Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rb3mhzFnmOAoM1

Analityczne słuchanie muzyki klasycznej

Źródło: online-skills, cc0.

Ważne daty

1707 – Johann Sebastian Bach, Fuga g‑moll BWV 578

1783 – Wolfgang Amadeusz Mozart, Sonata fortepianowa A‑dur KV 331

1831‑1833 – Fryderyk Chopin, Mazurek e‑moll op. 41

1924‑1925 – Karol Szymanowski, Mazurek op. 50 No. 1 Molto rubato

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RBtuJLkNF3L9P

Pobierz załącznik

Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 83.62 KB w języku polskim

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,

e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in..

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

wskazywać wpływ wykonawcy na odbiór dzieła;

analizować dzieło muzyczne;

stosować właściwą terminologię muzyczną;

rozpoznawać autorów dzieł.

Jak analizować dzieło muzyczne?

Każde dzieło muzyczne złożone jest z elementów łączących się w jedną całość. Umiejętność analizowania utworów pozwala na wyodrębnienie ich i opisanie, dzięki czemu określić można charakterystyczny styl kompozytora oraz środki jakie stosuje. Ułatwia ona także interpretację.

RIHIo71vRmWMv1
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat: Analiza muzyczna. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Fakturalna: Określa rodzaj faktury (monofoniczna, polifoniczna, homofoniczna), a także skład wykonawczy (wokalna, instrumentalna, wokalno-instrumentalna). 2. Analiza formalna ma na celu określenie formy muzycznej dzieła. 3. Artykulacja. Charakteryzuje elementy artykulacji, czyli sposobów wydobycia dźwięku. 4. Rytmika. Charakteryzuje wartości rytmiczne, charakterystyczne grupy. Agogika. Charakteryzuje tempo oraz jego zmianę w przebiegu utworu. Kolorystyka. Charakteryzuje barwę dźwięku. Dynamika. Charakteryzuje natężenie dźwięku w przebiegu utworu. Harmonika. Charakteryzuje współbrzmienia pomiędzy głosami utworu. Melodyka. Charakteryzuje przebieg melodii utworu, jego motywy, tematy, frazy.
Analiza dzieła muzycznego, online-skills, CC BY 3.0

Podczas analizy uwzględnić powinno się: epokę, panujący wówczas styl, miejsce powstania, genezę utworu, pozostałą twórczości kompozytora, znaczenie dzieła w dziejach muzyki.

Analiza formalna Koncertu na klawesyn i orkiestrę d‑moll BWV 1052, cz. I Johanna Sebastiana Bacha. 1

RlNs9QA4ZuAJu1
Ilustracja interaktywna przedstawia: analizę formalną Koncertu na klawesyn i orkiestrę d‑moll BWV 1052, cz. I Johanna Sebastiana Bacha. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. I. poł. XVIII w. – niemiecka kompozycja późnobarokowa, środowisko muzyczne Lipska. 2. Zapotrzebowanie na utwory instrumentalne – związane z objęciem przez kompozytora funkcji dyrektora Collegium Musicum. 3. Kompozycje J.S. Bacha są zawsze ściśle powiązane z pełnionymi przez niego obowiązkami – organisty, pedagoga, muzyka nadwornego itd. Lipska twórczość Bacha, związana z piastowaniem stanowiska kantora w kościele św. Tomasza, poświęcona była dotąd muzyce kościelnej. Organizowanie przez Collegium Musicum publicznych koncertów instrumentalnych zaowocowało powrotem Bacha do świeckiej twórczości instrumentalnej, którą uprzednio uprawiał m. in. w Weimarze i Kothen. 4. Koncert d-moll BWV 1052 jest pierwszym z cyklu 7 utworów na klawesyn (klawesyny) i orkiestrę. Klawesyn był instrumentem, którego popularność osiągnęła szczyty w epoce baroku. Najpowszechniej stosowano go jako instrument solowy (Rameau, Lully) lub realizujący bas cyfrowany (Corelli, Haendel, Vivaldi, Bach). Zastosowanie przez J.S. Bacha klawesynu jako instrumentu wiodącego miało miejsce już w V Koncercie Brandenburskim. Lipskie koncerty na klawesyn z towarzyszeniem orkiestry były konsekwentną realizacją koncepcji wykorzystania solowych możliwości tego instrumentu., 5. Utwór na klawesyn solo z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej jest prawdopodobnie opracowaniem wcześniejszego koncertu skrzypcowego. Zgodnie z ówczesnymi tendencjami komponowania koncertów solowych – występują w nim naprzemiennie ritornele oraz epizody. W ritornelach partii klawesynu towarzyszy pełen skład orkiestry, z charakterystycznym, surowo brzmiącym unisono klawesynu i I skrzypiec. Epizody zawierają solowe wejścia klawesynu, z drugoplanowym, kontrapunktycznym towarzyszeniem orkiestry lub pojedynczych instrumentów. Pierwszy i ostatni ritornel są do siebie bardzo zbliżone. Twórca w mistrzowski sposób łączy rozwiązania polifoniczne z homofoniczną dominacją instrumentu wiodącego. Interesujący przebieg harmoniczno- -modulacyjny przykuwa uwagę od pierwszych do ostatnich dźwięków. Inwencja melodyczna i harmoniczna Bacha sprawia, że słuchający odnosi wrażenie zetknięcia z muzyką o niepowtarzalnym pięknie i wyrafinowanej lekkości. Pierwsza z trzech części koncertu d-moll to utwór o lekkim, żywym, radosnym, pomimo molowej tonacji, charakterze. Występuje tu tarasowa dynamika, oscylująca między forte a piano. Partie klawesynu w niezwykle harmonijny sposób współbrzmią z towarzyszącą orkiestrą smyczkową. Kompozycja emanuje energią, zaś popisowe epizody instrumentu solowego pozwalają na wyeksponowanie klawesynisty jako solisty – wirtuoza.
Analiza formalna Koncertu na klawesyn i orkiestrę d‑moll BWV 1052, cz. I Johanna Sebastiana Bacha, online-skills, CC BY 3.0
RwbLFvpy38c0T

Pobierz załącznik

Zapis nutowy „Koncertu na klawesyn i orkiestrę d-moll BWV 1052, cz. I” Johanna Sebastiana Bacha.
Plik PDF o rozmiarze 2.37 MB w języku polskim

Analiza muzyczna Ronda Alla turca Sonaty fortepianowej A‑dur KV 331, część III z XI Sonaty fortepianowej Wolfganga Amadeusza Mozarta. 1

R1AkTMSVpiYgm
Utwór muzyczny: Wolfgang Amadeusz Mozart, Sonata A-dur KV 331, część III Alla turca allegretto (Marsz turecki). Wykonawca: Christoph Eschenbach. Źródło: Mozart, W.A.: Piano Sonatas Alla turca; Sonata facile; Fantasie & Sonata in C minor. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
1
Polecenie 1

Dokonaj analizy Fugi g‑moll BWV 578 Johanna Sebastiana Bacha, Mazurka e‑moll op. 17 No. 2 Fryderyka Chopina, Mazurka Op.50 No.1 Karola Szymanowskiego.

R1W5otfmuMVPx

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 240.42 KB w języku polskim
ROovMNZdl0iwM
Utwór muzyczny: Johann Sebastian Bach Fuga g-moll BWV 578 1707. Wykonawca: Evgeniy E. Moshkin. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
R1eeTD5f2Q473

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 197.52 KB w języku polskim
RbMj0Kd0iXv2k
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin Mazurek e-moll 1831-1833 Wykonawca: Christoph Zbinden. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1TKYPVcNX4kX

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 4.11 MB w języku polskim
RDfLDeI6mfORV
Utwór muzyczny: Karol Szymanowski Mazurek Op.50 No.1 Molto rubato 1924–1925. Wykonawca: Anna Kijanowska. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1aFBhr7HL3V5
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie andante.

Wpływ aparatu wykonawczego na odbiór muzyki

Muzyka pisana jest zależnie od epoki i pomysłu kompozytora, na różnorodny aparat wykonawczy. Może nim być np. solista, duet lub orkiestra kameralna, orkiestra symfoniczna, chór, zespół rockowy, big band. W zależności od doboru instrumentów, kompozycja może wzbudzać różnorodne emocje i wyzwalać różną energię.

Polecenie 2

Wysłuchaj dwóch nagrań fragmentu Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego. Pierwsze jest wykonane na fortepianie, a drugie prezentuje orkiestrację dokonaną przez Maurice`a Ravela. Wskaż różnice w odbiorze dwóch wersji, zapisz swoje przemyślenia.

R1UYFXc5ZyvXb
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Modesta Musorgskiego. Otyły mężczyzna z bujną fryzurą, brodą i wąsem. Ubrany w czarny garnitur, białą koszulę i muszkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. utwór muzyczny „Obrazki z wystawy”, Modest Musorgski. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Modest Musorskiego, wikimedia.org, domena publiczna (Fotografia); Obrazki z wystawy wykonane na fortepianie, oryginalny aparat wykonawczy zaplanowany przez Modesta Musorgskiego, online-skills, CC BY 3.0
RIn5jGmLfbjO9
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Maurice Ravel. Siwy mężczyzna z lekkim uśmiechem. Ubrany w garnitur w kratkę oraz jasną koszulę i krawat. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór muzyczny „Obrazki z wystawy”, Modest Musorgski. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
Maurice Ravel, wikimedia.org, domena publiczna (Fotografia); Obrazki z wystawy wykonane przez orkiestrę. Orkiestracji dokonał Maurice Ravel., online-skills, CC BY 3.0
R1e69ChDPlD2o
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.

W następnych epokach muzyka się rozwijała, jednak nadal czerpała wzorce z klasycznych utworów. W zależności od zastosowanego aparatu wykonawczego muzyka wyzwala różnorodne emocje i energię, mające bezpośredni związek z dynamikąDynamikadynamiką i agogiką. Zastosowanie piano i odpowiednio wolnego tempa pozwoli słuchaczowi odprężyć się, da poczucie spokoju, natomiast przy użyciu forte, częstych sforzato i szybkiego tempa wprowadzić może go w niepokój, albo zachwyt.

Polecenie 3

Wysłuchaj dwóch nagrań dźwiękowych. Zapisz, co według Ciebie jest czynnikiem decydującym o emocjach jakie wywołują.

R1CCUOjoVVhzP
Utwór muzyczny: Gheorghe Zamfir, „The Lonely Shepherd”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RR7YJPer10h3W
Utwór muzyczny: Richard Wagner, „Walkiria, Cwał Walkirii”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1aPGTmSiAbun
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie epizod.

Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie forte.

R9pi0OvNo7e3A
Ćwiczenie 1
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
RzWKKoUaroJIS
Utwór do zadania. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RKwPgRQVspvWq
Ćwiczenie 2
Wysłuchaj nagrania, zapisz imię i nazwisko autora oraz kompozytora, który napisał orkiestrację oryginalnej kompozycji. AUTOR DZIEŁA: Tu uzupełnij AUTOR ORKIESTRACJI:Tu uzupełnij
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie piano.

RHVtIhUOSVvjQ
Ćwiczenie 3
Ułóż tempa muzyczne od najwolniejszego do najszybszego. Elementy do uszeregowania: 1. vivo, 2. lento, 3. allegretto, 4. largetto, 5. andante, 6. largo, 7. andantino, 8. prestissimo, 9. presto vivacissimo, 10. allegro, 11. moderato, 12. vivace, 13. rave, 14. presto, 15. adagio
R3dBAZe5pCr6m
Ćwiczenie 4
Wybierz zdania dotyczące Koncertu na klawesyn i orkiestrę d-moll BWV 1052, cz. I Johanna Sebastiana Bacha, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Utwór jest przykładem muzyki późnobarokowej. 2. Utwór jest przykładem muzyki wczesnobarokowej. 3. Kompozycja jest prawdopodobnie opracowaniem wcześniejszego koncertu smyczkowego. 4. Kompozycja jest prawdopodobnie opracowaniem wcześniejszej miniatury klawesynowej.
R1JEDjNuS0MUV
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj pojęcia do właściwych definicji. coda Możliwe odpowiedzi: 1. Podniosłe zakończenie utworu. 2. Powracające odcinki tutti w concerto grosso. 3. Fragment muzyczny oparty na innym materiale motywicznym niż temat lub refren. ritornel. Możliwe odpowiedzi: 1. Podniosłe zakończenie utworu. 2. Powracające odcinki tutti w concerto grosso. 3. Fragment muzyczny oparty na innym materiale motywicznym niż temat lub refren. epizod. Możliwe odpowiedzi: 1. Podniosłe zakończenie utworu. 2. Powracające odcinki tutti w concerto grosso. 3. Fragment muzyczny oparty na innym materiale motywicznym niż temat lub refren.
R147PLceNUE2U
Ćwiczenie 6
Zaznacz definicję pojęcia coda. Możliwe odpowiedzi: 1. Początek utworu, często zawarty w przedtakcie. 2. Wariacja tematu. 3. Zakończenie utworu.
Ćwiczenie 7
RKiCfjIW4xMBg
Utwór do zadania. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Rl9DfGTfiyB1J
Wysłuchaj nagrania i zaznacz tytuł kompozycji. Możliwe odpowiedzi: 1. Cwał Walkirii, 2. Obrazki z wystawy, 3. The Lonely Shepherd, 4. Rondo Alla turca z XI Sonaty
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie alegretto.

RfK6qfgF0oNMw
Ćwiczenie 8
Przyporządkuj definicje do odpowiednich terminów. Sforzato. Możliwe odpowiedzi: 1. Dział muzyki zajmujący się zmianami w natężeniu dźwięku, 2. muz. nasilając, akcentując, 3. Fragment utworu muzycznego wykonywany głośno, mocno. Forte Możliwe odpowiedzi: 1. Dział muzyki zajmujący się zmianami w natężeniu dźwięku, 2. muz. nasilając, akcentując, 3. Fragment utworu muzycznego wykonywany głośno, mocno. Dynamika. Możliwe odpowiedzi: 1. Dział muzyki zajmujący się zmianami w natężeniu dźwięku, 2. muz. nasilając, akcentując, 3. Fragment utworu muzycznego wykonywany głośno, mocno.

Słownik pojeć

Allegretto
Allegretto

tempo umiarkowane, wolniejsze niż allegro.

Coda
Coda

podniosłe zakończenie utworu.

Dynamika
Dynamika

dział muzyki zajmujący się zmianami w natężeniu dźwięku.

Epizod
Epizod

fragment muzyczny oparty na innym materiale motywicznym niż temat lub refren.

Forte
Forte

fragment utworu muzycznego wykonywany głośno, mocno.

Piano
Piano

określenie wykonawcze: cicho, delikatnie.

Ritornel
Ritornel

powracające odcinki tutti w concerto grosso.

Sforzato
Sforzato

muz. nasilając, akcentując.

Biblioteka muzyczna

R1UYFXc5ZyvXb
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Modesta Musorgskiego. Otyły mężczyzna z bujną fryzurą, brodą i wąsem. Ubrany w czarny garnitur, białą koszulę i muszkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. utwór muzyczny „Obrazki z wystawy”, Modest Musorgski. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Modest Musorskiego, wikimedia.org, domena publiczna (Fotografia); Obrazki z wystawy wykonane na fortepianie, oryginalny aparat wykonawczy zaplanowany przez Modesta Musorgskiego, online-skills, CC BY 3.0
RIn5jGmLfbjO9
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Maurice Ravel. Siwy mężczyzna z lekkim uśmiechem. Ubrany w garnitur w kratkę oraz jasną koszulę i krawat. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór muzyczny „Obrazki z wystawy”, Modest Musorgski. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
Maurice Ravel, wikimedia.org, domena publiczna (Fotografia); Obrazki z wystawy wykonane przez orkiestrę. Orkiestracji dokonał Maurice Ravel., online-skills, CC BY 3.0
R1AkTMSVpiYgm
ROovMNZdl0iwM
RbMj0Kd0iXv2k
RDfLDeI6mfORV
R1CCUOjoVVhzP
RR7YJPer10h3W
Przewiń
Głośność

    Bibliografia

    M. Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, Warszawa 1960

    J. Chomiński, K. Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki,Warszawa 1989.