Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak analizować dramat? Jak na jego kształt wpływają klasyczne zasady i artystyczne nurty danej epoki? Co należy wiedzieć, zanim przystąpi się do interpretacji tekstu?
Te i inne ważne pytania pomogą ci w interpretacji dramatu Moliera Świętoszek.

Źródłem istotnych informacji są już didaskalia, o ile dramat je zawiera.

Postaci: Analiza głównego tekstu może rozpocząć się od określenia liczby i roli postaci. Należy zwrócić przy tym uwagę na stopień skomplikowania postaci i sposób ich wypowiedzi, określić typ głównego bohatera, opisać jego osobowość i styl, przyjrzeć się motywom jego postępowania. Dzięki temu można rozpoznać konflikt w dramacie, co ma znaczenie podstawowe dla jego interpretacji.

Język dramatu bywa zindywidualizowany, a jego bohaterowie wyrażają się również przez zachowania, gesty i rekwizyty, które mogą mieć charakter symboliczny.

Dla analizy gatunku dramatu istotne jest podejście autora do czasu i przestrzeni.
Czy antyczna zasada jedności czasu i przestrzeni została zachowana w tekście,
czy też utwór od niej odchodzi?

Czy świat przedstawiony jest realistyczny, czy też pojawiają się w nim elementy fantastyczne i czy wynikają z psychologii postaci? 
Jak skonstruowana została akcja dramatu? Czy odpowiada klasycznym zasadom kompozycji, czy też autor świadomie je łamie? Czy między przedstawianymi wydarzeniami istnieją związki przyczynowo‑skutkowe?

Polecenie 1
Zapoznaj się ze scenami 1. i 2. aktu pierwszego dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.
Zapoznaj się ze scenami 1. i 2. aktu pierwszego dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.
R1NQBztyO0A5o
Jakich informacji dostarczają didaskalia? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełni ta scena w budowie dramatu? (Uzupełnij). Jakimi środkami posłużył się autor w celu scharakteryzowania postaci? (Uzupełnij).
1
Polecenie 2
Zapoznaj się ze sceną 4. aktu pierwszego dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.
Zapoznaj się ze sceną 4. aktu pierwszego dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.
RYklCCH20mjLO
Jaką funkcję pełni dialog? (Uzupełnij). Jakich informacji na temat Tartuffe’a dostarcza rozmowa Orgona z Doryną i Kleantem? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełni postać Kleanta? (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

Na podstawie poniższego fragmentu stwórz w punktach krótką charakterystykę Orgona.

R1bHyY1V88uy6
(Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
R4W1h5zRwyBgG
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Polecenie 3
Zapoznaj się ze sceną 3. aktu trzeciego dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.
Zapoznaj się ze sceną 3. aktu trzeciego dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną poniżej analizą.
RLOQpxC8vq7rj
Jak można uzasadnić zachowanie Doryny? (Uzupełnij). Jaki rodzaj komizmu występuje w tej scenie? (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Na podstawie poniższego fragmentu stwórz w punktach krótką charakterystykę Tartuffe’a.

R12NRodEevQ48
(Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
Rjl6fGzkO5vQF
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1