Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Przypomnij sobie okoliczności uchwalenia pokoju augsburskiego, edyktu nantejskiego i konfederacji warszawskiej. Wskaż w przytoczonych fragmentach echa wydarzeń historycznych, które poprzedziły powstanie tych dokumentów.

R8RnVBV27DT02
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RjJCWcycT3ZyS
Nagranie dźwiękowe dotyczy pokoju augsburskiego.
Źródło: przeł. L. Finkel, W. Pociecha.
RcBl1IL6CiTrN
Nagranie dźwiękowe dotyczy edyktu nantejskiego.
Źródło: przeł. L. Finkel i W. Pociecha.
R10d6hfGl1uUl
Nagranie dźwiękowe dotyczy konfederacji warszawskiej.
Polecenie 2

Wyjaśnij, jak autorzy konfederacji warszawskiej motywowali gwarancję zachowania władzy panów nad poddanymi. Zastanów się, czy dokument umożliwia kontrolę sumień poddanych, i znajdź argumenty za tą tezą oraz przeciw niej.

R168HkdGJbFCz
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Rozstrzygnij, jaki związek z uchwaleniem aktu konfederacji warszawskiej ma scena przedstawiona na obrazie.

RjQmXBQecuPrW
Źródło: Jan Matejko, 1889, olej na płótnie, Zamek Królewski w Warszawie / Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1Mr1BGHMBKdC
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższym fragmentem dokumentu i zaznacz, które z podanych poniżej stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe.

Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych

[...] w Rzeczpospolitej naszej jest (różność w sprawie chrześcijańskiej), zabiegając temu, aby się z tej przyczyny miedzy ludźmi (bunt) jaka szkodliwa nie wszczęła którą po inszych królestwach jaśnie widzimy, obiecujemy to sobie spólnie (za nas i potomków naszych na wieczne czasy pod obowiązkiem przysięgi, uczciwością, honorem i sumieniem naszym), iż którzy jesteśmy (różniący się w religii chrześcijańskiej) pokój miedzy sobą zachować, a dla różnej wiary i odmiany w kościelech krwie nie przelewać, ani (karać konfiskatą dóbr), poczciwością (więzieniami i wygnaniem) i zwierzchności żadnej ani urzędową do takowego (postępowania) żadnym sposobem nie pomagać i owszem, gdzieby ją kto przelewać chciał, (z tej przyczyny) zastawiać się o to wszyscy będziem powinni, choćby też za pretekstem dekretu, albo z postępkiem jakim sądowym, kto to czynić chciał. Wszakże przez te konfederacje naszą zwierzchności żadnej panów nad poddanymi ich, tak panów duchowych jako i świeckich nie (kasujemy) i posłuszeństwa żadnego poddanych przeciwko panom ich nie psujemy.

2 Źródło: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. K. Matwijowski, S. Ochmann-Staniszewska, Wrocław 1980, s. 249–250.
RCSczYi3BDfRn
Łączenie par. . Dokument miał znaczenie głównie dla przedstawicieli warstwy mieszczańskiej, wśród której największy był odsetek różnowierców.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dokument ten wprowadzał bezkarność dla różnowierców nawet za akty wrogości wobec wyznawców religii rzymskokatolickiej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W świetle tego dokumentu chłopi powinni być wyznania takiego, jak szlachcic.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wprowadzona na mocy niniejszego dokumentu tolerancja religijna obejmowała przedstawicieli wszystkich wyznań reformowanych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
311
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj poniższe mapy i rozstrzygnij, która z nich przedstawia zakres terytorialny Rzeczypospolitej w chwili uchwalania aktu konfederacji warszawskiej. Uzasadnij swoją odpowiedź, podając trzy argumenty.

RkxFnM2FM0qf3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PBgxBWxnybb
Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).
Ćwiczenie 3
RD6KRk9cebmR9
(Uzupełnij).