Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z audiobookiem i wykonaj kolejne polecenia.

Rrrnw6cTRc66Z
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Rerum novarum, encyklika o kwestii robotniczej (fragmenty).
Polecenie 2
R1egvQ1jIIYJN
Zaznacz, dlaczego Leon XIII zdecydował, że Kościół powinien wypowiedzieć się w kwestii robotniczej. Możliwe odpowiedzi: 1. Katoliccy robotnicy wystąpili do papieża z prośbą o mediację między przedstawicielami proletariatu, a właścicielami fabryk., 2. Robotnicy masowo występowali z Kościoła katolickiego., 3. Wśród katolickich robotników znacząco rosły wpływy ruchów socjalistycznych i komunistycznych., 4. Katoliccy robotnicy domagali się sekularyzacji dóbr kościelnych.
Polecenie 3

Scharakteryzuj stanowisko papieża wobec stowarzyszeń robotniczych.

R16G2eewgxe0w
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 4

Odpowiedz na pytanie: jakie były zalecenia Leona XIII dla pracodawców dotyczące traktowania pracowników?

R16LxWYblcjdx
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1
R4v2t2jUlUV49
Dopasuj poprawne definicje do nazw wymienionych kierunków politycznych z przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Socjalna demokracja. Możliwe odpowiedzi: 1. ruch społeczny akcentujący rolę państwa narodowego, które przede wszystkim ma dbać o interes narodu jako całości i każdego z jego członków, a także dążyć do tego, by granice etniczne pokrywały się z granicami państwowymi., 2. lewicowy ruch społeczny wywodzący się z ruchu robotniczego. Jego przedstawiciele nie zgadzali się na to, by klasa robotnicza była wyzyskiwana i żyła w biedzie., 3. nurt w myśli politycznej i społecznej, który pojawił się pod koniec XIX wieku jako odpowiedź myśli katolickiej na rosnące wpływy socjalizmu świeckiego. Nacjonalizm. Możliwe odpowiedzi: 1. ruch społeczny akcentujący rolę państwa narodowego, które przede wszystkim ma dbać o interes narodu jako całości i każdego z jego członków, a także dążyć do tego, by granice etniczne pokrywały się z granicami państwowymi., 2. lewicowy ruch społeczny wywodzący się z ruchu robotniczego. Jego przedstawiciele nie zgadzali się na to, by klasa robotnicza była wyzyskiwana i żyła w biedzie., 3. nurt w myśli politycznej i społecznej, który pojawił się pod koniec XIX wieku jako odpowiedź myśli katolickiej na rosnące wpływy socjalizmu świeckiego. Chrześcijańska demokracja. Możliwe odpowiedzi: 1. ruch społeczny akcentujący rolę państwa narodowego, które przede wszystkim ma dbać o interes narodu jako całości i każdego z jego członków, a także dążyć do tego, by granice etniczne pokrywały się z granicami państwowymi., 2. lewicowy ruch społeczny wywodzący się z ruchu robotniczego. Jego przedstawiciele nie zgadzali się na to, by klasa robotnicza była wyzyskiwana i żyła w biedzie., 3. nurt w myśli politycznej i społecznej, który pojawił się pod koniec XIX wieku jako odpowiedź myśli katolickiej na rosnące wpływy socjalizmu świeckiego.
21
Ćwiczenie 2

Wymień różne rodzaje strajków i podaj, kiedy taka forma działania jest legalna, a kiedy nie.

R76y0cKmgTPze
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R90kcD83q71a2
Ćwiczenie 3
Nazwiska poniższych aktywistów i myślicieli połącz z nurtem ideologicznym, jaki reprezentowali. Charles Maurras Możliwe odpowiedzi: 1. nacjonalizm, 2. anarchizm, 3. faszyzm, 4. socjalizm naukowy, 5. chrześcijańska demokracja Karol Marks Możliwe odpowiedzi: 1. nacjonalizm, 2. anarchizm, 3. faszyzm, 4. socjalizm naukowy, 5. chrześcijańska demokracja Giuseppe Mazzini Możliwe odpowiedzi: 1. nacjonalizm, 2. anarchizm, 3. faszyzm, 4. socjalizm naukowy, 5. chrześcijańska demokracja Michaił Aleksandrowicz Bakunin Możliwe odpowiedzi: 1. nacjonalizm, 2. anarchizm, 3. faszyzm, 4. socjalizm naukowy, 5. chrześcijańska demokracja Leon XIII Możliwe odpowiedzi: 1. nacjonalizm, 2. anarchizm, 3. faszyzm, 4. socjalizm naukowy, 5. chrześcijańska demokracja
2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenie.

1

Jest rzeczą oczywistą, że tylko wtedy ludzkość otrzyma wolność i tylko wtedy prawdziwe interesy społeczeństwa, wszystkich grup, wszystkich organizacji miejscowych, zarówno jak wszystkich jednostek, które tworzą społeczeństwo, będą mogły znaleźć pełne zaspokojenie, kiedy Państwa przestaną istnieć.

A Cytat za: Historia idei politycznych. Wybór tekstów, t. 2, oprac. S. Filipowicz, A. Mielczarek, K. Pieliński, M. Tański, Warszawa 2002, s. 458.
R1eAzGQVUanhG
Cytowany tekst źródłowy reprezentuje: Możliwe odpowiedzi: 1. ideologię socjaldemokratyczną, 2. ideologię nacjonalistyczną, 3. ideologię syjonistyczną, 4. ideologię anarchistyczną, 5. naukę społeczną Kościoła
31
Ćwiczenie 5

Rozstrzygnij, czy autorem tekstu programowego (tekst B) jest osoba przedstawiona w notatce biograficznej (tekst A). Uzasadnij odpowiedź.

Tekst A

1

Działał w Wiedniu; jego poglądy i postulat utworzenia państwa żydowskiego w Palestynie, zawarte w broszurze Państwo żydowskie (1896, wyd. pol. 1917), zostały przyjęte na I kongresie syjonistycznym w Bazylei (1897) jako podstawowe zasady tego ruchu; negocjacje prowadzone […] z mężami stanu, finansistami, monarchami nie dały bezpośrednich wyników, ale przyczyniły się do uznania ruchu syjonistycznego za siłę polit.; pozyskał dla syjonizmu wielu wybitnych działaczy żydowskich, zwłaszcza w środkowowschodniej Europie, tworząc w ten sposób podstawy jego rozwoju.

B Cytat za: Encyklopedia PWN.

Tekst B

1

W jakim jednakże kierunku poprowadzi klasa robotnicza rozwój współczesnego społeczeństwa? Kierunek ten zostanie klasie robotniczej podyktowany przez walkę o byt. Klasa robotnicza nie może prowadzić walki o byt za pomocą broni, jaką daje posiadanie czy wyższa kultura, lecz, podobnie do walki o byt w zamierzchłych czasach, może ją prowadzić tylko za pomocą przewagi fizycznej, zmasowania sił, obojętne, czy przewaga ta zmiażdży wroga, czy tylko wzbudzi strach.

C Cytat za: Wybór tekstów źródłowych z historii doktryn polityczno-prawnych, oprac. J. Justyński, Toruń 2004, s. 254.
RCgCnw4mfFm29
Rozstrzygnięcie: Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, 2. Nie
RU72fu9yiVhlH
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Rozstrzygnij, czy przedsięwzięcie, którego dotyczy ilustracja załączona jako źródło A, było następstwem idei przedstawionej w tekście oznaczonym jako źródło B. Uzasadnij odpowiedź.

Źródło A

RrzfJvOJ2Rs5j
Widok perspektywy na obszar miejski phalanstère (franc.) Fouriera.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło B

1

W tym stanie rzeczy robotnicy chrześcijańscy mają tylko wybór między dwiema ostatecznościami: albo przystąpić do towarzystw, od których można się tylko spodziewać wielkiej szkody dla religii, albo uorganizować się samym i połączyć swe siły, by móc śmiało zrzucić tak niesprawiedliwe i tak nieznośne jarzmo owych związków. Któż przeto dbający o zachowanie najwyższego dobra ludzkości od niebezpieczeństwa niezmiernego mógłby mieć jeszcze najmniejszą wątpliwość, iż należy wybrać tę drugą ostateczność?

D Cytat za: Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 2001, s. 330–332.
R1QTI1i8nitaQ
Rozstrzygnięcie: Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, 2. Nie
R1YmtlUMTl2o8
(Uzupełnij).