Polecenie 1

Omawiając drugi fragment utworu istoty jest kontekst historyczny. Przypomnij sobie, do jakiego wydarzenia nawiązywał Wolter.

RcbEwB2nx9wYu
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Pomocne w zrealizowaniu kroku 4. i 6. będzie posługiwanie się terminami absurdgroteska. Przed wysłuchaniem samouczka wyjaśnij oba pojęcia własnymi słowami.

RY2MgSkgKYbFj
absurd (Uzupełnij). groteska (Uzupełnij).
RBQID3ZStmHeh
Nagranie dźwiękowe Krok 4 Komentuję fragment 2.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, w jaki sposób użyte przez Woltera środki literackie wpłynęły na polemikę, którą pisarz toczy z filozofią pozytywną Leibniza. Jakie jest ich uzasadnienie, rola czy funkcja dla prowadzonej dyskusji na temat dobra i zła?

R18umAyg0JA7P
absurd. cytat (Uzupełnij). funkcja w utworze (Uzupełnij). groteska. cytat (Uzupełnij). funkcja w utworze (Uzupełnij). karykatura. cytat (Uzupełnij). funkcja w utworze (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Korzystając z wiedzy na temat tego, jak Wolter polemizuje z filozofią Leibniza, napisz wypracowanie składające się z co najmniej 400 słów, w którym wejdziesz w polemiką z tezą sformułowaną w samouczku:
„Człowiek jest bezsilny wobec żywiołowych katastrof, które niosą śmierć i zniszczenie i powodują, że wysiłki pokoleń obracają się wniwecz. Ale największe okrucieństwo, bestialstwo i zło tkwią nie w samej rzeczywistości, ale w człowieku, którego działania charakteryzuje głupota, niemoralność, deprawacja, chęć zysku, obojętność na losy innych”.

Możesz odwołać się do innych tekstów kultury lub własnego doświadczenia.

R1PzqaDzN5wxd
(Uzupełnij).