Zmiana przyspieszenia, jakiego doznaje ciało pod wpływem zmiennej siły wypadkowej

Zapoznaj się z animacją, na której widoczny jest klocek umieszczony na płaskiej powierzchni i poruszający się z prędkością początkową pod wpływem działania siły . Do klocka przyłożona jest również siła hamowania , której wartość zmienia się w czasie.

RehSrzqROA3oy
Na tle czarnego ekranu animacji pojawiają się niewielkie, białe sześciany, które zbliżają się do centralnej części ekranu i łączą w jeden biały sześcian. Po prawej stronie sześcianu pojawia się biały napis, stanowiący tytuł animacji, Druga zasada dynamiki. Po chwili obraz znika a w jego miejsce pojawia się ciemny ekran stanowiący tło animacji. W dolnej części ekranu widoczna jest pozioma, płaska powierzchnia narysowana w postaci grubej, poziomej, ciemnoniebieskiej linii. Na powierzchni pojawia się poziomy, niebieski prostokąt symbolizujący klocek. Masę klocka opisano małą literą m. Do środka klocka przyłożono wektor siły wielka litera F ze strzałką oznaczającą wektor. Narysowano go w postaci poziomej, zielonej strzałki skierowanej w prawo. Do prawej krawędzi klocka przyłożono wektor jego prędkości początkowej mała litera v z indeksem dolnym zero i strzałką oznaczającą wektor. Narysowano go w postaci białej, poziomej strzałki, skierowanej w prawo. Klocek porusza się w prawo zgodnie ze zwrotem działającej na niego siły. Po chwili do środka klocka przyłożony zostaje wektor siły hamowania, wielka litera F z indeksem dolnym mała litera h i strzałką oznaczającą wektor. Wektor siły hamowania widoczny jest w postaci czerwonej, poziomej strzałki skierowanej w lewo, przeciwnie do wektora siły wielka litera F ze strzałką oznaczającą wektor. Wektor siły hamowania początkowo jest bardzo krótki i wydłuża się w czasie. Klocek nadal porusza się w prawo ale jego prędkość rośnie coraz wolniej. W dolnej części ekranu pojawia się równanie opisujące wartość przyspieszenia klocka w kierunku poziomym, która jest równa różnicy sił wielka litera F ze strzałką oznaczającą wektor i siły hamowania, podzielonej przez masę klocka. Po chwili, długość wektora siły hamującej zrównuje się z długością wektora siły wywołującej ruch, wielka litera F ze strzałką oznaczającą wektor. W tej chwili, klocek porusza się ruchem jednostajnym, ze stałą prędkością. Po chwili obraz znika a na białym tle pojawia się w centralnej części ekranu niebieski napis, Fizyka dziewięćset pięćdziesiąt kapsułek. U dołu ekranu widoczne są loga, z lewej strony logo Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej, na środku Logo Funduszy Europejskich a po prawej stronie Flaga Unii Europejskiej.
1
Polecenie 1

Przyspieszenie klocka zaczyna maleć, ale prędkość, z jaką się porusza, nadal rośnie. Dlaczego?

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Chcemy, by animacja kończyła się zmaleniem wartości prędkości klocka do zera.  Zapisz krótką propozycję ciągu dalszego scenariusza animacji.

uzupełnij treść