Audiobook
Dramatopisarze teatru absurdu
Teatr absurdu jest jednym z najważniejszych awangardowychawangardowych prądów w XX‑wiecznym dramacie, rozwijający się głównie w latach 1950‑65. Za prekursorów teatru absurdu uznaje się Alfreda Jarry’ego, autora farsy Ubu Król, oraz Guillaume'a Apollinaire’a i surrealistówsurrealistów, a spośród polskich dramaturgów – Stanisława Ignacego Witkiewicza i Witolda Gombrowicza.
Do głównych przedstawicieli tego nurtu należą: Samuel Beckett, Eugene Ionesco i Artur Adamov. Łączy się z nim również m.in. Harolda Pintera i Edwarda Albee’ego, a także przedstawicieli jego „wschodniej” odmiany, do których zalicza się Vaclava Havla, Istvana Örkeny, Sławomira Mrożka i Tadeusza Różewicza.
Charakterystyka teatru absurdu
Dramaty zaliczane do tego nurtu odzwierciedlają pesymistyczną wizję świata i człowieka, ukształtowaną w pewnym stopniu pod wpływem egzystencjalizmuegzystencjalizmu, którego zwolennicy uznawali ludzkie życie za absurdalneabsurdalne, pozbawione określonego, danego z góry sensu, gwarantowanego np. przez Boga. Człowiek był dla nich istotą samotną, wyobcowaną i skazaną wyłącznie na siebie.
Utwory zaliczane do teatru absurdu mają charakter antyrealistyczny, pozbawione są konwencjonalnej, przyczynowo‑skutkowej akcji i klasycznie wykreowanych bohaterów. Wzajemne relacje postaci, odindywidualizowanych, będących uosobieniem określonych idei czy stereotypów, cechuje brak możliwości porozumienia się, a ich rozmowy przyjmują formę dialogu pozornego. Często akcja ograniczona jest do samych aktów mowy, a właściwym „bohaterem utworu” staje się język. Przedstawione w dramatach absurdu sytuacje mają charakter abstrakcyjny i metaforyczny, nierzadko osiągając wymiar paraboli ludzkiego losu. W utworach należących do tego nurtu motywy komicznekomiczne (szczególnie czarny humor) i tragiczne, zabawne i przerażające łączą się, dając w rezultacie groteskowągroteskową i absurdalnąabsurdalną wizję świata. Do najbardziej reprezentatywnych dla teatru absurdu dramatów należą Czekając na Godota Becketta i Łysa śpiewaczka Ionesco.
Teatr absurdu, pomimo nieco mylącej nazwy (stworzonej przez angielskiego krytyka Martina Esslina), był przede wszystkim nurtem w dramaturgii. Jego twórcy nie mieli ambicji tworzenia nowatorskiej koncepcji sztuki scenicznej, jednak wystawienia utworów Becketta czy Ionesco wymagały zmiany koncepcji inscenizacyjnych. Dramaty absurdu zazwyczaj charakteryzowały się scenicznym minimalizmem, a zarazem przywiązywaniem dużej wagi do scenograficznych szczegółów i rekwizytów. Trudne teksty, w których „nic się nie działo”, stawiały jednak duże wymagania aktorom. Twórcy teatru absurdu, szczególnie Beckett, dbali o sceniczny aspekt swych utworów, o czym świadczą rozbudowane didaskalia, zawierające dokładne wskazówki dotyczące scenografii, rekwizytów, kostiumów, sposobu wypowiadania kwestii. Autor Czekając na Godota jest zresztą twórcą kilku inscenizacji swoich utworów, m.in. w Schiller Theater w Berlinie Zachodnim (1975).
Na podstawie utworu Czekając na Godota wyjaśnij, na czym polega niekonwencjonalność dramatu Becketta.
Wymień motywy, które powtarzają się w dramacie. Odwołaj się do konkretnych przykładów i określ ich wpływ na konstrukcję utworu.
Słownik
(łac. absurdus - niedorzeczny) - wyrażenie wewnętrznie sprzeczne, pozbawione sensu, niedorzeczność, nonsens
(fr. avant garde – straż przednia) – grupa osób, których twórczość lub działalność w jakiejś dziedzinie jest nowatorska i niekonwencjonalna; ogół zróżnicowanych tendencji w sztuce XX w., odznaczających się radykalnym nowatorstwem
(łac. existentia – istnienie, byt) - współczesny kierunek filozoficzny występujący również w literaturze pięknej, podejmujący tematykę indywidualnego istnienia człowieka w świecie, jego wolności wyborów, samotności, alienacji, świadomości śmierci
(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego, obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych
(gr. komikós) - przedstawianie pewnych wydarzeń, sytuacji, postaci w sposób dowcipny i zabawny, wywołujący śmiech, może polegać na przejaskrawianiu rzeczywistości, ukazywaniu sprzeczności, kontrastów, wywoływaniu zaskoczenia; zespół cech wywołujących wesołość, śmieszność; wyróżnia się komizm sytuacyjny, słowny i komizm postaci
(fr. sur – nad, réalisme – realizm; inaczej: nadrealizm) - kierunek literackoartystyczny, który zrodził się w latach 20. we Francji; dziełami surrealistów rządzi wewnętrzna logika artystyczna; łączą one cechy właściwe dla różnych konwencji: realistycznej, fantastycznej czy onirycznej; za pośrednictwem takiego przedstawienia rzeczywistości, w którym zestawia się różnorodne, często niespójne elementy, twórca wyraża przekonanie, że nie istnieje jedna racjonalna zasada porządkująca świat; interpretacja dzieł surrealistycznych wymaga uwzględnienia roli wyobraźni, snu i podświadomości, które okazują się nie mniej ważne od jawy