Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zanim zapoznasz się z treścią animacji, przypomnij sobie pierwszą tezę eseju Montaigne'a. Wykaż jej prawdziwość lub nieprawdziwość.

R15gbni6znDsK
(Uzupełnij).
RuvMZEwqRm5a1
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Piąte wnioskowanie tekstu.

Piąte wnioskowanie tekstu (tekst do śledzenia)

Przesłanka 1

Artabanus podpatrzył Kserksesa, swego synowca, i złajał go za to, iż z chwili na chwilę odmienił oblicze. Rozważał właśnie przy przejściu Hellespontu olbrzymią przewagę swoich wojsk ciągnących ku podbiciu Grecji: najpierw ogarnął go dreszcz radości, iż widzi tyle tysięcy ludzi w swojej służbie, i objawił to weselem i pogodą twarzy; i nagle w tejże chwili przyszło mu na myśl, ile żywotów skazanych jest na sczeźnięcie najdalej w ciągu wieku, i zachmurzył czoło, zasmuciwszy się aż do łez.

Przesłanka 2

Ścigaliśmy z niezłomnym uporem pomstę jakiejś zniewagi i osiągnąwszy zwycięstwo, odczuliśmy szczególne zadowolenie; płaczemy wszelako równocześnie. To nie nad tym płaczemy; nic się nie odmieniło; ale dusza nasza patrzy na rzeczy innym okiem i wyobraża je sobie z innego oblicza: każda rzecz ma więcej niż jedną powierzchnię i mnogo świateł i cieniów.

Przesłanka 3

Pokrewieństwo, dawna zażyłość, przyjaźń, zagarniają naszą wyobraźnię i rozgrzewają ją na chwilę; ale mgnienie ich jest tak nagłe, że uchodzi naszej świadomości,
Bowiem nic tak szybkiego ruchu nie posiada
Jak myśl ludzka, gdy pomknie sama, samolotnie:
Duch prędzej leci niż rzecz, której ta przyroda,
Że oku da się widzieć; lecz duch niewidzialny.

(Lucretius, De rerum natura, III, 183; tłum. E. Cięglewicz).

Wniosek piątego wnioskowania

Dlatego popełniamy omyłkę, gdy chcemy całą tę kolejność następstw zmienić w jednolite ciało.

Przesłanka 4

Kiedy Tymoleon opłakuje mord, który popełnił po dojrzałym i szczytnym namyśle, nie płacze nad przywróconą wolnością ojczyzny, nie płacze zguby tyrana: płacze po swoim bracie. Jedną część swego obowiązku wypełnił; pozwólmyż mu spełnić drugą.

Podsumowanie

Jest to wnioskowanie zawodne, indukcyjne (indukcja niezupełna). Wnioskowanie to ma charakter podsumowania i rekapitulacji całego wywodu. Ma jednak postać dowiedzenia zaprzeczenia przesłanki 4. pierwszego wnioskowania tekstu. Cały tekst ma więc prostą strukturę. Najpierw głosi się w nim tezę (pierwszy wniosek), która jest nieprawdziwa, ale która jest podobna do prawdy. Potem głosi się w nim tezę prawdziwą, która inaczej tłumaczy przytoczone w pierwszym wnioskowaniu fakty. Wreszcie na końcu dowodzi się, dlaczego pierwsza teza była nieprawdziwa – dlatego mianowicie, że opierała się na fałszywym założeniu. Dzięki takiemu układowi esej zyskuje dynamikę, a wywód przykuwa uwagę.

Zauważ, że esej francuskiego filozofa zawiera różne strategie wnioskowania, w tym umieszczanie tezy danego wniosku w różnych etapach wnioskowania. Powinno się więc wyciągnąć wniosek, że wniosek nie musi występować na końcu wnioskowania. Przypatrz się też esejowi pod kątem sposobów, w jaki autor zaznacza, że dane stwierdzenie jest wnioskiem, a także na miejsca, w których tego w ogóle nie zaznacza, wobec czego trzeba się samemu domyśleć, które stwierdzenie jest wnioskiem.

Zauważ też, że poszczególne elementy argumentacji w tego typu eseistycznej formie przekazywania przekonań filozoficznych można rozmaicie interpretować, jako na przykład uzasadnienie bezpośrednie introspekcyjne, albo, przy odpowiedniej interpretacji, jako odwołanie się do analogicznych doświadczeń innych ludzi.

Polecenie 2

Przypatrz się esejowi pod kątem sposobów, w jakie autor zaznacza, że dane stwierdzenie jest wnioskiem. Zanotuj te sposoby. Zwróć też uwagę na miejsca, w których tego w ogóle nie zaznacza, wobec czego trzeba się samemu domyśleć, które stwierdzenie jest wnioskiem.

Zapoznaj się ponownie z esejem pod kątem sposobów, w jakie autor zaznacza, że dane stwierdzenie jest wnioskiem. Zanotuj te sposoby. Zwróć też uwagę na miejsca, w których tego w ogóle nie zaznacza, wobec czego trzeba się samemu domyśleć, które stwierdzenie jest wnioskiem.

R1Ix80lFbEwAc
(Uzupełnij).
R1S1CPHEOLBV1
Ćwiczenie 1
Zaznacz odpowiedzi. W jakim celu autor eseju stosuje różne strategie wnioskowania? Możliwe odpowiedzi: 1. aby wywód stał się bardziej dynamiczny, 2. aby wywód stał się ciekawszy, 3. aby wywód stał się bardziej skomplikowany, 4. aby zaciemnić odbiór wywodu
1
Ćwiczenie 2

Przepisz każde z pięciu wnioskowań Michela de Montaigne’a, ale w taki sposób, żeby były pozbawione konkretów, a więc zawierały możliwie najbardziej ogólne i sformalizowane postaci typu: Istnieje takie X, że…

RNf0FitN2GOZ9
(Uzupełnij).