R1QtMMzOEuFGh
Zdjęcie przedstawia ustawione w szeregu kolumny z jasnego marmuru, na które padają promienie słońca. Kolumny nie są przedstawione w całości, widać jedynie ich kilkustopniowe bazy.

Architektura grecka

Widok na kolumnadę, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Widok na kolumnadę, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Nauczysz się
  • wymieniać charakterystyczne cechy architektury greckiej,

  • rozpoznawać i nazywać najważniejsze starożytne greckie zabytki architektoniczne,

  • omawiać wpływ greckiego budownictwa na architekturę późniejszych wieków,

  • charakteryzować trzy główne porządki architektoniczne starożytnej Grecji.

Najstarsze zabytki architektury

Przed okresem rozwoju greckich poleis (po polsku: miast‑państw) na Peloponezie, najstarsze ośrodki cywilizacji rozwijały się na Morzu Egejskim. Cyklady, Sporady i Kreta prowadziły intensywny handel i wraz z Cyprem stanowiły rodzaj pomostu między Europą i Azją. W pierwszej połowie drugiego tysiąclecia przed Chrystusem właśnie na Krecie szczyt swojego rozwoju osiągnęła najstarsza cywilizacja świata greckiego. Od imienia legendarnego króla MinosaMinosMinosa nosi ona nazwę cywilizacji minojskiejCywilizacja minojskacywilizacji minojskiej. Do najbardziej znanych kreteńskich zabytków należy pałac w Knossos, którego pozostałości na przełomie XIX i XX wieku intensywnie badał brytyjski archeolog Arthur EvansEvans ArthurArthur Evans. Był to rozległy kompleks budynków zgrupowanych wokół jednego, głównego dziedzińca. Budowle były wyposażone w łazienki i toalety z dostępem do bieżącej wody. Brak fortyfikacji wskazuje, że Minojczycy nie byli narodem wojowników. Najważniejszym typem budowli kreteńskich nie był również grobowiec, co odróżnia tę architekturę od cywilizacji Egiptu, czy Mezopotamii. Byli więc Minojczycy narodem handlarzy i rzemieślników, czerpiących zyski przede wszystkim z handlu morskiego.

R184LJxqULWLy
Mmoyaq, Rekonstrukcja wyglądu kompleksu pałacowego w Knossos, 2013 r. (data stworzenia ilustracji), Grecja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Mmoyaq, Rekonstrukcja wyglądu kompleksu pałacowego w Knossos, 2013, ilustracja, Grecja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Reconstruccio_Knossos.jpg?uselang=pl [dostęp 12.07.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.

Wskutek inwazji AchajówAchajowieAchajów z kontynentu, około 1450 r. p.n.e. potęga Krety upadła. Achajowie stworzyli inny rodzaj kultury, z głównym ośrodkiem w MykenachMykenyMykenach. Stąd tę cywilizację nazywa się powszechnie mykeńską. Charakterystyczne dla niej są okazałe grobowce – wpierw szybowe, później kopułowe. W grobowcach składano ciała zmarłych wraz z bogatym ekwipunkiem. W ten sposób grzebano władców i osoby zamożne, zwłoki pozostałych tradycyjnie palono. Twarze zmarłych przykrywano pozłacanymi maskami grobowymi. Do najbardziej znanych grobowców kopułowych należy tak zwany grób AgamemnonaAgamemnonAgamemnona w Mykenach, zwany też „Skarbcem Atreusa”. Jest to tak zwany tolosTolostolos, czyli przykład budowli na planie koła (główna sala grobowca). W późniejszym czasie w greckiej architekturze popularne były również inne tolosy – rotundowe budynki otoczone kolumnadą, najczęściej o charakterze sakralnym.

RCjHLSKGielOY
Ken Russell Salvador (fotograf), Wejście do grobu Agamemnona, zwanego też „Skarbcem Atreusa”, ok .1250 r. p.n.e., Mykeny, Grecja, wikimedia.org, CC BY 2.0
Źródło: Ken Russel Salvador, Wejście do grobu Agamemnona, zwanego też „Skarbcem Atreusa”, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Treasury_of_Atreus_Mycenae.jpg [dostęp 12.07.2022], licencja: CC BY 2.0.

Wśród zachowanych fragmentów murów mykeńskiej cytadeli znajduje się inny ważny zabytek – tak zwana Lwia Brama. Zachowana na niej płaskorzeźba jest przykładem wczesnej rzeźby monumentalnej. Przedstawia ona prawdopodobnie dwie lwice, choć postaci zwierząt nie zachowały się w całości, stąd według niektórych teorii mogą być to przedstawienia sfinksów lub gryfów. Pod wpływem podbitej Krety przedstawiciele kultury mykeńskiej budowali także pałace. Jednak w przeciwieństwie do Minojczyków, achajskie zamki‑grody z czasem zostały także dobrze ufortyfikowane, otoczone pierścieniami murów z olbrzymich głazów. Na przełomie XIII i XII wieku na skutek najazdów z zewnątrz (między innymi plemienia DorówDorowieDorów) doszło do upadku kultury mykeńskiej.

RLwhb4v3wYH0o
David Monniaux (fotograf), Lwia Brama, ok. 1250 r. p.n.e., Mykeny, Grecja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: David Monniaux, Lwia Brama, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mycenae_lion_gate_dsc06382.jpg [dostęp 12.07.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Rozwój greckiej architektury

Najmniej informacji posiadamy na temat dokonań z tak zwanych ciemnych wieków (XII‑IX w. p.n.e.). Z czasów po upadku kultury mykeńskiej pochodzi bardzo uboga ilość źródeł archeologicznych. Brak również źródeł pisanych, ponieważ w owym czasie mieszkańcy Hellady nie posługiwali się jeszcze powszechnie greckim alfabetem, natomiast zanikło już pismo linearne BPismo linearne Bpismo linearne B. Okres od IX do V wieku p.n.e. nazywamy okresem archaicznym. W tym czasie rozwija się budownictwo sakralne, widoczne są wpływy architektury Bliskiego Wschodu. Świątynie początkowo są budowlami z suszonej cegły i drewna. Ich głównym pomieszczeniem jest duża izba, zwana megaronemMegaronmegaronem. Jest to element wywodzący się jeszcze z pałaców mykeńskich. W związku z nietrwałym budulcem, źródłem do poznania wczesnoarchaicznej architektury sakralnej są pozostałości fundamentów świątyń oraz zachowane terakotowe modele.

W VII w. p.n.e. ustalają się zasady porządków architektonicznych – doryckiego oraz jońskiego. Porządek doryckiDorycki porządekPorządek dorycki, opanowujący Peloponez oraz tak zwaną Wielką Grecję (Italia i Sycylia), cechuje się monumentalizmem i surowością. Doryckie żłobione kolumny nie posiadają bazy, natomiast ich kapitelKapitelkapitel składa się z poduszki (echinusEchinusechinus) oraz czworokątnej płyty (abakusAbakusabakus). Świątynie w porządku doryckim były budowane również w późniejszym okresie klasycznym (V‑IV w. p.n.e.), jednak były już mało popularne w czasach hellenistycznychHellenistyczna epokaczasach hellenistycznych (IV‑I w. p.n.e.). Za najdoskonalszy przykład wykorzystania stylu doryckiego uchodzi ateński PartenonPartenonPartenon z V w. p.n.e. (posiada on również cechy stylu jońskiego).

RMWuD47hruYQb
Joanbanjo (fotograf), Doryckie kolumny w ateńskim Partenonie, ok. 432 r. p.n.e., Ateny, Grecja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Joanbanjo, Doryckie kolumny w ateńskim Partenonie, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Detall_del_costat_sud_del_Parten%C3%B3_d%27Atenes.JPG [dostęp 12.07.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
R10sSqKVN5LiZ
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Spacer po Akropolu”.
Polecenie 1

Nazwij porządek architektoniczny, w którym zbudowano Partenon. Odpowiedź uzasadnij, wskazując odpowiednie elementy budowli.

ROCBxhuEHmgaa
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Podaj imię słynnego greckiego rzeźbiarza, którego dzieła zdobiły Partenon.

RvL9LEe9BfzO9
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Wyjaśnij, co oznacza nazwa „Partenon”.

R1ZwfrhFU2IdV
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Porządek jońskiJoński porządekPorządek joński powstał na obszarze Azji Mniejszej pod wpływem architektury Wschodu. W porównaniu do doryckiego, cechuje go lekkość oraz większa ilość zdobień. Kolumny są smuklejsze, posiadają bazę i kapitel z charakterystycznymi ślimacznicami (wolutamiWolutywolutami). Budowle w stylu jońskim były popularne w okresie klasycznym oraz czasach hellenistycznych. Bardzo znanym przykładem budowli jońskiej jest ErechtejonErechtejonErechtejon na ateńskim Akropolu. Słynne są także zastosowane w Erechtejonie kariatydyKariatydykariatydy, czyli architektoniczne podpory w kształcie postaci kobiecych. Ten element był typowy dla porządku jońskiego.

Zdecydowanie później, bo na przełomie V i IV wieku p.n.e. z porządku jońskiego wyodrębnił się porządek koryncki. Za jego twórcę uchodzi rzeźbiarz KallimachKallimachKallimach. Według starożytnej anegdoty jego zachwyt nad koszem ofiarnym z wystającymi liśćmi akantu miał być inspiracją dla opracowania korynckiego kapitelu. Porządek koryncki nie był specjalnie popularny w starożytnej Grecji. Jedną z najbardziej znanych budowli w tym porządku była ateńska świątynia Zeusa Olimpijskiego (początkowo w stylu doryckim, przebudowana w czasach hellenistycznych). W późniejszych czasach porządek koryncki bardzo upodobali sobie Rzymianie.

Architektura sakralna na obszarze Grecji właściwej i Jonii - mapa interaktywna.

RcWb4u5dNeTjc
Mapa interaktywna przedstawiająca architekturę sakralną na obszarze Grecji właściwej i Jonii. Na mapie w kolorze białym zaznaczone zostały morza, natomiast lądy noszą kolor szarości. Miasta zaznaczono czarnymi kropkami oraz podpisano czarną czcionką. Morza, których litery są większe, podpisano kolorem niebieskim. U dołu mapy dołączona została legenda. Czerwoną połową kropki oznaczono świątynie doryckie, niebieską kropką świątynie jońskie, zielonym trapezem świątynie korynckie i żółtą kropką z pustym środkiem budowle w kształcie rotundy. Z prawej strony mapy znajduje się panel boczny, na którym po kliknięciu na dany element wyświetlają się informacje dodatkowe. Po kliknięciu na tekst: Świątynie zbudowane w porządku doryckim wyświetla się informacja dodatkowa: Do świątyń zbudowanych w porządku doryckim zaliczamy między innymi: Pod informacją wyświetlają się trzy fotografie. 1. Fotografia przedstawia ruiny dużego budynku opartego na kolumnach do którego prowadzą schody. Budynek jest koloru piaskowego i są wykonywane na nim prace remontowe o czym świadczy rusztowanie umieszczone wewnątrz konstrukcji. Budowla otoczona jest ogrodzeniem przed którym przechadzają się turyści. Tło stanowi jasne, lekko zachmurzone niebo. Pod fotografią znajduje się podpis: Iktinos, Kallikrates (architekci), Wschodnia fasada Partenonu na Akropolu, V w. p.n.e., Ateny, Grecja, źródło: wikimedia.org, CC0 1.0, fot. George E. Koronaios [dostęp: 03.03.2023 r.]. 2. Fotografia przedstawia ruiny budowli świątynnej, której konstrukcja opierała się na kolumnadzie. Budowla się mocno uszkodzona, na górnym fragmencie pięciu kolumn znajdują się kamienne pozostałości po konstrukcji dachowej budowli. Kolumny stoją na kamiennych cokołach – brak jest zachowanej podłogi oraz innych elementów architektonicznych. Tło fotografii stanowi wysoka skała oraz jasne i przejrzyste niebo. Pod fotografią znajduje się podpis: Widok na starożytne ruiny Świątyni Apolla, VI w. p.n.e., Korynt, Grecja, wikimedia.org, CC0 1.0, fot. George E. Koronaios [dostęp: 03.03.2023 r.]. 3. Fotografia przedstawia starożytne ruiny budowli świątynnej poświęconej Zeusowi. Ruiny składają się z ośmiu kolumn w kolorze piasku, na których częściowo leży fragment zachowanej konstrukcji dachowej. Obok ruin świątyni znajdują się pozostałości po innych budowlach. Tło stanowią drzewa oraz jasne bezchmurne niebo. Pod fotografią znajduje się podpis: Widok na starożytne ruiny Świątyni Zeusa, IV w. p.n.e., Nemea, Grecja, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fot. Dave Lazarus [dostęp: 03.03.2023 r.].
Po kliknięciu na tekst: Świątynie zbudowane w porządku jońskim wyświetla się informacja dodatkowa: Do świątyń zbudowanych w porządku jońskim zaliczamy między innymi: Pod informacją wyświetlają się trzy fotografie. 1. Fotografia przedstawia ruiny budowli świątynnej poświęcone Herze. Brak jest widocznych charakterystycznych elementów budowli, wszystkie elementy są uszkodzone – zachowały się tylko fundamenty oraz fragmenty kolumnady. W najbliższym otoczeniu ruin jest więcej tego typu zachowanych ruin. Tło fotografii stanowi górzysty krajobraz oraz zachmurzone niebo. Pod fotografią znajduje się podpis: Pozostałości po Herajonie (Świątynia Hery), VI w. p.n.e., Samos, Grecja, źródło: wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fot. Tomisti [dostęp: 03.03.2023 r.]. 2. Fotografia przedstawia świątynię Ateny Nike, której konstrukcja oparta została na kolumnadzie. Do świątyni prowadzą schody. Budynek jak i schody mają kolor jasnego piasku. Na kolumnadzie oraz konstrukcji dachowej zachowało się wiele detali zdobieniowych – między innymi płaskorzeźby przedstawiających ludzi oraz zwierzęta. Pod fotografią znajduje się podpis: Kallikrates (architekt), Świątynia Ateny Nike na Akropolu, V w. p.n.e., Ateny, Grecja, źródło: wikimedia.org, CC0 1.0, fot. Jebulon [dostęp: 03.03.2023 r.]. 3. Fotografia przedstawia budowlę świątynną, która została poświęcona perskiemu bogu Mitrze. Budowla konstrukcyjne została oparta o kolumnadę stojącą na wysokiej podłodze. Budowla została zbudowana z szarego kamienia. Tło fotografii stanowi niebieskie bezchmurne niebo. Pod fotografią znajduje się podpis: Świątynia przypuszczalnie poświęcona perskiej bogini Mitry, około I w. n.e., Garni, Armenia, źródło: wikimedia.org, CC BY 2.0, fot. Carole Raddato [dostęp: 03.03.2023 r.]
Po kliknięciu na tekst: Świątynie zbudowane w porządku korynckim wyświetla się informacja dodatkowa: Do świątyń zbudowanych w porządku korynckim zaliczamy między innymi: Pod informacją wyświetlają się dwie fotografie. 1. Fotografia przedstawia pozostałości po budowli świątynnej poświęconej Zeusowi Lespinosowi, które znajdują się w górzystej okolicy. Ruiny budowli to zachowana kolumnada oraz schody prowadzące do nich i fragmenty ścian. Budynek został zbudowany z szarego kamienia. Tło fotografii stanowią drzewa oraz lekko zachmurzone błękitne niebo. Pod fotografią znajduje się podpis: Widok na ruiny Świątyni Zeusa Lespinosa, II w. n.e., Euromus, Turcja źródło: wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0 , fot. Carole Raddato [dostęp: 03.03.2023 r.]. 2. Fotografia przedstawia pozostałości po świątyni Zeusa Olimpijskiego, której konstrukcja została oparta o kolumnadę wykonaną w porządku korynckim. Świątynia zachowała się tylko częściowo – kolumnada, fragment konstrukcji dachowej, wysoka podłoga. Obok ruin świątyni biegną ścieżki, po których przechadzają się ludzie. Tło fotografii stanowi lekko zachmurzone błękitne niebo. Pod fotografią znajduje się podpis: Ruiny Świątyni Zeusa Olimpijskiego, II w. n.e. (zakończenie budowy), Ateny, Grecja, źródło: wikimedia.org, CC BY‑SA 2.5, fot. Andreas Trepte [dostęp: 03.03.2023 r.].
Architektura sakralna na obszarze Grecji właściwej i Jonii, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Architektura sakralna na obszarze Grecji właściwej i Jonii, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Na podstawie wiadomości zdobytych z treści z mapy i treści lekcji wpisz nazwę obszaru, na którym rozwijały się porządki dorycki oraz joński.

R12Bm5bJgGz4x
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Na podstawie mapy i treści lekcji podaj obszar, na którym rozwijały się porządki dorycki oraz joński.

R1FGyB6T88jTK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Wymień po jednym przykładzie ateńskich budowli charakterystycznych dla poszczególnych porządków.

R1AtpxTHY1W6m
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Podaj nazwy dwu starożytnych państw, na terenie których budowano świątynie w porządku korynckim.

RshpCJ9MUw2me
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Teatry

Jednym z najważniejszych osiągnięć Greków był teatr. Twórczość greckich dramatopisarzy miała wielki wpływ na późniejszą literaturę europejską. Jednak równie ważnym dokonaniem było wykształcenie się teatru greckiego jako specyficznego typu budowli, stanowiącego inspirację dla późniejszych epok. Na miejsce teatru wybierano zazwyczaj zbocza wzgórz. Na stoku organizowano widownię (theatronTheatrontheatron), z której widzowie obserwowali położone w dole miejsce występu chóru i aktorów (orchestraOrchestraorchestra). Wystawianie sztuk teatralnych odbywało się podczas uroczystości ku czci boga Dionizosa. Miały one charakter święta religijnego, stąd na orchestrze znajdował się również ołtarz ku czci boga, zwany thymeleThymelethymele. Z czasem teatr grecki ewoluował. Do występów chóru dołączali kolejni aktorzy, podejmujący z chórem dialog. Rola i znaczenie chóru stopniowo malały na rzecz aktorów, którzy przenieśli się z orchestry na proskenionProskenionproskenion – odpowiednik dzisiejszej sceny. Za proskenionem pojawił się budynek skeneSkeneskene, gdzie aktorzy mogli się przebrać lub wymienić rekwizyty. Skene była początkowo drewnianym magazynem. Z czasem jej postać rozwinęła się do pokaźnych kamiennych budowli. Najstarszy grecki teatr znajdował się na zboczu ateńskiego Akropolu. Najlepiej zachowany do dziś teatr posiadający szczególnie imponujący theatron znajduje się w EpidaurosEpidaurosEpidauros na Peloponezie.

Rekonstrukcja teatru Dionizosa - ilustracja interaktywna

R1RAZWGPSYyiB
Ilustracja interaktywna przedstawia rekonstrukcję teatru Dionizosa. Teatr składa się w najbardziej wysuniętej części z orchestry, na której stoi chór. Pośrodku znajduje się ołtarz. Za orchestrą, na podwyższeniu jest scena. Na środku sceny, na wysokim podeście, stoi pomnik boga. Z obu stron pomnika grają dwaj aktorzy, zwróceni ku sobie. Dalej, również z obu stron, w dwóch rzędach ławek siedzi widownia. Za nimi znajdują się inne posągi. Z orchestry do sceny prowadzą schody. Zewnętrzny murek oddzielający scenę od schodów zdobią liczne rzeźby. Tło sceny zostało udekorowane malowidłem przedstawiającym starożytną budowlę z kolumnami. Przed orchestrą znajdują się, również półokrągłe, trybuny, na których zgromadził się tłum podziwiający widowisko. Z lewej strony stoi dalsza część budynku, lekko z tyłu. Na nim umieszczono kolumny, a pomiędzy nimi - wyrzeźbione sylwetki mężczyzn. Dach jest spadzisty. W tle stoją jeszcze inne budynki oraz wysokie góry. Z prawej strony ilustracji znajduje się panel interaktywny, z tytułem wyszczególnionym u góry: Teatr Dionizosa w czasach rzymskich. Pierwszy element to: Theatron to widownia z kamiennymi miejscami. Na ilustracji otoczono pomarańczową linią widownię przed orchestrą, po lewej stronie ilustracji. Drugi element to: Orchestra to miejsce występu chóru, z kamiennym ołtarzem (thymele). Na ilustracji otoczono pomarańczową linią półokrągłą orchestrę z chórem, a pośrodku stoi ołtarz. Trzeci element to: Proskenion to miejsce występu aktorów. Na ilustracji otoczono pomarańczową linią scenę z dwoma aktorami i posągiem między nimi, znajdującą się nad orchestrą. Ostatni element to: Skene to zaplecze teatru, stanowiące jednocześnie element scenografii. Na ilustracji otoczono pomarańczową linią malunek na ścianie za sceną - cztery kolumny, a nad nimi zdobiony tympanon.
Rekonstrukcja teatru Dionizosa, ilustracja pochodzi z: Joseph Kürschner, Meyers Konversations‑Lexikon, 1891 r., wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Joseph Kürschner, Rekonstrukcja teatru Dionizosa, ilustracja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Historical_images_of_the_Theatre_of_Dionysus_(Athens)#/media/File:DionysiusTheater.jpg [dostęp 27.07.2022], domena publiczna.
Polecenie 7

Na podstawie wiedzy zdobytej z treści opisu ilustracji i treści lekcji wypisz najważniejsze różnice między sposobem odgrywania utworów scenicznych w starożytnej Grecji i czasach obecnych.

RvfxIBmPelEb5
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Na podstawie ilustracji wskaż najważniejsze różnice między sposobem odgrywania utworów scenicznych w starożytnej Grecji i czasach obecnych.

Rmzh7VtDes3L7
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Wyjaśnij, dlaczego w starożytnym greckim teatrze znajdował się ołtarz.

R1dMBxfF6DJ0j
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Wymień funkcje, które pełnił w antycznym teatrze budynek skene.

R1U1X6mzi69iJ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Innowacje okresu hellenistycznego

Mianem epoki hellenistycznej tradycyjnie określamy czas od śmierci Aleksandra WielkiegoAleksander WielkiAleksandra Wielkiego (323 r. p.n.e.) do zakończonego w I w. p.n.e. rzymskiego podboju tak zwanych państw hellenistycznych (rządzonych przez następców Aleksandra oraz ich potomków). W tej epoce nie powstaje wielka liczba nowych typów budowli, jednak przełamane zostają dawne schematy architektoniczne. Powstają nowatorskie rozwiązania w znanych już rodzajach budowli oraz całe założenia architektoniczne i wielkie kompleksy budynków. Coraz częściej powstają budowle wielokondygnacyjne. Wyraźne są wpływy kultury wschodniej. Buduje się między innymi grobowce, mające azjatycką, a nie grecką tradycję. Najokazalszy znany grobowiec tego typu należał do perskiego satrapy MauzolosaMauzolosMauzolosa (stąd nazwa mauzoleumMauzoleummauzoleum) i uznawany był za jeden z siedmiu cudów świataSiedem cudów światasiedmiu cudów świata (tak zwane Mauzoleum w Halikarnasie).

R2ZC8f1d5eSii
Zee Prime (fotograf), Makieta przedstawiająca wygląd Mauzoleum w Halikarnasie, 2007 r. (rok wykonania fotografii), Park Miniatur, Stambuł, Turcja, wikimedia.org, CC BY‑SA 2.5
Źródło: Zee Prime, Makieta przedstawiająca wygląd Mauzoleum w Halikarnasie, 2007, fotografia, Park Miniatur, Stambuł, Turcja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Miniaturk_Mausoleum_at_Halicarnassus.jpg [dostęp 13.07.2022], licencja: CC BY-SA 2.5.

Charakterystyczną budowlą dla miast była stoaStoastoa (portyk). Tego typu zadaszone hale kolumnowe do przechadzania się i spotkań były znane w Grecji już wcześniej, obecne choćby na ateńskiej Agorze (słynna Stoa Poikile – Malowany Portyk). W okresie hellenistycznym portyki zyskały dodatkowo na popularności, stanowiąc obowiązkowy element miejskiego budownictwa. W tym czasie rozwijały się również kompleksy gimnazjonówGimnazjongimnazjonów – budynków, które służyły Grekom przede wszystkim jako miejsca ćwiczeń. W rozbudowanych gimnazjonach znajdowały się sale treningowe, bieżnie, łaźnie oraz boiska. Z czasem coraz bardziej ubogacano ich wnętrza i oprócz ćwiczeń fizycznych można było w nich także odnaleźć specjalne pomieszczenia do prowadzenia rozmów, słuchania wykładów czy muzyki.

RKOSotWOItchx
Karelj (fotograf), Pozostałości po gimnazjonie na wyspie Kos, Grecja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Karelj, Pozostałości po gimnazjonie na wyspie Kos, fotografia, Grecja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kos_Gymnasion_7.jpg [dostęp 13.07.2022], domena publiczna.

Podsumowanie

Bogate życie religijne i towarzyskie greckich elit odnalazło swoje odzwierciedlenie we wspaniałych budowlach. Wznoszono monumentalne świątynie, wspaniałe grobowce, wielofunkcyjne miejsca ćwiczeń i spotkań. Pozostałości tych zabytków do dziś zachwycają odwiedzających, kształtują nasze wyobrażenie o urokach życia starożytnych Greków. Miały one również przemożny wpływ na architekturę późniejszych wieków, inspirując potomnych do budowania w sposób jednocześnie funkcjonalnych i piękny.

Ćwiczenia

R13xtMXaOKm2N1
Ćwiczenie 1
Połącz terminy dotyczące architektury starożytnej Grecji z ich objaśnieniami. Kariatyda Możliwe odpowiedzi: 1. w porządku doryckim płyta zdobiona płaskorzeźbą, 2. widownia w starożytnym teatrze, 3. kolumnowy portyk, 4. kompleks obiektów sportowych, 5. głowica wieńcząca kolumnę, 6. budowla kultowa lub nagrobna na planie koła, 7. podpora w kształcie postaci kobiecej Tolos Możliwe odpowiedzi: 1. w porządku doryckim płyta zdobiona płaskorzeźbą, 2. widownia w starożytnym teatrze, 3. kolumnowy portyk, 4. kompleks obiektów sportowych, 5. głowica wieńcząca kolumnę, 6. budowla kultowa lub nagrobna na planie koła, 7. podpora w kształcie postaci kobiecej Kapitel Możliwe odpowiedzi: 1. w porządku doryckim płyta zdobiona płaskorzeźbą, 2. widownia w starożytnym teatrze, 3. kolumnowy portyk, 4. kompleks obiektów sportowych, 5. głowica wieńcząca kolumnę, 6. budowla kultowa lub nagrobna na planie koła, 7. podpora w kształcie postaci kobiecej Metopa Możliwe odpowiedzi: 1. w porządku doryckim płyta zdobiona płaskorzeźbą, 2. widownia w starożytnym teatrze, 3. kolumnowy portyk, 4. kompleks obiektów sportowych, 5. głowica wieńcząca kolumnę, 6. budowla kultowa lub nagrobna na planie koła, 7. podpora w kształcie postaci kobiecej Stoa Możliwe odpowiedzi: 1. w porządku doryckim płyta zdobiona płaskorzeźbą, 2. widownia w starożytnym teatrze, 3. kolumnowy portyk, 4. kompleks obiektów sportowych, 5. głowica wieńcząca kolumnę, 6. budowla kultowa lub nagrobna na planie koła, 7. podpora w kształcie postaci kobiecej Theatron Możliwe odpowiedzi: 1. w porządku doryckim płyta zdobiona płaskorzeźbą, 2. widownia w starożytnym teatrze, 3. kolumnowy portyk, 4. kompleks obiektów sportowych, 5. głowica wieńcząca kolumnę, 6. budowla kultowa lub nagrobna na planie koła, 7. podpora w kształcie postaci kobiecej Gimnazjon Możliwe odpowiedzi: 1. w porządku doryckim płyta zdobiona płaskorzeźbą, 2. widownia w starożytnym teatrze, 3. kolumnowy portyk, 4. kompleks obiektów sportowych, 5. głowica wieńcząca kolumnę, 6. budowla kultowa lub nagrobna na planie koła, 7. podpora w kształcie postaci kobiecej
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z fragmentem opracowania, następnie wpisz nazwę porządku, którego dotyczy opis.

...różni się od jońskiego kapitelem w kształcie kielicha, okolonego 1‑2 rzędami liści akantu; spomiędzy nich wyrastają pośrodku boków i na narożach pędy, które pod profilowaną płytą abakusa zwijają się w woluty. Wynaleziony rzekomo przez Kallimachosa (późny V w.), zastosowany najpierw we wnętrzu świątyni w Basai (...). Czterostronny kapitel (...) ma przewagę nad dwustronnym kapitelem jońskim.

R1ev8mnCTIWqW
Powyższy opis odnosi się do porządku Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z fragmentem opracowania, następnie wykonaj polecenia.

Wilfried Koch
Wilfried Koch Style w architekturze

...różni się od jońskiego kapitelem w kształcie kielicha, okolonego 1‑2 rzędami liści akantu; spomiędzy nich wyrastają pośrodku boków i na narożach pędy, które pod profilowaną płytą abakusa zwijają się w woluty. Wynaleziony rzekomo przez Kallimachosa (późny V w.), zastosowany najpierw we wnętrzu świątyni w Basai (...). Czterostronny kapitel (...) ma przewagę nad dwustronnym kapitelem jońskim.

cyt1 Źródło: Wilfried Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996, s. 20.
R157Sg6gMEZVK2
Wskaż opisany w tekście kapitel spośród zaprezentowanych ilustracji.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RcuWjNlh1owci1
Ćwiczenie 3
Wskaż, który z wymienionych porządków architektonicznych jest najmłodszy. Możliwe odpowiedzi: 1. Porządek dorycki, 2. Porządek joński, 3. Porządek koryncki
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3

Podaj nazwę porządku architektonicznego, którego elementy zostały opisane w tekście opracowania. Uzasadnij swój wybór odwołując się do tekstu.

RrKNIA9Eg3lBZ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RsmNz5FfovU2J2
Ćwiczenie 4
Do opisów dopasuj hasło. Czterokątna płyta, część głowicy kolumny. - 1. Kapitel, 2. Abakus, 3. Echinus, 4. Thymele
Element głowicy kolumny, znajdujący się pod abakusem. - 1. Kapitel, 2. Abakus, 3. Echinus, 4. Thymele
Określenie głowicy kolumny. - 1. Kapitel, 2. Abakus, 3. Echinus, 4. Thymele
Ołtarz znajdujący się w greckim teatrze, na orchestrze. - 1. Kapitel, 2. Abakus, 3. Echinus, 4. Thymele
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4

Ułóż układankę, przedstawiającą ruiny greckiej budowli. Następnie odpowiedz na pytanie testowe.

R1VgOvmJ8DTcr
Ułóż układankę, przedstawiającą ruiny greckiej budowli. Następnie odpowiedz na pytanie testowe.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RnNruqqNsA9l2
Zdjęcie z puzzli przedstawia: Możliwe odpowiedzi: 1. Tolos, 2. Mauzoleum, 3. Gimnazjon
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RsUOIqUOkEvOE2
Ćwiczenie 5
Wskaż, które zdania są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Grób Agamemnona jest przykładem zabytku kultury minojskiej., 2. Lwia Brama znajduje się w Mykenach., 3. Partenon i Erechtejon znajdują się na ateńskim Akropolu., 4. Partenon należał do siedmiu starożytnych cudów świata., 5. Termin „mauzoleum” pochodzi od imienia wybitnego wodza ateńskiego.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6
R1RzOCqBCRZNd
Uzupełnij luki w tekście słowami zamieszczonymi poniżej. W VII w. p.n.e. ustalają się zasady porządków architektonicznych – doryckiego oraz 1. tolos, 2. orchestra, 3. echinus, 4. Sycylia, 5. Erechtejon, 6. jońskiego, 7. Partenon, 8. abakus, 9. kapitel, 10. Akropol, 11. korynckiego, 12. Korsyka, 13. jońskiego. Porządek dorycki, opanowujący Peloponez oraz tzw. Wielką Grecję (Italia i 1. tolos, 2. orchestra, 3. echinus, 4. Sycylia, 5. Erechtejon, 6. jońskiego, 7. Partenon, 8. abakus, 9. kapitel, 10. Akropol, 11. korynckiego, 12. Korsyka, 13. jońskiego), cechuje się monumentalizmem i surowością. Doryckie żłobione kolumny nie posiadają bazy, natomiast ich 1. tolos, 2. orchestra, 3. echinus, 4. Sycylia, 5. Erechtejon, 6. jońskiego, 7. Partenon, 8. abakus, 9. kapitel, 10. Akropol, 11. korynckiego, 12. Korsyka, 13. jońskiego składa się z poduszki (1. tolos, 2. orchestra, 3. echinus, 4. Sycylia, 5. Erechtejon, 6. jońskiego, 7. Partenon, 8. abakus, 9. kapitel, 10. Akropol, 11. korynckiego, 12. Korsyka, 13. jońskiego) oraz czworokątnej płyty (1. tolos, 2. orchestra, 3. echinus, 4. Sycylia, 5. Erechtejon, 6. jońskiego, 7. Partenon, 8. abakus, 9. kapitel, 10. Akropol, 11. korynckiego, 12. Korsyka, 13. jońskiego). Świątynie w porządku doryckim były budowane również w późniejszym okresie klasycznym (V‑IV w. p.n.e.), jednak były już mało popularne w czasach hellenistycznych (IV‑I w. p.n.e.). Za najdoskonalszy przykład wykorzystania stylu doryckiego uchodzi ateński 1. tolos, 2. orchestra, 3. echinus, 4. Sycylia, 5. Erechtejon, 6. jońskiego, 7. Partenon, 8. abakus, 9. kapitel, 10. Akropol, 11. korynckiego, 12. Korsyka, 13. jońskiego z V w. p.n.e. (posiada on również cechy stylu 1. tolos, 2. orchestra, 3. echinus, 4. Sycylia, 5. Erechtejon, 6. jońskiego, 7. Partenon, 8. abakus, 9. kapitel, 10. Akropol, 11. korynckiego, 12. Korsyka, 13. jońskiego).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się ze zdjęciem, następnie wykonaj polecenie.

R1NC0sD6YEyfJ
Derek Jensen (fotograf), Detal Budynku Agencji Ubezpieczeń na życie, Cincinnati, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Derek Jensen, Detal Budynku Agencji Ubezpieczeń na życie, fotografia, Cincinnati, Stany Zjednoczone, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cincinnati-life-insurance-building-detail.jpg [dostęp 13.07.2022], domena publiczna.

Podaj nazwę antycznego porządku architektonicznego, do którego nawiązują elementy współczesnej budowli. Uzasadnij swój wybór.

RppVSy3SHpoWS
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
RDv9mdgBtDFP71
Ćwiczenie 7
Porządek koryncki nie zyskał popularności w starożytnej Grecji. Wskaż, która cywilizacja sobie go upodobała. Możliwe odpowiedzi: 1. Starożytni Rzymianie, 2. Persowie, 3. Fenicjanie, 4. Kartagińczycy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
ROXYG5M7II8ie21
Ćwiczenie 7
Umieść nazwy miejsc w starożytnym teatrze w odpowiednich punktach na planie.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Porównaj porządek joński z porządkiem doryckim. Wypisz podobieństwa i różnice.

Ro2Pwb3n3zkjz
. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, w jaki sposób architektura gmachu Sądu Najwyższego w Warszawie nawiązuje do wzorców architektury starożytnej Grecji.

R16SnpXhqd6UF
Wojciech Muła (fotograf), Kariatydy na tyłach Gmachu Sądu Najwyższego Rzeczpospolitej Polskiej, 2009 r. (rok wykonania fotografii), Warszawa, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Wojciech Muła, Kariatydy na tyłach Gmachu Sądu Najwyższego Rzeczpospolitej Polskiej, 2009, fotografia, Warszawa, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gmach_S%C4%85du_Najwy%C5%BCszego_Rzeczypospolitej_Polskiej_-_kariatydy.jpg [dostęp 13.07.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
RjP21NW4MLKYR
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1YLG9vfUr97A2
Ćwiczenie 9
Zaznacz, które ze zdań odnosi się do definicji woluty. Możliwe odpowiedzi: 1. Ślimacznice, element architektoniczny, znany z kapitelu kolumny w porządku jońskim., 2. Miejsce w teatrze antycznym, znajdujące się przed budynkiem skene. Z tego miejsca aktorzy prowadzili dialog z chórem, znajdującym się na orchestrze., 3. Określenie głowicy kolumny., 4. Element głowicy kolumny, znajdujący się pod abakusem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RwmbeaM9PJNnP2
Ćwiczenie 9
Grafika przedstawia schemat kolumny greckiej. Stanowi ona podporę ozdobnej belki. Głowica kolumny jest bogato udekorowana elementami roślinnymi. Trzon kolumny jest żłobkowany; na dole znajduje się baza. Poszczególne części kolumny i belkowania są opisane terminami pochodzącymi z języka łacińskiego i greckiego.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Aleksander Wielki
Aleksander Wielki

356‑323 p.n.e., król Macedonii, jeden z najwybitniejszych wodzów w historii. Zasłynął pokonaniem i podbojem imperium Persów. Opanował obszary starożytnej Palestyny i Egiptu, dotarł również do Indii. Twórca jednego z największych imperiów starożytności.

Rf9lKEXKzx0c9
Andrew Dunn (fotograf), Marmurowe popiersie Aleksandra Wielkiego, pomiędzy II a I w. p.n.e., Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, CC BY‑SA 2.0
Źródło: Andrew Dunn, Marmurowe popiersie Aleksandra Wielkiego, fotografia, Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:AlexanderTheGreat_Bust.jpg [dostęp 13.07.2022], licencja: CC BY-SA 2.0.
Abakus
Abakus

(z łaciny: abacus) czterokątna płyta, cześć głowicy kolumny.

Agamemnon
Agamemnon

mityczny król Myken i Argos, syn Atreusa, brat Menelaosa. Jest jednym z głównych bohaterów Iliady oraz innych ważnych antycznych utworów, między innymi tragedii Ajschylosa pod tytułem Agamemnon.

Achajowie
Achajowie

starożytne plemię greckie, które jako pierwsze - w II tysiącleciu p.n.e. - zajęło Peloponez, tworząc szereg miast‑państw.

Cywilizacja minojska
Cywilizacja minojska

wczesna cywilizacja, kształtująca się w epoce brązu, od około 3000 r. p.n.e. na Krecie. Jej nazwa pochodzi od legendarnego władcy krety Minosa.

Dorowie
Dorowie

plemiona greckie, które około 1200 r. p.n.e. opanowały Peloponez i przyczyniły się do upadku kultury mykeńskiej.

Dorycki porządek
Dorycki porządek

jeden z najważniejszych porządków architektonicznych w starożytności; pierwszy z trzech głównych w starożytnej Grecji. Rozwijał się przede wszystkim na obszarze właściwej Grecji, wybrzeży Italii i na Sycylii. Cechował go monumentalizm oraz surowość.

Echinus
Echinus

(z greckiego: chinuomicronς) element głowicy kolumny, znajdujący się pod abakusem.

Epidauros
Epidauros

greckie miasto w Argolidzie, na Peloponezie.

Erechtejon
Erechtejon

świątynia na ateńskim Akropolu, poświęcona Erechteuszowi, mitycznemu władcy Aten. Zniszczona podczas wojen z Persami, została odbudowana w stylu jońskim i stanowi jeden z najważniejszych zabytków architektury w tym porządku.

Evans Arthur
Evans Arthur

1851‑1941, brytyjski archeolog, znany ze swoich wykopalisk na Krecie i badania kultury minojskiej.

Ryjw89oVTs7W6
Fotograf nieznany, Fotografia sir Arthura Evansa, przed 1941 r., wikimedia.org, CC BY 4.0
Źródło: Fotografia sir Arthura Evansa, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sir_Arthur_John_Evans.jpg [dostęp 13.07.2022], licencja: CC BY 4.0.
Gimnazjon
Gimnazjon

(z greckiego: gammaupsilonmunuάsigmaiotaomicronnu) w starożytnej Grecji miejsce przeznaczone do ćwiczeń fizycznych i uprawiania sportu.

Hellenistyczna epoka
Hellenistyczna epoka

określenie historii starożytnej od śmierci Aleksandra Wielkiego (323 r. p.n.e.) do podboju Egiptu przez Rzymian (30 r. p.n.e.). Używane najczęściej w odniesieniu do obszaru basenu Morza Śródziemnego oraz Bliskiego Wschodu (terenów podbitych przez Aleksandra, gdzie później rozwijały się monarchie hellenistyczne).

Joński porządek
Joński porządek

jeden z najważniejszych porządków architektonicznych w starożytności. Rozwijał się przede wszystkim na wybrzeżach Azji Mniejszej oraz na wyspach Morza Egejskiego. Cechowała go większa lekkość oraz większa liczba zdobień niż w porządku doryckim.

Kallimach
Kallimach

rzeźbiarz ateński żyjący w II połowie V w. p.n.e., uznawany za twórcę porządku korynckiego.

Kapitel
Kapitel

określenie głowicy kolumny.

Kariatydy
Kariatydy

podpory architektoniczne w formie postaci kobiecych. Słynne kariatydy znajdują się w ateńskim Erechtejonie.

Mauzoleum
Mauzoleum

określenie monumentalnego grobowca. Nazwa pochodzi od imienia satrapy Mauzolosa, który został pochowany w słynnym grobowcu, uznanym za jeden z siedmiu cudów świata starożytnego (tak zwane Mauzoleum w Halikarnasie).

Mauzolos
Mauzolos

król Karii w latach 377 p.n.e. - 352 p.n.e., znany ze względu na swój słynny grobowiec (tak zwane Mauzoleum w Halikarnasie), uznany za jeden z siedmiu cudów świata starożytnego.

RBjGu9bc5jEBa
Flack (fotograf), Statua Mauzolosa, 2007 r. (rok wykonania fotografii), wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Flack, Statua Mauzolosa, 2007, fotografia, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Statue_of_Mauzolos.jpg [dostęp 13.07.2022], licencja: CC BY 3.0.
Megaron
Megaron
R1ClKPJBiMowu1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa megaron które w języku greckim brzmi: megaron.

(z greckiego: muέgammaalfarhoomicronnu) typ budynku z charakterystyczną dużą, główną izbą, która była głównym reprezentacyjnym pomieszczeniem pałaców minojskich (potem również mykeńskich). Do megaronu prowadził najczęściej kolumnowy przedsionek. Na planie megaronu rozwinęły się również wczesne greckie świątynie.

Minos
Minos

legendarny król Krety, heros, syn Zeusa.

RVjLr9W8P9Xfd
Niccolò Caranti (fotograf), Cesare Zocchi, Minos siedzący na smoku - detal pomnika Dantego Alighieri, 1893‑1896 r., Trydent, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Niccolò Caranti, Minos siedzący na smoku - detal pomnika Dantego Alighieri, 1893, fotografia, Trydent, Włochy, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Minosse.jpg [dostęp 13.07.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Mykeny
Mykeny

miasto na Peloponezie, główny ośrodek tak zwanej cywilizacji mykeńskiej.

Orchestra
Orchestra

centralne miejsce w teatrze greckim, w którym występował chór.

Partenon
Partenon

świątynia Ateny‑Dziewicy na Akropolu, jeden z najwspanialszych zabytków architektury greckiej.

Pismo linearne B
Pismo linearne B

pismo cywilizacji mykeńskiej, odczytane w połowie XX wieku.

Proskenion
Proskenion

miejsce w teatrze antycznym, znajdujące się przed budynkiem skene. Z tego miejsca aktorzy prowadzili dialog z chórem, znajdującym się na orchestrze.

Siedem cudów świata
Siedem cudów świata

lista najwspanialszych budowli starożytności, opracowana w II w. p.n.e. przez greckiego poetę Antypatra z Sydonu. Do siedmiu cudów świata należały: Piramida Cheopsa, Wiszące ogrody Semiramidy w Babilonie, Świątynia Artemidy w Efezie, Posąg Zeusa w Olimpii, Mauzoleum w Halikarnasie, Kolos Rodyjski i Latarnia morska w Faros. Do dzisiejszych czasów zachowała się jedynie piramida Cheopsa. Rzeźby ze świątyni Artemidy i grobowca Mauzolosa można oglądać w Muzeum Brytyjskim. Istnienie ogrodów królowej Semiramidy nie jest pewne.

Skene
Skene

początkowo drewniany, następnie kamienny budynek, rodzaj magazynu i zaplecza teatru.

Stoa
Stoa
R1ELWPpiUkvwR1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa stoa które w języku greckim brzmi: stoa.

(z greckiego: sigmatauomicronά) portyk kolumnowy, charakterystyczny budynek w architekturze greckiej. Portyki budowano na placach miejskich w celu zapewnienia obywatelom ochrony przed słońcem i deszczem. W przestrzeni portyku organizowano spotkania, załatwiano sprawy urzędowe i handlowano. Najbardziej znaną budowlą tego typu był „Malowany Portyk” z ateńskiej agory, gdzie spotykali się filozofowie stoiccy (stąd nazwa tego kierunku filozoficznego).

Theatron
Theatron

określenie widowni w przestrzeni teatru greckiego.

Thymele
Thymele

ołtarz znajdujący się w greckim teatrze, na orchestrze.

Tolos
Tolos

(z greckiego: thetaόlambdaomicronς) starożytna budowla na planie koła, grobowiec lub świątynia. Przykładem takiej budowli jest tak zwany grób Agamemnona w Mykenach.

Woluty
Woluty

ślimacznice, element architektoniczny, znany z kapitelu kolumny w porządku jońskim.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Winniczuk L., Słownik kultury antycznej, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.

Notatki ucznia

R1NmM0mcmcE2v
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Bibliografia

  • Koch W., Style w architekturze, Świat Książki, Warszawa 1996.

  • Winniczuk L., Słownik kultury antycznej, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.

  • Watkin D., Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa 2001.