Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Anita Kidoń

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II

2. Przedmiot

chemia

3. Temat zajęć

Alkiny

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat wynika z podstawy programowej i jest zgodny z programem nauczania. Umożliwia kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, kompetencji przyrodniczych i cyfrowych.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie technologii informacyjno- komunikacyjnej wpływa na większe zainteresowanie i zaangażowanie uczniów podczas lekcji. Uczniowie szybciej i efektywniej przyswajają omawiane treści.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń charakteryzuje węglowodory nienasycone; poznaje właściwości alkinów, m.in. etynu.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń poznaje pojęcie alkiny i wzór ogólny alkinów.

  2. Uczeń omawia budowę alkinów, wyjaśnia, dlaczego alkiny zalicza się do węglowodorów nienasyconych.

  3. Uczeń poznaje szereg homologiczny alkinów- zapisuje wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne, kreskowe i nazwy alkinów do 10 atomów węgla w cząsteczce

  4. Uczeń opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji (przyłączenia): H2, Cl2, HCl, H2O, trimeryzacji etynu: pisze odpowiednie równania reakcji.

9. Metody i formy pracy

Pogadanka
Obserwacja
Praca indywidualna

10. Środki dydaktyczne

Platforma docwiczenia.pl
Zintegrowana Platforma Edukacyjna
Darmowy program chemSketch
Karta pracy ucznia 2. Nowa Era

11. Wymagania w zakresie technologii

Tablica multimedialna
Tablet lub smartfon z dobrym łączem internetowym

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Zapoznanie uczniów z budową alkinów.

    • Czas trwania: 14 min

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel wyświetla na tablicy film przedstawiający budowę alkinów https://zpe.gov.pl/a/film-samouczek/DzWA4Ppg3
        2. Następnie uczniowie na podstawie informacji, które uzyskali w trakcie oglądania filmu modelują cząsteczkę etynu w programie chemSketch
        3. Uczniowie oglądają film przedstawiający doświadczenie „Spalanie etenu oraz badanie zachowania etynu wobec bromu i wodnego roztworu 
        manganianu(VII) potasu”
        https://docwiczenia.pl/kod/C2RFJJ

  • Aktywność 2

    • Temat: Właściwości chemiczne etynu

    • Czas trwania: 8

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel zadaje pytania dotyczące doświadczenia przedstawionego w filmie:
      - Co zaobserwowaliście?
      - Co Was najbardziej zainteresowało w przedstawionym doświadczeniu?
      - Dlaczego woda bromowa i wodny roztwór manganianu(VII) potasu się odbarwiły?
      - Jakie związki chemiczne powstały?
      - Jakiego typu są to reakcje chemiczne?

  • Aktywność 3

    • Temat: Alkiny to węglowodory nienasycone.

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel prosi o zredagowanie wniosków jakie można wyciągnąć z przedstawionego doświadczenia.
        Uczniowie uzupełniają podpunkt c) w karcie laboratoryjnej str. 25 „To jest chemia. Karty pracy ucznia 2” wyd. Nowa Era oraz rozwiązują ćwiczenie 3 na         
        https://zpe.gov.pl/a/animacja/DC48FDs54
        2. Nauczyciel przedstawia pozostałe własciwości alkinów.

  • Aktywność 4

    • Temat: Jak odróżnić alkany od alkinów?

    • Czas trwania: 8

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel w celu sprawdzenia poziomu opanowania wiadomości z lekcji prosi uczniów o  uzupełnienie ćwiczenia 6 na https://zpe.gov.pl/a/sprawdz-sie/DbRPnc8P4 . Ćwiczenie to pozwala wykorzystać zdobytą wiedzą do rozwiązania problemu” Odróżnienie pentanu od pent‑1- ynu”.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Wypełnienie ankiety ewaluacyjnej https://forms.gle/RY8t5d4w2J4bEJK46

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna