Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Polemika Woltera z Leibnizem w powiastce filozoficznej Kandyd
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
formułuje w punktach notatkę o Wolterze;
wyjaśnia, do jakiego wydarzenia historycznego nawiązuje Wolter we wskazanym fragmencie lektury;
wyjaśnia, czym jest absurd oraz groteska;
bierze udział w dyskusji na zadany temat.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda akwarium;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie w domu:
- informacji o Leibnizu,
- informacji o Wolterze,
- definicji powiastki filozoficznej,
- definicji groteski i absurdu.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie formułują w punktach informację o zasługach Woltera jako filozofa, dramaturga, twórcy eposów i historyka. Następnie chętny uczeń prezentuje informacje o Leibnizu.
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z wiadomościami teoretycznymi zamieszczonymi w sekcjach „Audiobook 1” oraz „Audiobook 2”. Następnie wykonują polecenie 2 z części „Audiobook 1”. Polecenie 1 jest omawiane wspólnie w klasie, nauczyciel pomaga uczniom w zrozumieniu, tak aby łatwiej było to zadanie wykonać w domu.
Chętny uczeń przywołuje kontekst historyczny. Wyjaśnia, do jakiego wydarzenia nawiązywał Wolter.
Wskazana przez nauczyciela osoba wyjaśnia pojęcia absurd i groteska. Następnie uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Audiobook 2”. Ćwiczenie 2 może zostać przeprowadzone z wykorzystaniem metody akwarium. W metodzie tej kilka osób siedzi w kręgu i prowadzi dyskusję na temat „Człowiek jest bezsilny wobec żywiołowych katastrof, które niosą śmierć i zniszczenie i powodują, że wysiłki pokoleń obracają się wniwecz. Ale największe okrucieństwo, bestialstwo i zło tkwią nie w samej rzeczywistości, ale w człowieku, którego działania charakteryzuje głupota, niemoralność, deprawacja, chęć zysku, obojętność na losy innych”.
Reszta osób zajmuje miejsca dookoła dyskutujących i obserwuje przebieg debaty. Ich obowiązkiem jest analizowanie przebiegu dyskusji pod kątem doboru i skuteczności argumentacji, respektowania zasad regulaminowych, zachowań oraz ogólnego przebiegu dyskusji. Rola moderatora jest bardzo ograniczona, nie powinien ingerować w przebieg dyskusji. Przy tej metodzie warto określić ściśle czas trwania. Po zakończeniu dyskusji na jeden temat, sytuację można odwrócić. Dotychczasowi obserwatorzy przejmują dyskusję, dyskutujący zaś odgrywają rolę obserwatorów.
Faza podsumowująca:
Lekcja kończy się dyskusją na temat: Czy Kandyd jest powiastką filozoficzną? Uczniowie wymieniają się argumentami. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem dyskusji.
Praca domowa:
Filozof Leibniz twierdził, że świat jest doskonały i harmonijny, a wszystko w nim ma swój sens i cel. Zbadaj, jak Wolter polemizuje z jego poglądami w powiastce filozoficznej pod tytułem Kandyd, czyli optymizm.
Materiały pomocnicze:
Jean Orieux, Wolter, czyli królewskość ducha, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1986.
Ewa Rzadkowska, Wolter w polskiej kulturze nowożytnej, [w:] Rozprawy z dziejów XVIII wieku, pod red. J. Wojtowicza, UMK w Toruniu, Toruń 1979.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook 1”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.