Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Socjaldemokracja, chrześcijańska demokracja, nacjonalizm

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXXIV. Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe. Uczeń:
2) charakteryzuje nowe prądy ideowe i kulturowe, ruch emancypacyjny kobiet, przemiany obyczajowe i początki kultury masowej;
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXXIV. Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe. Uczeń:
2) charakteryzuje nowe prądy ideowe (nacjonalizm, socjalizm, ruch chrześcijańsko‑społeczny) i kulturowe, emancypację kobiet, przemiany obyczajowe i początki kultury masowej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXXIV. Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) rozpoznaje wybitnych teoretyków i działaczy nowych ideologii; opisuje ich dokonania;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, jak narodziła się socjaldemokracja i czym różni się od socjalizmu oraz komunizmu;

  • opisuje założenia polityczne nacjonalistów i chadeków;

  • tłumaczy, dlaczego Kościół katolicki postanowił włączyć się w walkę o prawa robotników.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Socjaldemokracja, chrześcijańska demokracja, nacjonalizm”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film edukacyjny” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz filmach.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu.

  2. Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel przy użyciu raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba z danej pary przedstawia przygotowane propozycje, a ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie się do nich odnoszą i uzupełniają je o swoje propozycje.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje, udziela też uczniom informacji zwrotnej odnośnie do przedstawionej pracy.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Film edukacyjny”). Prowadzący przypomina, że uczniowie mieli zapoznać się z materiałami filmowymi przed zajęciami. Prosi wybraną osobę albo ochotnika o przeczytanie polecenia 2: „Wymień postulaty, które miały poprawić życie robotników. Odpowiedz na pytanie: które z nich udało się demokratom osiągnąć?”. Uczniowie pracują w parach: analizują treść polecenia, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane dwójki uczniowskie omawiają swoje rozwiązania i spostrzeżenia na forum klasy. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 5: podają genezę nacjonalizmu w Europie końca XIX wieku.

  3. Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta polecenie 3: „Scharakteryzuj stanowisko papieża wobec stowarzyszeń robotniczych” oraz polecenie 4: „Odpowiedz na pytanie: jakie były zalecenia Leona XIII dla pracodawców dotyczące traktowania pracowników?”. Prosi uczniów, aby indywidualnie wykonali polecenia na podstawie nagrania, które zaraz zostanie odtworzone. Uczniowie notują najważniejsze informacje, a po ustalonym czasie wskazane osoby (albo ochotnicy) przedstawiają rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.

  2. Prowadzący omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Ocenia pracę uczniów, w tym również przedstawioną na początku lekcji prezentację uczniowską.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 1, 4 i 5 z sekcji „Audiobook + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wybór tekstów źródłowych z historii doktryn polityczno‑prawnych, oprac. J. Justyński, Toruń 2004.

Historia idei politycznych. Wybór tekstów, t. 2, oprac. S. Filipowicz, A. Mielczarek, K. Pieliński, M. Tański, Warszawa 2002.

Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 2001.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie na podstawie materiałów filmowych oraz audiobooka mogą opracować krótkie notatki opisujące omawiane ideologie: socjaldemokrację, nacjonalizm i chrześcijańską demokrację.