Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 42. Badanie wnioskowań. Analiza tekstów wybitnych filozofów pod kątem badania strategii dowodzenia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji. Uczeń:
rozpoznaje typów wnioskowań w dłuższych tekstach filozoficznych;
poprawia argumenty;
rozumie wybrane najważniejsze typy wnioskowań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi klasę o powtórzenie wszystkich form wnioskowania zawodnego.
Faza wprowadzająca:
Podanie tematu i celu lekcji.
Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie wywiązali się z zadania, prosząc, by poszczególni uczniowie podali typy i przykłady wnioskowania zawodnego. Komentuje trafność podanych przykładów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dobiera uczniów w trójki, każda z grup ma za zadanie przeczytać razem esej Michela de Montaigne’a i przeanalizować zawarte w nim typy wnioskowań. Ich zadaniem jest także odróżnienie wniosków od przesłanek.
Nauczyciel prosi kolejne grupy o zaprezentowanie wyników swojej pracy. Po wszystkich prezentacjach klasa dyskutuje chwilę w sposób moderowany przez nauczyciela nad różnicami w wynikach pracy poszczególnych trójek.
Uczniowie zapoznają się z dalszą częścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje kolejne etapy analizy eseju, upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.
Nauczyciel kontynuuje rozmowę kierowaną omawiając z uczniami strategie zastosowane przez Michela de Montaigne’a, ich trafność, a także zgodność wcześniejszych uczniowskich propozycji z analizą oferowaną przez e‑materiał.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Praca domowa:
Napisz esej filozoficzny na dowolny temat o podobnej strukturze do tej zaproponowanej przez Michela de Montaigne’a
Materiały pomocnicze:
Grzybowski J. i inni, Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, Warszawa 2016.
Drozdowicz Z., Czego powinni nauczyć się filozofowie i czego mogą oni nauczyć innych?, w: „Filo‑Sofija” 26(2014/3), s. 29–40.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.