Animacja
Zanim zapoznasz się z treścią animacji, przypomnij sobie pierwszą tezę eseju Montaigne'a. Wykaż jej prawdziwość lub nieprawdziwość.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DKE5289a4
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Piąte wnioskowanie tekstu.
Piąte wnioskowanie tekstu (tekst do śledzenia)
Przypatrz się esejowi pod kątem sposobów, w jakie autor zaznacza, że dane stwierdzenie jest wnioskiem. Zanotuj te sposoby. Zwróć też uwagę na miejsca, w których tego w ogóle nie zaznacza, wobec czego trzeba się samemu domyśleć, które stwierdzenie jest wnioskiem.
Zapoznaj się ponownie z esejem pod kątem sposobów, w jakie autor zaznacza, że dane stwierdzenie jest wnioskiem. Zanotuj te sposoby. Zwróć też uwagę na miejsca, w których tego w ogóle nie zaznacza, wobec czego trzeba się samemu domyśleć, które stwierdzenie jest wnioskiem.
W jakim celu autor eseju stosuje różne strategie wnioskowania?
- aby wywód stał się bardziej dynamiczny
- aby wywód stał się ciekawszy
- aby wywód stał się bardziej skomplikowany
- aby zaciemnić odbiór wywodu
Przepisz każde z pięciu wnioskowań Michela de Montaigne’a, ale w taki sposób, żeby były pozbawione konkretów, a więc zawierały możliwie najbardziej ogólne i sformalizowane postaci typu: Istnieje takie X, że…