Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ars moriendi w literaturze a źródła historyczne

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna termin „ars (bene) moriendi” i realizacje tego motywu,

  • zna fragmenty tekstów historycznych na temat umierania w średniowieczu.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • interpretować teksty średniowieczne: Skarga umierającego, Dusza z ciała wyleciała,

  • zastosować wiedzę historyczną w interpretacji tekstu literackiego.

2. Metoda i forma pracy

Heureza

Analiza i interpretacja porównawcza

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik i antologia z serii „Pamiętajcie o ogrodach…” cz. 1 oraz fragment tekstu M. Włodarskiego W średniowiecznym kręgu śmierci.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przedstawia ogólne cele lekcji, podkreślając, że wśród różnorodnych ujęć motywu śmierci w literaturze wyróżnia się tzw. sztuka (dobrego) umierania – z łac. „ars (bene) moriendi”. Ars moriendi stanowi rodzaj pewnego przewodnika duchowego, a nawet poradnika zalecającego, jak dobrze przygotować się na nadejście śmierci.

W ramach wprowadzenia nauczyciel inicjuje rozmowę, zadając pytanie: Przypomnijcie, w jakich utworach średniowiecznych zetknęliście się z motywem śmierci?

Uczniowie powinni wskazać Pieśń o Rolandzie jako przykład heroizacji i sakralizacji śmierci oraz Legendę o świętym Aleksym jako przykład śmierci ascety. Można przeprowadzić, krótkie porównanie scen śmierci obu bohaterów.

b) Faza realizacyjna

Tok zajęć należy podporządkować analizie i interpretacji dwóch tekstów: Skargi umierającego oraz Dusza z ciała wyleciała.

  1. Analizę należy poprzedzić lekturą fragmentu tekstu W średniowiecznym kręgu śmierci Macieja Włodarskiego. Po przeczytaniu uczniowie wypisują w punktach informacje dotyczące sposobu traktowania śmierci w średniowieczu. Można to ćwiczenie zrealizować metodą burzy mózgów lub pracy indywidualnej. W tym drugim przypadku kilku uczniów odczytuje głośno swoje notatki.

  2. Następnie nauczyciel proponuje przejście do lektury i analizy Skargi umierającego. W pracy mogą pomóc pytania pomocnicze zaproponowane przez prowadzącego, np.:

O czym poucza podmiot liryczny, wypowiadający się w pierwszej osobie?

Jakie cechy swego dotychczasowego życia wspomina podmiot liryczny? O co prosi czytelników?

Na zakończenie warto podkreślić dydaktyczny charakter utworu oraz zwrócić uwagę na wykorzystaną tu formę spowiedzi.

  1. Następnie nauczyciel proponuje, by prześledzić funkcjonowanie motywu w utworze Dusza z ciała wyleciała . Tutaj też można zastosować pytania pomocnicze:

Jaka sytuacja została ukazana w wierszu?

Jak rozpoznać, czy w wierszu chodzi o sytuację przedśmiertną, czy o wizję zaświatów?

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie nauczyciel inicjuje krótką dyskusję o tym, jak w dzisiejszej kulturze funkcjonuje temat śmierci.

5. Bibliografia

  1. Makowiecki A.i in:. „Pamiętajcie o ogrodach…”. Literaturakulturajęzyk, cz. 1, Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, WSiP, Warszawa 2003.

  2. „Pamiętajcie o ogrodach…”. Literatura - kultura - język, cz. 1, Antologia. Wybór tekstów i opracowanie A. Z. Makowiecki i in., WSiP, Warszawa 2002.

  3. Włodarski M., W średniowiecznym kręgu śmierci, http://staropolska.gimnazjum.com.pl/sredniowiecze/opracowania/w_sredn_kregu_smierci.html

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przeznaczona jest dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego z rozszerzonym programem języka polskiego.

RyQchynw9vCXK

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 108.45 KB w języku polskim
R9uQgUpkYLEqF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim