Animacje
Wyróżnia się dwa typy substytucji nukleofilowej: pierwszym z nich jest , a drugim jest . Czy potrafisz omówić mechanizmy obu tych typów reakcji? Zapoznaj się z poniższą animacją i wykonaj ćwiczenia.
Uzupełnij zdania dotyczące jednego z mechanizmów reakcji przedstawionych w animacji, a następnie odpowiedz, który z mechanizmów reakcji został w niej opisany.
Uzupełnij zdania wybierając słowa spośród poniższych. Niektóre z nich nie pasują do żadnej luki.
Wyobraź sobie, że reakcja zachodzi w taki sam sposób jak w przedstawionej animacji, z tą różnicą, że zmienia się wzór nukleofila (). Schematyczny zapis reakcji wygląda następująco:
Przyporządkuj wzorom nukleofili odpowiednie wzory produktów, które powstaną w wyniku omawianej reakcji chemicznej.
<span aria-label="CH indeks dolny, trzy, COOCH indeks dolny, trzy" role="math"><math><msub><mi>CH</mi><mn>3</mn></msub><msub><mi>COOCH</mi><mn>3</mn></msub></math></span>, <span aria-label="CH indeks dolny, trzy, OCH indeks dolny, trzy" role="math"><math><msub><mi>CH</mi><mn>3</mn></msub><msub><mi>OCH</mi><mn>3</mn></msub></math></span>, <span aria-label="NCCH indeks dolny, trzy" role="math"><math><msub><mi>NCCH</mi><mn>3</mn></msub></math></span>, <span aria-label="CH indeks dolny, trzy, SCH indeks dolny, trzy" role="math"><math><msub><mi>CH</mi><mn>3</mn></msub><msub><mi>SCH</mi><mn>3</mn></msub></math></span>, <span aria-label="ICH indeks dolny, trzy" role="math"><math><msub><mi>ICH</mi><mn>3</mn></msub></math></span>, <span aria-label="CH indeks dolny, cztery" role="math"><math><msub><mi>CH</mi><mn>4</mn></msub></math></span>
Poniżej przedstawiono mechanizm reakcji substytucji nukleofilowej dla podobnej reakcji do tej przedstawionej w animacji. Podaj wzór nukleofila atakującego cząsteczkę chlorometanu oraz grupę opuszczającą.
<span aria-label="OH indeks górny, minus" role="math"><math><msup><mi>OH</mi><mo>-</mo></msup></math></span>, <span aria-label="Cl indeks górny, minus" role="math"><math><msup><mi>Cl</mi><mo>-</mo></msup></math></span>
Nukleofil atakujący cząsteczkę: | |
Grupa opuszczająca: |