1
Polecenie 1

Zapoznaj się z audiobookiem, a następnie wykonaj kolejne polecenia.

RA63OqHtHBz5p
Nagranie dźwiękowe lekcji - dotyczy dokumentu Paryża z 1277 roku.
Źródło: S. L. Bogusz, M. Sobańska-Bondaruk, Wiek V-XV w źródłach: wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, Warszawa 2003, s. 233.
Polecenie 2

Podaj, o co spierali się mistrzowie z czeladnikami. Jakie były cele obu stron konfliktu? Przedstaw postanowienia sądu rozjemczego. Dla kogo były one korzystne?

RlYZsZcPwmw6y
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Jak myślisz, co było przyczyną tego, że mistrzowie nakładali na czeladników zbyt dużo pracy? Czy takie spory między mistrzami a czeladnikami mogły być powszechne w Europie? Uzasadnij odpowiedź.

RuTpwygIP1YjT
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z poniższym źródłem i wykonaj polecenie.

Wybrane dokonania człowieka w średniowieczu

Wynalazek

Miejsce

Przybliżona data wynalezienia (sprowadzenia do Europy) 

pług koleśny

państwo Franków

VIII w.

strzemiona

Europa Zachodnia

VIII w.

młyn wodny

Arabia

X w.

podkowa

Europa Zachodnia

X w.

papier

Chiny

I/II w. n.e. (XII w.)

ster na rufie statku

Europa Zachodnia

XII w.

busola

Chiny

(XII w.)

okulary

Wenecja

XII w.

poziome krosno tkackie

Indie

(XIII w.)

zegar mechaniczny

Europa Zachodnia

XIII w.

wytop żelaza w wielkim piecu

Niemcy

XIV w.

giełda handlowa

Antwerpia

1460 r.

R11MPtsMjGXHK
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenie.

R1bZB5lTvScBj
Znaczki Niemieckiej Republiki Demokratycznej z 1980 r. przedstawiające stare pieczęcie cechowe.
Źródło: Wikimedia Commons, tylko do użytku edukacyjnego.
RQ6cCVbJr0bHK
Wskaż cztery cechy rzemieślnicze, które używały tych pieczęci: Możliwe odpowiedzi: 1. cech krawców, 2. cech malarzy, 3. cech garbarzy, 4. cech kowali, 5. cech rzeźników, 6. cech murarzy, 7. cech rymarzy, 8. cech garncarzy
R17W0MGfmnwLF
Zastanów się, do jakich celów mogły służyć cechom własne pieczęci. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z ilustracjami, a następnie wykonaj polecenie.

Ilustracja A

R1dGs9zLbCb0m
Źródło: Późne średniowiecze, tylko do użytku edukacyjnego.

Ilustracja B

R1Ft5fgfonHSN
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1FNcV1u8LceP
Wyjaśnij, na czym polegała wyższość narzędzia służącego do orki przedstawionego na ilustracji oznaczonej jako źródło A, nad narzędziem przedstawionym na ilustracji oznaczonej jako źródło B. (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4

Przeczytaj tekst źródłowy, a następnie wykonaj polecenie.

1

Mistrzowie cechu tkaczy wełny we Frankfurcie postanowili w interesach cechu określić, jaką ilość sukna ma prawo każdy rzemieślnik wyprodukować i zanieść na targ. Odczytali swój spis i prosili radę o zatwierdzenie go […]. Biorąc pod uwagę, że takie jest życzenie większości mistrzów, rada zezwoliła im na ustanowienie następującej zasady: żaden mistrz nie ma prawa wyrabiać lub polecić (komuś) wyrabiać większej ilości sukna niż to na niego przypadało. Każdy kto naruszy to postanowienie, bez różnicy czy uczynił to dla siebie, czy dla kogoś innego – płaci karę w wysokości 5 grzywien od sztuki sukna; jeżeli ukaże się taki (nieprawnie zrobiony na sprzedaż) towar, wszyscy mężczyźni i kobiety, należący do cechu, obowiązani są zawiadomić o tym miejskich funkcjonariuszy dla pobrania kary. Rada pozostawia sobie prawo zwiększenia, zmniejszenia, jak i pełnego zniesienia rzeczowego spisu.

A Cytat za: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 8, Miasta i mieszczaństwo średniowiecza (do schyłku XV w.), oprac. R. Heck, Warszawa 1959.
RzidpGoan4GOk
Rozstrzygnij, czy ograniczenie produkcji sukienniczej we Frankfurcie było w interesie producentów sukna, czy ich klientów. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).