Aplikacja multimedialna ukazująca świat z perspektywy osoby na wózku inwalidzkim (demo)
Demo symulacyjnej aplikacji multimedialnej (2'32”), pozwalającej przybliżyć bariery, jakie napotykają na co dzień osoby na wózku inwalidzkim i wczuć się w ich sytuację. Ukazuje przestrzeń miejską obserwowaną z perspektywy osób z dysfunkcjami narządu ruchu i pomaga zrozumieć problemy, związane z pokonywanie tej przestrzeni. Aplikacja zawiera elementy fabularne, charakterystyczne dla gier komputerowych. Mają one na celu uatrakcyjnić aktywność użytkownika, zaangażować go w wykonanie zadań (np. dotrzeć do określonego miejsca) i zachęcić do ukończenia gry. Aplikacja charakteryzuje się prostym sterowaniem, aby osoby, które nie są użytkownikami gier komputerowych lub korzystają z nich rzadko, mogły również wczuć się w osobę kierującą wózkiem. Aplikacja została wykonana w trójwymiarze dla jak najlepszego oddania rzeczywistości. Na obrazie widoczne są budynki, drzewa, trawniki, samochody, ale przede wszystkim drogi: ulice, chodniki, schody, podjazdy, przejścia dla pieszych, windy, platformy i wiele innych obiektów miejskich, które stanowią bariery lub ułatwienia dla osób poruszających się na wózkach. Obraz uzupełnia ścieżka dźwiękowa i proste efekty. Film demonstracyjny pokazuje, jak wygląda próba przejechania krótkiej trasy (zadanie: dotrzeć do sklepu), którą użytkownik musi przemierzyć omijając bariery, a korzystając z elementów dostępnych i ułatwień architektoniczno‑technicznych. Po dotarciu na miejsce, dostaje zadanie dodatkowe: znalezienie trzech losowo rozłożonych paczek. To krótkie demo aplikacji - nawet jedynie w przypadku wyobrażenia sobie, że się steruje wózkiem na ekranie - pozwala znaleźć się w sytuacji, w jakiej większość młodych ludzi nigdy nie była, a nawet nie próbuje jej sobie wyobrazić. Istnieją bowiem pewne stereotypowe przekonania, że nie należny siadać na wózkach inwalidzkich, że to zła wróżba itd. Oswajanie z odmiennym sposobem poruszania się polega m.in. na „odczarowaniu” tego sprzętu. W warunkach klasy szkolnej może służyć temu nawet taki filmik.
Otwórz linkOtwórz link - w pozwiązaniu z: https://www.pw.edu.pl/Aktualnosci/Zagraj‑aby‑zrozumiec
Źródło: Artur Petrzak, Prac dyplomowa studenta Politechniki Warszawskiej, promotor dr inż. Sławomir Paśko. Film z demo aplikacji zamieszczony w serwisie internetowym youtoube, umożliwiającym bezpłatne umieszczanie, nadawanie na żywo, ocenianie i komentowanie filmów.