II
2. Przedmiot
chemia
3. Temat zajęć
Alkiny
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat wynika z podstawy programowej i jest zgodny z programem nauczania. Umożliwia kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, kompetencji przyrodniczych i cyfrowych.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie technologii informacyjno- komunikacyjnej wpływa na większe zainteresowanie i zaangażowanie uczniów podczas lekcji. Uczniowie szybciej i efektywniej przyswajają omawiane treści.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń charakteryzuje węglowodory nienasycone; poznaje właściwości alkinów, m.in. etynu.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń poznaje pojęcie alkiny i wzór ogólny alkinów.
Uczeń omawia budowę alkinów, wyjaśnia, dlaczego alkiny zalicza się do węglowodorów nienasyconych.
Uczeń poznaje szereg homologiczny alkinów- zapisuje wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne, kreskowe i nazwy alkinów do 10 atomów węgla w cząsteczce
Uczeń opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji (przyłączenia): H2, Cl2, HCl, H2O, trimeryzacji etynu: pisze odpowiednie równania reakcji.
9. Metody i formy pracy
Pogadanka
Obserwacja
Praca indywidualna
10. Środki dydaktyczne
Platforma docwiczenia.pl
Zintegrowana Platforma Edukacyjna
Darmowy program chemSketch
Karta pracy ucznia 2. Nowa Era
11. Wymagania w zakresie technologii
Tablica multimedialna
Tablet lub smartfon z dobrym łączem internetowym
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Zapoznanie uczniów z budową alkinów.
Czas trwania: 14 min
Opis aktywności:
Nauczyciel wyświetla na tablicy film przedstawiający budowę alkinów https://zpe.gov.pl/a/film-samouczek/DzWA4Ppg3
2. Następnie uczniowie na podstawie informacji, które uzyskali w trakcie oglądania filmu modelują cząsteczkę etynu w programie chemSketch.
3. Uczniowie oglądają film przedstawiający doświadczenie „Spalanie etenu oraz badanie zachowania etynu wobec bromu i wodnego roztworu
manganianu(VII) potasu”
https://docwiczenia.pl/kod/C2RFJJ
Aktywność 2
Temat: Właściwości chemiczne etynu
Czas trwania: 8
Opis aktywności:
Nauczyciel zadaje pytania dotyczące doświadczenia przedstawionego w filmie:
- Co zaobserwowaliście?
- Co Was najbardziej zainteresowało w przedstawionym doświadczeniu?
- Dlaczego woda bromowa i wodny roztwór manganianu(VII) potasu się odbarwiły?
- Jakie związki chemiczne powstały?
- Jakiego typu są to reakcje chemiczne?
Aktywność 3
Temat: Alkiny to węglowodory nienasycone.
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel prosi o zredagowanie wniosków jakie można wyciągnąć z przedstawionego doświadczenia.
Uczniowie uzupełniają podpunkt c) w karcie laboratoryjnej str. 25 „To jest chemia. Karty pracy ucznia 2” wyd. Nowa Era oraz rozwiązują ćwiczenie 3 na
https://zpe.gov.pl/a/animacja/DC48FDs54
2. Nauczyciel przedstawia pozostałe własciwości alkinów.
Aktywność 4
Temat: Jak odróżnić alkany od alkinów?
Czas trwania: 8
Opis aktywności:
Nauczyciel w celu sprawdzenia poziomu opanowania wiadomości z lekcji prosi uczniów o uzupełnienie ćwiczenia 6 na https://zpe.gov.pl/a/sprawdz-sie/DbRPnc8P4 . Ćwiczenie to pozwala wykorzystać zdobytą wiedzą do rozwiązania problemu” Odróżnienie pentanu od pent‑1- ynu”.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Wypełnienie ankiety ewaluacyjnej https://forms.gle/RY8t5d4w2J4bEJK46
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna