Polecenie 1

Obejrzyj animację na temat pozycji społecznejpozycja społecznapozycji społecznej jednostki i zastanów się nad różnicą między zakresem znaczeniowym pojęć zróżnicowanie i nierówność.

Zapoznaj się z treścią animacji na temat pozycji społecznej jednostki i zastanów się nad różnicą między zakresem znaczeniowym pojęć zróżnicowanie i nierówność.

RyogLA6HMBBkk
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Od zróżnicowania do upośledzenia.
RfRVzTBCvt57C
Ćwiczenie 1
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Społeczeństwo to zbiorowość ludzi równych w zakresie szans życiowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nierówności społeczne wynikają z cech psychofizycznych jednostek. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Równość w zakresie politycznym w Polsce polega na tym, że każdy ma jednakowe szanse być posłem lub senatorem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Upośledzenie w zakresie materialnym ma największy wpływ na dostęp do różnego typu dóbr. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym z czynników wyrównywania szans życiowych w społeczeństwie jest oferowanie jednostkom takich samych warunków edukacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bieda może być dziedziczona z pokolenia na pokolenie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z danymi i wykonaj zadanie.

ReB3xDCjo8aio
Wykres kolumnowy z danymi podanymi w procentach. Czy zgadza się Pan/Pani z twierdzeniem, że:. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • x: zdecydowanie tak
    • wszyscy obywatele mają równe szanse zdobycia wykształcenia i osiągnięcia wysokiej pozycji społecznej, o ile mają odpowiednie zdolności i chęci: 67
    • wyrównany jest materialny poziom życia obywateli: 30
  • 2. zestaw danych:
    • x: raczej tak
    • wszyscy obywatele mają równe szanse zdobycia wykształcenia i osiągnięcia wysokiej pozycji społecznej, o ile mają odpowiednie zdolności i chęci: 21
    • wyrównany jest materialny poziom życia obywateli: 26
  • 3. zestaw danych:
    • x: raczej nie
    • wszyscy obywatele mają równe szanse zdobycia wykształcenia i osiągnięcia wysokiej pozycji społecznej, o ile mają odpowiednie zdolności i chęci: 7
    • wyrównany jest materialny poziom życia obywateli: 24
  • 4. zestaw danych:
    • x: zdecydowanie nie
    • wszyscy obywatele mają równe szanse zdobycia wykształcenia i osiągnięcia wysokiej pozycji społecznej, o ile mają odpowiednie zdolności i chęci: 3
    • wyrównany jest materialny poziom życia obywateli: 15
  • 5. zestaw danych:
    • x: trudno powiedzieć
    • wszyscy obywatele mają równe szanse zdobycia wykształcenia i osiągnięcia wysokiej pozycji społecznej, o ile mają odpowiednie zdolności i chęci: 2
    • wyrównany jest materialny poziom życia obywateli: 5
Oprac. na podst.: Wolność i równość w życiu społecznym, Komunikat z badań CBOS nr BS/26/2000, Warszawa luty 2000, s. 6.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1RSr6ygzUWb5
Przeanalizuj dane na wykresie i rozważ, czy zdaniem statystycznych Polaków równości szans na zdobycie wykształcenia i osiągnięcie wysokiej pozycji społecznej w naszym kraju towarzyszy równość w zakresie materialnego poziomu życia. (Uzupełnij).

Słownik

deprywacja
deprywacja

stan ciągłego niezaspokojenia potrzeb (potrzeby); najczęściej dotyczy to potrzeb psychicznych, ale także materialnych; zazwyczaj wiąże się z dużym stresem dla jednostki doświadczającej takiego niezaspokojenia

grupa społeczna
grupa społeczna

zbiór jednostek o tożsamości zbiorowej, której towarzyszą kontakty, interakcje i stosunki społeczne w jej obrębie, częstsze i bardziej intensywne niż z osobami z zewnątrz; inaczej: zbiorowość ludzi (co najmniej trzy osoby), między którymi występuje więź, a powiązane w obrębie grupy role służą realizacji wspólnych celów

pozycja społeczna
pozycja społeczna

miejsce w hierarchicznie uporządkowanej zbiorowości społecznej lub w społeczeństwie