REGIONAL EMBROIDERIES FROM RZESZÓW 1. Film in the standard version.
RPvS6FKd84Knt 1 The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order.
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
2. Film with subtitles.
made69d91cd6926ce_1497373101641_0 R1FfJJBUnnToI 1 The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
made69d91cd6926ce_1497374743908_0 3. Film with subtitles and pauses. Listen and repeat after the speaker.
made69d91cd6926ce_1497350678958_0 R1AFeNPhQtafS 1 The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
made69d91cd6926ce_1497374860567_0 4. Film with subtitles and narration.
made69d91cd6926ce_1497373163121_0 R1VqbsnJ0kTAX 1 The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
The film takes place in a folk costume workshop. The owner of the folk costume workshop is asked to make regional embroideries from Rzeszów on bodices for the members of a folk group. She talks to the client and discusses the details of the order. Akcja filmu toczy się w pracowni strojów ludowych. Właścicielka pracowni strojów ludowych otrzymuje zlecenie wykonania haftu rzeszowskiego na gorsetach dla członkiń zespołu ludowego. Rozmawia ze zleceniodawcą i ustala szczegóły zamówienia.
made69d91cd6926ce_1497373168117_0 classicmobile Exercise 1
RkEKRNv2mflio 1 Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After watching the film “Regional embroideries from Rzeszów”, decide which of the following sentences are true and which are false. Po obejrzeniu filmu „Haft rzeszowski”, zdecyduj, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.
Prawda
Fałsz
The client comes to a folk costume workshop.
□
□
The client would like to place an order.
□
□
The owner of the workshop does not have a catalogue of her products.
□
□
The client likes the embroidery with floral motifs.
□
□
The client would like the embroideries to be made with linen threads.
□
□
The owner of the workshop advises not to combine the embroideries with sequins and beads.
□
□
The owner of the workshop asks the client to come back the day after tomorrow.
□
□
The owner of the workshop will include the client’s recommendations in the offer.
□
□
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static Exercise 1
Show solution Show explanation made69d91cd6926ce_1497274101782_0 EXERCISES classicmobile Exercise 2
RxYYRQAsn0jWZ 1 Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After watching the film „Regional embroideries from Rzeszów”, fill in the gaps in the sentences. Use the word bank. Po obejrzeniu filmu „Haft rzeszowski”, uzupełnij luki w zdaniach. Skorzystaj z banku słów.
silk thread, embroideries, floral motifs, lockstitch, folk costumes, bodices, sequins and beads, patterns
The client wants to place an order for 10 ...................................
They should be done on folk costume ...................................
The artists working in the workshop make beautiful ...................................
The client likes the embroidery with ...................................
The embroidery will be made with thick ...................................
The client thinks that the best stitch will be the backstitch, also called the ...................................
The .................................. on the costumes are based on extensive ethnographic documentation and on museum designs.
Combining the embroideries with .................................. will make them colorful, sparkly and eye-catching.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static Exercise 2
Show solution Show explanation classicmobile Exercise 3
R1IFfdyKaXZ5g 1 Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static Exercise 3
Show solution Show explanation made69d91cd6926ce_1497275655300_0 TYPES OF WOVEN CARPETS R1V2LGx7R402P 1 The animation presents the decorations found on woven carpets and their borders. Animacja przedstawia dekoracje występujące w przypadku kobierca i bordiury.
The animation presents the decorations found on woven carpets and their borders. Animacja przedstawia dekoracje występujące w przypadku kobierca i bordiury.
The animation presents the decorations found on woven carpets and their borders.
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
The animation presents the decorations found on woven carpets and their borders.
The animation presents the decorations found on woven carpets and their borders. Animacja przedstawia dekoracje występujące w przypadku kobierca i bordiury.
classicmobile Exercise 4
RzPHtjv7vwvDN 1 Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After watching the animation “Types of woven carpets”, fill in the gaps in the sentences. Use the word bank. Po obejrzeniu animacji „Rodzaje kobierców”, uzupełnij luki w zdaniach. Skorzystaj z banku słów.
directional pattern, non-directional pattern, medallion, border, ornamental patterns, woven carpet, wall decoration, rosette
A .............................................. is a one-sided fabric used for decorative purposes.
A .............................................. should be viewed only from one, "privileged" side.
A .............................................. can be viewed from any side of the carpet. The decoration does not have any distinctive elements.
A .............................................. is a decorative fabric border in the form of a belt with a floral or geometric ornament, sometimes with figural motifs.
.............................................. are a characteristic feature of woven carpets.
Woven carpets are often used as a ...............................................
The so-called .............................................. is the central element of a pattern with a dominant central element.
A .............................................. is an example of a decorative border motif.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static Exercise 4
Show solution Show explanation made69d91cd6926ce_1498040614130_0 EXERCISES classicmobile Exercise 5
RM8U9vD4GCkhK 1 Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After watching the fill “Types of woven fabrics”, fill in the gaps in the sentences with correct prepositions. Use the word bank. Po obejrzeniu animacji "Rodzaje kobierców", uzupełnij luki w zdaniach odpowiednim przyimkiem. Skorzystaj z banku słów.
for, with, in, from, as, of, by, along
A woven carpet is often used ............ a wall decoration.
A woven carpet is used ............ decorative purposes.
Woven carpets are made ............ interlacing warp and weft threads.
A non-directional pattern can be viewed ............ any side of the carpet.
The whole field of a non-directional pattern is covered ............ identical overlapping motifs.
A directional pattern is arranged ............ one axis of symmetry.
Decorative border motifs contribute to the final balance and harmony ............ the composition of woven fabrics.
A border is a decorative fabric border ............ the form of a belt with a floral or geometric ornament.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static Exercise 5
Show solution Show explanation classicmobile Exercise 6
R18IBsxQOvmt4 1 Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After watching the fill “Types of woven fabrics”, match the Polish words with their translations. Po obejrzeniu animacji „Rodzaje kobierców”, połącz polskie słowa z ich tłumaczeniami.
ordered row, non-directional pattern, border, axis of symmetry, ornamental pattern, decorative motif, fabric border, directional pattern
wzór ornamentacyjny
wzór ukierunkowany
oś symetrii
wzór nieukierunkowany
motyw dekoracyjny
uporządkowany rząd
bordiura
obramowanie tkaniny
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static Exercise 6
Show solution Show explanation made69d91cd6926ce_1497275861398_0 DESIGNING LACE The dialogue refers to a complaint made by a customer of a company that makes lace.
Dialog dotyczy reklamacji składanej przez klienta zakładu odpowiedzialnego za produkcję koronek.
made69d91cd6926ce_1529913620445_0 Employee: Good morning, how can I help you?
Customer: Well, this day is far from good. Your intern has ruined my order!
Employee: What happened?
Customer: Last week, I was designing patterns made69d91cd6926ce_1497279637332_0 designing patterns of lace with an intern working here. The product I got is completely different than the one I ordered!
Employee: Could you please give me your name? I'll find the documentation.
Customer: Adam Mathews.
Employee: OK. I have it… Shuttle lace made69d91cd6926ce_1497279718401_0 Shuttle lace . It has the form of a continuous line that twists into circles, semicircles, ellipses and other shapes with marked picots made69d91cd6926ce_1497279733582_0 picots and spans made69d91cd6926ce_1497279738479_0 spans . I also see the project, a drawing together with a list of selected shapes. Can I see the product that you received?
Customer: Here you are. Individual lace elements made69d91cd6926ce_1497279743621_0 lace elements were supposed to be crocheted together, nothing more.
Employee: And there are beads and other decorations on your lace...
Customer: Exactly. As for the second order, it was supposed to have bobbin lace made69d91cd6926ce_1497279748379_0 bobbin lace and crochet lace. Please, tell me how such a design is made.
Employee: The main lines of the pattern are drawn on a tracing paper made69d91cd6926ce_1497279753543_0 tracing paper with a marker pen or ink. The elements of the motifs are marked with graphic symbols made69d91cd6926ce_1497279762480_0 graphic symbols . In the case of crochet lace made69d91cd6926ce_1497279767416_0 crochet lace made with the filet technique, the drawing of the pattern is made on graph paper made69d91cd6926ce_1497279772536_0 graph paper or millimeter paper. In these patterns, empty squares indicate the background, while the squares with a dot or a cross form the drawing of the motif made69d91cd6926ce_1497279782995_0 drawing of the motif . Why do you ask?
Customer: Please, turn the page and see for yourself. I don't think it's possible to tell that from the notes scribbled down by your intern.
Employee: I'm very sorry. Could you please wait a moment? We'll prepare a new design and make new lace for you for free.
Customer: Maybe this time it’ll be OK.
classicmobile Exercise 7
RhIEBtvHfV7T6 1 Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static Exercise 7
Show solution Show explanation classicmobile Exercise 8
RollD58pY20ap 1 Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After reading the hypertext document “Designing lace”, fill in the gaps in the sentences with the correct pronouns, possessive pronouns or possessive adjectives. To make it easier, some of the sentences were taken from the hypertext document. Use the word bank. Po przeczytaniu dokumentu hipertekstowego „Projektowanie koronek”, uzupełnij luki w zdaniach odpowiednimi zaimkami, zaimkami dzierżawczymi lub przymiotnikami dzierżawczymi. Dla ułatwienia część zdań pochodzi z dokumentu hipertekstowego. Skorzystaj z banku słów.
yours, you, your, my, him, mine, his, I
Your intern has ruined ............ order!
Let me talk to ............ about the order.
Could you tell me which lace is ............?
There are beads and other decorations on ............ lace.
I am sure this project is not .............
Our intern explains that ............ drawing is made on graph paper.
I can assure ............ that this time everything will be fine.
But ............ am really sorry sir.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static Exercise 8
Show solution Show explanation made69d91cd6926ce_1497279637332_0 projektować wzory
RfNGmobOxYsmc 1 x
x
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497279718401_0 koronka czółenkowa
RzXpUnOrOHlQF 1 x
x
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497279733582_0 pikotka
Rut10VXFqlDgQ 1 x
x
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497279738479_0 przęsło
R1eTyMax6SV28 1 x
x
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497279743621_0 element koronki
R1Tqp5EtESPMY 1 x
x
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497279748379_0 koronka klockowa
RcfmUTd93hGG2 1 x
x
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497279753543_0 kalka techniczna
R1ZitXTAb6XFH 1 x
x
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497279762480_0 znak graficzny
R14G1YjQXoBQm 1 x
x
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497279767416_0 koronka szydełkowa
RNvjLffKYiMx2 1 x
x
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497279772536_0 papier kratkowany
RD7NJLWc3h8Hz 1 x
x
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497279777622_0 tło
RRD9WX9xqTkZA 1 x
x
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497279782995_0 rysunek motywu
RCQL5hZ6bnUL7 1 x
x
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497276038098_0 DESIGNING DECORATIVE FABRICS R1Ywqk94Su2RL 1 The dialogue takes place between a senior employee and a junior employee who wants to revise his knowledge. Dialog przebiega między starszym pracownikiem i młodszym pracownikiem, który chce powtórzyć swoją wiedzę.
The dialogue takes place between a senior employee and a junior employee who wants to revise his knowledge. Dialog przebiega między starszym pracownikiem i młodszym pracownikiem, który chce powtórzyć swoją wiedzę.
The dialogue takes place between a senior employee and a junior employee who wants to revise his knowledge.
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
The dialogue takes place between a senior employee and a junior employee who wants to revise his knowledge.
The dialogue takes place between a senior employee and a junior employee who wants to revise his knowledge. Dialog przebiega między starszym pracownikiem i młodszym pracownikiem, który chce powtórzyć swoją wiedzę.
classicmobile Exercise 9
R1ZYUYspcOiq7 1 Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After listening to the audio recording „Designing decorative fabrics”, match the antonyms. Po wysłuchaniu nagrania audio „Projektowanie tkanin dekoracyjnych”, połącz antonimy.
long, natural, soft, organized, creative, thin, senior, tight
loose
coarse
thick
junior
chaotic
uninspired
short
artificial
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static Exercise 9
Show solution Show explanation made69d91cd6926ce_1497304185623_0 EXERCISES classicmobile Exercise 10
R1KozqaYwbPrx 1 Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After listening to the audio recording “Designing decorative fabrics”, fill in the gaps in the sentences. Use the word bank. Po wysłuchaniu nagrania audio „Projektowanie tkanin dekoracyjnych”, uzupełnij luki w zdaniach. Skorzystaj z banku słów.
artistic compositions, creative concept, great, cardboard, composition layout, raw materials, elements, plane
The junior employee loves .......................................... the most.
An artistic composition is a unique combination of ...........................................
When creating artistic compositions, the .......................................... of the fabric is prepared first.
The .......................................... is divided into independent parts, and each part is organised separately.
The quality of the .......................................... is very important.
The material and colour should fit the ...........................................
A fabric design and a technical drawing, called a .......................................... is used to make decorative fabrics.
The senior employee is sure his younger colleague will do .......................................... at the meeting with the boss.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static Exercise 10
Show solution Show explanation classicmobile Exercise 11
RpFrhAvXTOyMn 1 Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
Solve the exercise. Rozwiąż ćwiczenie.
After listening to the audio recording “Designing decorative fabrics”, match the following words with their translations. Po wysłuchaniu nagrania audio „Projektowanie tkanin dekoracyjnych”, połącz poniższe słowa z ich tłumaczeniami.
creative concept, twisted fiber, artistic composition, gridding up, soft fiber, evenly spun fiber, plane, composition layout, fabric design, coarse fiber
kompozycja plastyczna
schemat kompozycyjny
płaszczyzna
zamysł twórczy
włókno skręcone
włókno miękkie
włókno szorstkie
włókno równo przędzione
projekt tkaniny
kratkowanie
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
static Exercise 11
Show solution Show explanation made69d91cd6926ce_1497304404977_0 EU REGULATIONS R1KWa9vtluEGt 1 The document presents selected excerpts from Regulation (EU) No. 1007/2011 of the European Parliament and Council of 27 September 2011 on textile fiber names, related labelling and marking of the raw material composition of textile products and repealing Council Directive 73/44/EEC and Directives 96/73/EC and 2008/121/EC of the European Parliament and Council. Dokument przedstawia wybrane fragmenty Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1007/2011 z dnia 27 września 2011 r. w sprawie nazewnictwa włókien tekstylnych oraz etykietowania i oznakowywania składu surowcowego wyrobów włókienniczych, a także uchylenia dyrektywy Rady 73/44/EWG oraz dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 96/73/WE i 2008/121/WE.
The document presents selected excerpts from Regulation (EU) No. 1007/2011 of the European Parliament and Council of 27 September 2011 on textile fiber names, related labelling and marking of the raw material composition of textile products and repealing Council Directive 73/44/EEC and Directives 96/73/EC and 2008/121/EC of the European Parliament and Council.
RhkYKnCGpYnSx 1 Download the attachment. Pobierz załącznik.
Download the attachment. Pobierz załącznik.
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497587668988_0 GALLERY
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
R1TpeW7sXKWmE 1 The image presents types of natural threads. Grafika przedstawia rodzaje nici pochodzenia naturalnego.
The image presents types of natural threads.
R1TaPiaLZFjET 1 The photograph presents a 16th century Turkish woven carpet. Fotografia przedstawia XVI-wieczny turecki kobierzec.
The photograph presents a 16th century Turkish woven carpet.
RBsGIGPA41UN4 1 The image presents selected types of lace. Grafika przedstawia wybrane rodzaje koronek.
The image presents selected types of lace.
made69d91cd6926ce_1497594114301_0 30 SECONDS AND CROSSWORD RvC9ihIijlX9a 1 Play the game. Zagraj w grę.
Play the game. Zagraj w grę. Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RA32wTSxjbrw2 1 Play the game. Zagraj w grę.
Play the game. Zagraj w grę. Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
made69d91cd6926ce_1497304851566_0 DICTIONARY artistic composition [ɑːˈtɪs.tɪk ˌkɒm.pəˈzɪʃ.ən, ɑːˈtɪs.tɪkˌ kɒm.pəˈzɪʃ.ənz][n. C] artistic composition [ɑːˈtɪs.tɪk ˌkɒm.pəˈzɪʃ.ən, ɑːˈtɪs.tɪkˌ kɒm.pəˈzɪʃ.ənz][n. C]
made69d91cd6926ce_1497305028963_0 axis of symmetry [ˈæk.sɪs əv ˈsɪm.ə.tri, ˈæk.siːz əv ˈsɪm.ə.tri] [n. C] axis of symmetry [ˈæk.sɪs əv ˈsɪm.ə.tri, ˈæk.siːz əv ˈsɪm.ə.tri] [n. C]
made69d91cd6926ce_1497335091175_0 background [ˈbæk.ɡraʊnd, ˈbæk.ɡraʊndz] [n. C] background [ˈbæk.ɡraʊnd, ˈbæk.ɡraʊndz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1497335096649_0 bead [biːd, biːdz] [n. C] bead [biːd, biːdz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1497335101839_0 bobbin lace [ˈbɒb.ɪn leɪs] [n. U] bobbin lace [ˈbɒb.ɪn leɪs] [n. U]
made69d91cd6926ce_1497336395332_0 bodice [ˈbɒd.ɪs,ˈbɒd.ɪsɪz][n. C] bodice [ˈbɒd.ɪs,ˈbɒd.ɪsɪz][n. C]
made69d91cd6926ce_1497336402048_0 border [ˈbɔː.də,ˈbɔː.dəz] [n. C] border [ˈbɔː.də,ˈbɔː.dəz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1497336417468_0 chain stitch [tʃeɪn stɪtʃ, tʃeɪn ˈstɪ.tʃɪz][n. C] chain stitch [tʃeɪn stɪtʃ, tʃeɪn ˈstɪ.tʃɪz][n. C]
made69d91cd6926ce_1497336426296_0 chord stitch [kɔːd stɪtʃ, kɔːd ˈstɪ.tʃɪz][n. C] chord stitch [kɔːd stɪtʃ, kɔːd ˈstɪ.tʃɪz][n. C]
made69d91cd6926ce_1497336435646_0 coarse fiber [kɔːs ˈfaɪ.bə, kɔːs ˈfaɪ.bəz] [n. C or U] coarse fiber [kɔːs ˈfaɪ.bə, kɔːs ˈfaɪ.bəz] [n. C or U]
made69d91cd6926ce_1497951440522_0 colorful [ˈkʌl.ə.fəl] [adj.] colorful [ˈkʌl.ə.fəl] [adj.]
made69d91cd6926ce_1498119923216_0 composition layout [ˌkɒm.pəˈzɪʃ.ən ˈleɪ.aʊt, ˌkɒm.pəˈzɪʃ.ən ˈleɪ.aʊts] [n. C] composition layout [ˌkɒm.pəˈzɪʃ.ən ˈleɪ.aʊt, ˌkɒm.pəˈzɪʃ.ən ˈleɪ.aʊts] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498120136932_0 cotton thread [ˈkɒt.ən θred, ˈkɒt.ən θredz] [singular, noun] cotton thread [ˈkɒt.ən θred, ˈkɒt.ən θredz] [singular, noun]
made69d91cd6926ce_1498120212346_0 creative concept [kriˈeɪ.tɪv ˈkɒn.sept, kriˈeɪ.tɪv ˈkɒn.septs] [n. C] creative concept [kriˈeɪ.tɪv ˈkɒn.sept, kriˈeɪ.tɪv ˈkɒn.septs] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498120387252_0 crochet lace [ˈkrəʊ.ʃeɪ leɪs] [n. U] crochet lace [ˈkrəʊ.ʃeɪ leɪs] [n. U]
made69d91cd6926ce_1498120515968_0 decorative fiber [ˈdek.ər.ə.tɪv ˈfaɪ.bə, ˈdek.ər.ə.tɪv ˈfaɪ.bəz] [n. C or U] decorative fiber [ˈdek.ər.ə.tɪv ˈfaɪ.bə, ˈdek.ər.ə.tɪv ˈfaɪ.bəz] [n. C or U]
made69d91cd6926ce_1498120603899_0 decorative motif [ˈdek.ər.ə.tɪv məʊˈtiːf, ˈdek.ər.ə.tɪv məʊˈtiːfs] [n. C] decorative motif [ˈdek.ər.ə.tɪv məʊˈtiːf, ˈdek.ər.ə.tɪv məʊˈtiːfs] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498120679515_0 design patterns [dɪˈzaɪn ˈpæt.ənz] [phrase] design patterns [dɪˈzaɪn ˈpæt.ənz] [phrase]
made69d91cd6926ce_1498120764215_0 directional pattern [daɪˈrek.ʃən.əl ˈpæt.ən, daɪˈrek.ʃən.əl ˈpæt.ənz] [n. C] directional pattern [daɪˈrek.ʃən.əl ˈpæt.ən, daɪˈrek.ʃən.əl ˈpæt.ənz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498120925888_0 drawing of the motif [ˈdrɔːɪŋ əv ðə məʊ.ˈtiːf, ˈdrɔːɪŋ əv ðə məʊ.ˈtiːfs] [n. C] drawing of the motif [ˈdrɔːɪŋ əv ðə məʊ.ˈtiːf, ˈdrɔːɪŋ əv ðə məʊ.ˈtiːfs] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498120985410_0 embroidery [ɪmˈbro.ɪ.də.ri, ɪmˈbro.ɪ.də.riz][n. C] embroidery [ɪmˈbro.ɪ.də.ri, ɪmˈbro.ɪ.də.riz][n. C]
made69d91cd6926ce_1498121050233_0 evenly spun fiber [ˈiː.vən.li spʌn ˈfaɪ.bə, ˈiː.vən.li spʌn ˈfaɪ.bəz] [n. C or U] evenly spun fiber [ˈiː.vən.li spʌn ˈfaɪ.bə, ˈiː.vən.li spʌn ˈfaɪ.bəz] [n. C or U]
made69d91cd6926ce_1498121131670_0 fabric border ['fæb.rɪk ˈbɔː.də, ˈfæb.rɪk ˈbɔː.dəz] [n. C] fabric border ['fæb.rɪk ˈbɔː.də, ˈfæb.rɪk ˈbɔː.dəz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498122893906_0 fabric design [ˈfæb.rɪk dɪˈzaɪn, ˈfæb.rɪk dɪˈzaɪnz] [n. C] fabric design [ˈfæb.rɪk dɪˈzaɪn, ˈfæb.rɪk dɪˈzaɪnz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498121202726_0 fiber with [an] antistatic effect [ˈfaɪ.bə wɪð ən ˌæn.ti.ˈstæ.tɪk ɪ.ˈfekt, ˈfaɪ.bə wɪð ˌæn.ti.ˈstæ.tɪk ɪ.ˈfekts][n. C or U] fiber with [an] antistatic effect [ˈfaɪ.bə wɪð ən ˌæn.ti.ˈstæ.tɪk ɪ.ˈfekt, ˈfaɪ.bə wɪð ˌæn.ti.ˈstæ.tɪk ɪ.ˈfekts][n. C or U]
włókno o działaniach antystatycznych
made69d91cd6926ce_1498122973415_0 finished product [ˈfɪn.ɪʃt ˈprɒd.ʌkt, ˈfɪn.ɪʃt ˈprɒd.ʌkts] [n. C] finished product [ˈfɪn.ɪʃt ˈprɒd.ʌkt, ˈfɪn.ɪʃt ˈprɒd.ʌkts] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498123094137_0 floral motif [ˈflɔː.rəl məʊˈtiːf, ˈflɔː.rəl məʊˈtiːfs] [n. C] floral motif [ˈflɔː.rəl məʊˈtiːf, ˈflɔː.rəl məʊˈtiːfs] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498123197747_0 folk costume [fəʊk ˈkɒs.tʃuːm, fəʊk ˈkɒs.tʃuːmz] [n. C] folk costume [fəʊk ˈkɒs.tʃuːm, fəʊk ˈkɒs.tʃuːmz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498123497038_0 graph paper [ɡrɑːf ˈpeɪ.pə, ɡrɑːf ˈpeɪ.pəz] [n. C] graph paper [ɡrɑːf ˈpeɪ.pə, ɡrɑːf ˈpeɪ.pəz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498123557223_0 graphic symbol [ˈɡræf.ɪk ˈsɪm.bəl, ˈɡræf.ɪk ˈsɪm.bəlz] [n. C] graphic symbol [ˈɡræf.ɪk ˈsɪm.bəl, ˈɡræf.ɪk ˈsɪm.bəlz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498123695465_0 gridding up [ɡrɪdɪŋ ʌp] [phrase] gridding up [ɡrɪdɪŋ ʌp] [phrase]
made69d91cd6926ce_1498123755905_0 label [ˈleɪ.bəl, ˈleɪ.bəlz] [n. C] label [ˈleɪ.bəl, ˈleɪ.bəlz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498124811679_0 lace element [leɪs ˈel.ɪ.mənt, leɪs ˈel.ɪ.mənts] [n. C] lace element [leɪs ˈel.ɪ.mənt, leɪs ˈel.ɪ.mənts] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498125037589_0 linen thread [ˈlɪn.ɪn θred, ˈlɪn.ɪn θredz] [n. C] linen thread [ˈlɪn.ɪn θred, ˈlɪn.ɪn θredz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498125123722_0 lockstitch [ˈlɒkstɪtʃ, ˈlɒkstɪtʃɪz] [n. C] lockstitch [ˈlɒkstɪtʃ, ˈlɒkstɪtʃɪz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498125188335_0 main sheet [meɪn ʃiːt, meɪn ʃiːts] [n. C] main sheet [meɪn ʃiːt, meɪn ʃiːts] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498125301797_0 marking [ˈmɑː.kɪŋ, ˈmɑːkɪŋz] [n. C] marking [ˈmɑː.kɪŋ, ˈmɑːkɪŋz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498125382234_0 medallion [məˈdæl.jən, məˈdæl.jənz] [n. C] medallion [məˈdæl.jən, məˈdæl.jənz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498125517634_0 non‑directional pattern [ˌnɒn daɪˈrek.ʃən.əl ˈpæt.ən, ˌnɒn daɪˈrek.ʃən.əl ˈpæt.ənz] [n. C] non‑directional pattern [ˌnɒn daɪˈrek.ʃən.əl ˈpæt.ən, ˌnɒn daɪˈrek.ʃən.əl ˈpæt.ənz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498125758290_0 ordered row [ˈɔː.dəd rəʊ, ˈɔː.dəd raʊz] [n. C] ordered row [ˈɔː.dəd rəʊ, ˈɔː.dəd raʊz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498125851273_0 ornament [ˈɔː.nə.mənt, ˈɔː.nə.mənts] [n. C] ornament [ˈɔː.nə.mənt, ˈɔː.nə.mənts] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498125926118_0 ornamental pattern [ˈɔː.nə.mənt ˈpæt.ən, ˈɔː.nə.mənt ˈpæt.ənz] [n. C] ornamental pattern [ˈɔː.nə.mənt ˈpæt.ən, ˈɔː.nə.mənt ˈpæt.ənz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498126024461_0 palmette [ˌpalˈmet, ˌpalˈmets] [n. C] palmette [ˌpalˈmet, ˌpalˈmets] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498126091612_0 pattern with a dominant central element [ˈpæt.ən wɪð ə ˈdɒm.ɪ.nənt ˈsen.trəl ˈel.ɪ.mənt, ˈpæt.ənz wɪð ə ˈdɒm.ɪ.nənt ˈsen.trəl ˈel.ɪ.mənt] [n. C] pattern with a dominant central element [ˈpæt.ən wɪð ə ˈdɒm.ɪ.nənt ˈsen.trəl ˈel.ɪ.mənt, ˈpæt.ənz wɪð ə ˈdɒm.ɪ.nənt ˈsen.trəl ˈel.ɪ.mənt] [n. C]
wzór z dominującym elementem środkowym
made69d91cd6926ce_1498126166119_0 picot [ˈpiːkəʊ, ˈpiːkəʊz] [n. C] picot [ˈpiːkəʊ, ˈpiːkəʊz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498126224358_0 plane [pleɪn, pleɪnz] [n. C] plane [pleɪn, pleɪnz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498126454819_0 quantitative analysis [ˈkwɒn.tɪ.tə.tɪv əˈnæl.ə.sɪs, ˈkwɒn.tɪ.tə.tɪv əˈnæl.ə.siːz] [n. C or U] quantitative analysis [ˈkwɒn.tɪ.tə.tɪv əˈnæl.ə.sɪs, ˈkwɒn.tɪ.tə.tɪv əˈnæl.ə.siːz] [n. C or U]
made69d91cd6926ce_1498126680731_0 raw material composition [rɔː mə.ˈtɪə.rɪəl ˌkɒm.pə.ˈzɪʃ.ən][n. U] raw material composition [rɔː mə.ˈtɪə.rɪəl ˌkɒm.pə.ˈzɪʃ.ən][n. U]
made69d91cd6926ce_1498126780612_0 rosette [rəʊˈzet, rəʊˈzets][n. C] rosette [rəʊˈzet, rəʊˈzets][n. C]
made69d91cd6926ce_1498126935794_0 sequin [ˈsiː.kwɪn, ˈsiː.kwɪnz] [n. C] sequin [ˈsiː.kwɪn, ˈsiː.kwɪnz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498127035910_0 shuttle lace ˈʃʌt.əl leɪs(r) 'ʤækɪt][n. U] shuttle lace ˈʃʌt.əl leɪs(r) 'ʤækɪt][n. U]
made69d91cd6926ce_1498127107222_0 silk thread [sɪlk θred, sɪlk θredz][n. C ]silk thread [sɪlk θred, sɪlk θredz][n. C ]
made69d91cd6926ce_1498127171310_0 soft fiber [sɒft ˈfaɪ.bə, sɒft ˈfaɪ.bəz][n. C or U] soft fiber [sɒft ˈfaɪ.bə, sɒft ˈfaɪ.bəz][n. C or U]
made69d91cd6926ce_1498127289281_0 made69d91cd6926ce_1498127371344_0 sparkly [ˈspɑː.kəl.i][adj.] sparkly [ˈspɑː.kəl.i][adj.]
made69d91cd6926ce_1498127436976_0 technical drawing [ˈtek.nɪ.kəl ˈdrɔː.ɪŋ, ˈtek.nɪ.kəl ˈdrɔː.ɪŋz][n. C] technical drawing [ˈtek.nɪ.kəl ˈdrɔː.ɪŋ, ˈtek.nɪ.kəl ˈdrɔː.ɪŋz][n. C]
projekt rysunku techniczego
made69d91cd6926ce_1498127892536_0 textile fibre mixture [ˈtek.staɪl ˈfaɪ.bə ˈmɪks.tʃə, ˈtek.staɪl ˈfaɪ.bə ˈmɪks.tʃəz] [n. C] textile fibre mixture [ˈtek.staɪl ˈfaɪ.bə ˈmɪks.tʃə, ˈtek.staɪl ˈfaɪ.bə ˈmɪks.tʃəz] [n. C]
mieszanka włókien tekstylnych
made69d91cd6926ce_1498127992126_0 textile product [ˈtek.staɪl ˈprɒd.ʌkt, ˈtek.staɪl ˈprɒd.ʌkts] [n. C] textile product [ˈtek.staɪl ˈprɒd.ʌkt, ˈtek.staɪl ˈprɒd.ʌkts] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498128118208_0 tracing paper [ˈtreɪ.sɪŋ ˈpeɪ.pə, ˈtreɪ.sɪŋ ˈpeɪ.pəz] [n. C] tracing paper [ˈtreɪ.sɪŋ ˈpeɪ.pə, ˈtreɪ.sɪŋ ˈpeɪ.pəz] [n. C]
made69d91cd6926ce_1498128284762_0 twisted fiber [ˈtwɪs.tɪd ˈfaɪ.bə, ˈtwɪs.tɪd ˈfaɪ.bəz] [n. C or U] twisted fiber [ˈtwɪs.tɪd ˈfaɪ.bə, ˈtwɪs.tɪd ˈfaɪ.bəz] [n. C or U]
made69d91cd6926ce_1498128397461_0 warp [wɔːp] [n. singular] warp [wɔːp] [n. singular]
weft [weft] [n. singular] weft [weft] [n. singular]
wool thread [wʊl θred, wʊl θredz] [n. C] wool thread [wʊl θred, wʊl θredz] [n. C]
woven carpet [ˈwəʊ.vən ˈkɑː.pɪt, 'wəʊ.vən ˈkɑː.pɪts] [n. C]woven carpet [ˈwəʊ.vən ˈkɑː.pɪt, 'wəʊ.vən ˈkɑː.pɪts] [n. C]
R16DUK4E6LxHI 1
Source: Instytut Technologii Eksploatacji / Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.