Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Polecenie 1

Czy wiesz, na czym polega reakcja eliminacji? Czy znasz regułę Zajcewa? Skąd wiadomo, który z dwóch produktów reakcji eliminacji powstaje w większej ilości? Zapoznaj się z poniższą animacją, a następnie wykonaj zadania.

Rcert6KsmawWj1
Animacja dotyczy mechanizmu reakcji eliminacji Zajcewa.
R1LXtLiQH9uTl
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłowe brzmienie reguły Zajcewa. Możliwe odpowiedzi: 1. W reakcjach eliminacji, w których powstaje wiązanie C=C, powstają zawsze w przewadze bardziej rozgałęzione izomery., 2. W reakcjach eliminacji, w których powstaje wiązanie C=C, powstają zawsze w przewadze mniej rozgałęzione izomery., 3. W przypadku addycji niesymetrycznych cząsteczek typu HX do alkenów, wodór przyłącza się do bardziej uwodornionego atomu węgla., 4. W przypadku addycji niesymetrycznych cząsteczek typu HX do alkenów, wodór przyłącza się do mniej uwodornionego atomu węgla.
Ćwiczenie 2

Jaki będzie główny produkt reakcji eliminacji wody dla 2-metylocykloheksan-1-olu? Podaj nazwę systematyczną tego produktu.

RvG4BOXWD7MPG
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R1TzcwsgBYULc
Ćwiczenie 3
Zaznacz, jaką rolę odgrywa zasada w reakcji eliminacji? Możliwe odpowiedzi: 1. Jest rozpuszczalnikiem., 2. Deprotonuje cząsteczkę., 3. Odrywa z cząsteczki heteroatom.