Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Polemika Woltera z Leibnizem w powiastce filozoficznej Kandyd

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
7) rozumie pojęcie groteski, rozpoznaje ją w tekstach oraz określa jej artystyczny i wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
3) rozpoznaje argumentacyjny charakter różnych konstrukcji składniowych i ich funkcje w tekście; wykorzystuje je w budowie własnych wypowiedzi;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
13) rozumie i określa związek wartości poznawczych, etycznych i estetycznych w utworach literackich.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) odczytuje poglądy filozoficzne zawarte w różnorodnych dziełach;
Lektura uzupełniająca
4) Wolter, Kandyd (fragmenty);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • formułuje w punktach notatkę o Wolterze;

  • wyjaśnia, do jakiego wydarzenia historycznego nawiązuje Wolter we wskazanym fragmencie lektury;

  • wyjaśnia, czym jest absurd oraz groteska;

  • bierze udział w dyskusji na zadany temat.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • metoda akwarium;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie w domu:
    - informacji o Leibnizu,
    - informacji o Wolterze,
    - definicji powiastki filozoficznej,
    - definicji groteski i absurdu.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie formułują w punktach informację o zasługach Woltera jako filozofa, dramaturga, twórcy eposów i historyka. Następnie chętny uczeń prezentuje informacje o Leibnizu.

  2. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z wiadomościami teoretycznymi zamieszczonymi w sekcjach „Audiobook 1” oraz „Audiobook 2”. Następnie wykonują polecenie 2 z części „Audiobook 1”. Polecenie 1 jest omawiane wspólnie w klasie, nauczyciel pomaga uczniom w zrozumieniu, tak aby łatwiej było to zadanie wykonać w domu.

  2. Chętny uczeń przywołuje kontekst historyczny. Wyjaśnia, do jakiego wydarzenia nawiązywał Wolter.

  3. Wskazana przez nauczyciela osoba wyjaśnia pojęcia absurd i groteska. Następnie uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Audiobook 2”. Ćwiczenie 2 może zostać przeprowadzone z wykorzystaniem metody akwarium. W metodzie tej kilka osób siedzi w kręgu i prowadzi dyskusję na temat „Człowiek jest bezsilny wobec żywiołowych katastrof, które niosą śmierć i zniszczenie i powodują, że wysiłki pokoleń obracają się wniwecz. Ale największe okrucieństwo, bestialstwo i zło tkwią nie w samej rzeczywistości, ale w człowieku, którego działania charakteryzuje głupota, niemoralność, deprawacja, chęć zysku, obojętność na losy innych”.
    Reszta osób zajmuje miejsca dookoła dyskutujących i obserwuje przebieg debaty. Ich obowiązkiem jest analizowanie przebiegu dyskusji pod kątem doboru i skuteczności argumentacji, respektowania zasad regulaminowych, zachowań oraz ogólnego przebiegu dyskusji. Rola moderatora jest bardzo ograniczona, nie powinien ingerować w przebieg dyskusji. Przy tej metodzie warto określić ściśle czas trwania. Po zakończeniu dyskusji na jeden temat, sytuację można odwrócić. Dotychczasowi obserwatorzy przejmują dyskusję, dyskutujący zaś odgrywają rolę obserwatorów.

Faza podsumowująca:

  1. Lekcja kończy się dyskusją na temat: Czy Kandyd jest powiastką filozoficzną? Uczniowie wymieniają się argumentami. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem dyskusji.

Praca domowa:

  1. Filozof Leibniz twierdził, że świat jest doskonały i harmonijny, a wszystko w nim ma swój sens i cel. Zbadaj, jak Wolter polemizuje z jego poglądami w powiastce filozoficznej pod tytułem Kandyd, czyli optymizm.

Materiały pomocnicze:

  • Jean Orieux, Wolter, czyli królewskość ducha, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1986.

  • Ewa Rzadkowska, Wolter w polskiej kulturze nowożytnej, [w:] Rozprawy z dziejów XVIII wieku, pod red. J. Wojtowicza, UMK w Toruniu, Toruń 1979.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook 1”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.