Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Walka o tolerancję. Konfederacja warszawska

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XIX. Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uczeń:
4) wyjaśnia prawne i kulturowe podstawy tolerancji religijnej na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVI w.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje podstawy tolerancji religijnej na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVI wieku.

  • opisuje założenia konfederacji warszawskiej i porównuje ją z innymi podobnymi dokumentami z epoki.

  • wyjaśnia, jakie znaczenie dla wyznawców różnych religii w Polsce miała konfederacja warszawska.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Walka o tolerancję. Konfederacja warszawska”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film edukacyjny” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca jednemu z uczniów, aby zaproponował swoje skojarzenia z tematem lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu e‑materiału oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Film” układają pytania do quizu dla innych grup. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na ilość poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

  2. Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Nauczyciel prezentuje nagrania. Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych, przygotowując odpowiedzi na polecenie nr 1 – wskazują w przytoczonych fragmentach echa wydarzeń historycznych, które poprzedziły powstanie tych dokumentów. Po wyznaczonym czasie wybrane grupy odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy i w razie konieczności udziela uczniom dodatkowych informacji.

  3. Nauczyciel, nawiązując do polecenia 2, zadaje uczniom pytania: Nastepnie w ten sposób uczniowie pracują nad poleceniem nr 2: Jak autorzy konfederacji warszawskiej motywowali gwarancję zachowania władzy panów nad poddanymi? Jak myślicie, czy dokument umożliwiał kontrolę sumień poddanych? Uczniowie zgłaszają propozycje swoich odpowiedzi wraz z argumentacją.

  4. Na koniec uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 2 z sekcji „Audiobook + Sprawdź się”, analizując tekst i wskazując poprawne odpowiedzi. Wspólne omówienie zadania na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie lekcji „Walka o tolerancję. Konfederacja warszawska” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę uczniów w grupach.

Praca domowa:

  1. Wróć do materiałów filmowych w sekcji „Film edukacyjny” i wykonaj dołączone do nich polecenia.

Materiały pomocnicze:

T. Wojak, Szkice z dziejów reformacji w Polsce XVI i XVII w., Warszawa 1977.

J. Tazbir, Reformacja w Polsce, Warszawa 1993.

H. Łowmiański, Polityka Jagiellonów, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1999.

T. Szulc, Historiograficzny bilans polityki ostatniego z Jagiellonów, Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego 2, 1995.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie na podstawie filmów oraz nagrania audiobooka przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.