Audiobook
Teatr francuskiego klasycyzmu
W epoce Ludwika XIV, mimo krytyki ze strony przedstawicieli Kościoła, teatr francuskiego klasycyzmu cieszył się sporym zainteresowaniem i uznaniem wyższych warstw społecznych i samego króla. W Paryżu istniały wówczas cztery zespoły teatralne, które rywalizowały o uznanie dworu. Najstarszy z nich, Komedianci Królewscy, występujący w Pałacu Burgundzkim, specjalizował się w tragedii i wystawiał głównie utwory Racine’a; Teatr Marais miał w swoim repertuarze tragedie Corneille’a; włoski zespół Tiberio Fiorillego wystawiał komedie dell’arte, a występujący obok niego w Teatrze Królewskim zespół Moliera wystawiał głównie komedie i komediobalety. Dużą popularnością cieszyła się także powstała wówczas
we Włoszech opera.
Spektakle odbywały się na tzw. scenie pudełkowej, która ukształtowała się w drugiej połowie XVI w. we Włoszech. W głębi sceny znajdował się prospekt będący tłem
dla gry aktorów, czyli plansza pomalowana z uwzględnieniem zasad perspektywy, przedstawiająca wnętrze budynków lub krajobraz. Na początku XVII w. weszły
do użytku także rozsuwane kulisy, umożliwiające otwarte zmiany dekoracji.
Duży wpływ na kształt spektaklu miało oświetlenie, na które składały się świece, umieszczone na rampie. Widownia była wyraźnie oddzielona od sceny, jednak szczególni widzowie, np. król, mogli zasiadać na scenie, co ograniczało ruch aktorów i możliwości zmiany dekoracji. Sala widowiskowa, jak również sama scena, była ozdobiona rzeźbami, kolumnami i innymi elementami architektonicznymi. Spektakle operowe i baletowe urozmaicano widowiskowymi efektami, które osiągano przy użyciu machin teatralnych. W tragedii unikano tego rodzaju atrakcji. Obowiązywał
tu dostojny, skonwencjonalizowany gest i powolny, zrytmizowany ruch sceniczny. Nawet rozmawiając ze sobą, aktorzy stali zwróceni twarzą do publiczności. Najważniejszą funkcję w przedstawieniach tragedii pełniło słowo, toteż liczyła się przede wszystkim sztuka deklamacji. Aktorzy, niezależnie do epoki, w której rozgrywała się akcja sztuki, nosili współczesne, bogate kostiumy. W komedii styl gry aktorskiej był swobodniejszy, bardziej naturalny, szczególnie w zespole Moliera, który wykorzystywał także elementy charakterystyczne dla komedii dell’arte, wymagające dużej sprawności fizycznej.
Komedia molierowska
Molier stworzył szczególny typ komedii, łączący elementy wielu gatunków. Jednym z nich była farsa, której początki sięgają średniowiecznych intermediów. Pojawiała się w niej zazwyczaj błaha tematyka, cechą wyróżniającą była wartka, często dość skomplikowana akcja. Dominował w farsie niezbyt wyszukany komizmkomizm sytuacyjny, pojawiał się także rubaszny komizm słowny.
Innym źródłem inspiracji Moliera była również (mająca korzenie ludowe) włoska komedia dell’artekomedia dell’arte. Miała ona improwizowany charakter, a jej bohaterowie stanowili zespół komicznych typów, noszących charakterystyczne maski i kostiumy. Należeli do nich m.in. naiwny i skąpy starzec Pantalone, sprytny Arlekin i rezolutna służąca Kolombina. Wpływy tych dwóch gatunków są szczególnie wyraźne w Molierowskich komediach intrygi (Szelmostwa Skapena, Szkoła mężów). Wielki dramaturg tworzył także komedie obyczajowe (Pocieszne wykwintnisie, Szkoła żon) i komedie charakteru (Skąpiec, Świętoszek, Mizantrop), którymi zdobył sobie największe uznanie. Istotne znaczenie ma fakt, że twórczość Moliera przypadła na okres, kiedy we Francji przeżywał swój rozkwit klasycyzmklasycyzm. Zwolennicy tego nurtu, zapatrzeni w antyczne wzory, postulowali konieczność ich rygorystycznego naśladowania. W dramaturgii najbardziej cenionym gatunkiem stała się tragedia, która – podobnie jak inne gatunki literackie – musiała dokładnie odpowiadać regułom sformułowanym w oparciu o greckie wzory. Zarówno w tragedii, jak i w komedii, liczyła się przede wszystkim akcja zbudowana w odpowiedni sposób, czyli precyzyjnie i zgodnie z zasadą prawdopodobieństwa. Utwory Moliera nie spełniały zbyt rygorystycznie wymogów klasycystycznej poetyki. Przeważnie nie dbał on o konstruowanie spójnej akcji, traktując ją jako pretekst dla ukazania ciekawych i sugestywnych postaci, będących ucieleśnieniem określonych ludzkich postaw i odzwierciedlających nie tyle obyczajowość epok, ale także uniwersalne prawdy psychologiczne, społeczne i moralne.
Zapoznaj się z audiobookiem. Następnie odwołując się do konstrukcji akcji i budowy utworu podaj, z jakimi wzorcami tragedii antycznej Molier zerwał, a jakie zrealizował w Świętoszku.
Na przykładzie tytułowej postaci Świętoszka wyjaśnij, czym są ekspozycja i retardacja oraz jaką funkcję pełnią w omawianej komedii Moliera.
Doskonałym przykładem Molierowskiej komedii charakteru jest Świętoszek. Autor, zachowując co prawda jedność czasu i miejsca oraz – z pewnymi zastrzeżeniami – także akcji, odrzucił tu obowiązującą w klasycyzmie zasadę prawdopodobieństwa i zasadę jedności stylistycznej. W Świętoszku pojawiają się postacie i wydarzenia, które przeczą konwencji prawdopodobieństwa, a różne rodzaje komizmu mieszają się z tonacją poważną, a nawet tragiczną. Trzy pierwsze akty bliższe są komedii, natomiast akt IV i V – tragedii. Szczególnie dotyczy to aktu IV, który zaczyna się i kończy w sposób mało komiczny. Z tego względu Świętoszek często bywa nazywany poważną lub „nieśmieszną” komedią. Świętoszek jest bowiem ostrą satyrą społeczną, w której Molier ośmieszył i napiętnował obłudę ówczesnego społeczeństwa francuskiego. Utwór jest również komedią obyczajową, ukazującą w krytycznym oświetleniu obyczajowość XVII‑wiecznych mieszkańców Paryża, porządki panujące w mieszczańskim domu i specyficzny typ popularnej wówczas religijności. Poważną tematykę społeczno‑obyczajową ujął Molier w formie komedii. Komizm Świętoszka jest dość zróżnicowany – wyszukany dowcip sąsiaduje tu z prymitywnym humorem rodem z farsy. W utworze możemy też bez trudu odnaleźć trzy główne rodzaje komizmu: komizm charakterów, komizm sytuacyjny i komizm słowny. Na pierwsze miejsce wysuwa się jednak komizm charakterów – postacie Moliera posiadają jedną lub kilka cech, często karykaturalnie wyolbrzymionych, które same w sobie lub w kontrastowym zestawieniu z innymi elementami osobowości bohatera wywołują komiczny efekt. Zazwyczaj, jak ma to miejsce w przypadku Tartuffe’a czy Orgona, postacie te nie są jednak schematyczne, ale psychologicznie pogłębione, co daje możliwość interpretowania motywacji ich działań na różne sposoby.
Słownik
(gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób
czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną
(wł. caricatura – przeładowanie) – sposób przedstawienia postaci literackiej polegający na wyolbrzymieniu i pełnym przesady wyjaskrawieniu pewnych cech wyglądu zewnętrznego lub postawy wobec życia, mający na celu ośmieszającą charakterystykę
(łac. classicus – należący do pierwszej, najlepszej klasy) kierunek w kulturze i sztuce europejskiej nawiązujący do wzorów kultury antycznej; też: nurt w literaturze i sztuce różnych epok, nawiązujący do wzorców antycznych
(wł. teatr zawodowy) - skrót od commedia dell'arte all'improvviso – komedia o twórczej zdolności improwizacji. Typ widowiska scenicznego, popularnego
we Włoszech od XVI wieku, opartego na improwizowanych scenach lub szkicowym tekście komicznym. Korzeni należy szukać w starożytnych przedstawieniach mimów oraz średniowiecznych widowiskach ulicznych. W komedii występowały typowe postacie: Arlekin – przebiegły sługa, Żołnierz Samochwał, Colombina – zuchwała pokojówka, które przetrwały na scenach teatralnych do czasów współczesnych. Najistotniejszym elementem przedstawienia były błazeńskie i akrobatyczne popisy aktorów, którzy występowali w maskach oraz ustalonym tradycją kostiumie
(gr. komikós) właściwość pewnych zjawisk obecnych w życiu lub sztuce, wywołujących u obserwatora/uczestnika/odbiorcy reakcję w postaci śmiechu; jedna z najważniejszych kategorii estetycznych
(etrus. satir – mowa, mówić, łac. satura lanx – misa z owocami) utwór literacki ośmieszający lub krytykujący ukazywane w nim zjawiska, najczęściej wady ludzkie, stosunki społeczne, instytucje; ogół utworów mających na celu ośmieszenie, piętnowanie szkodliwych zjawisk, obyczajów, wad, stosunków społecznych; satyra jest anonimowa, nie uderza w konkretne osoby, operuje wyolbrzymieniem, karykaturą, groteską i ukazuje świat w krzywym zwierciadle