Jak analizować dramat? Jak na jego kształt wpływają klasyczne zasady i artystyczne nurty danej epoki? Co należy wiedzieć, zanim przystąpi się do interpretacji tekstu? Te i inne ważne pytania pomogą ci w interpretacji dramatu Czekając na Godota Samuela Becketta.

Źródłem istotnych informacji są już didaskalia, o ile dramat je zawiera.

Postaci: Analiza głównego tekstu może rozpocząć się od określenia liczby i roli postaci. Należy zwrócić przy tym uwagę na stopień skomplikowania postaci i sposób ich wypowiedzi, określić typ głównego bohatera, opisać jego osobowość i styl, przyjrzeć się motywom jego postępowania. Dzięki temu można rozpoznać konflikt w dramacie, co ma znaczenie podstawowe dla jego interpretacji. W utworze Czekając na Godota Samuela Becketta warto zwrócić uwagę na pewną skromność, brak rozbudowania opisu postaci.

Język dramatu bywa zindywidualizowany, a jego bohaterowie wyrażają się również przez zachowania, gesty i rekwizyty, które mogą mieć charakter symboliczny. Należy tu szczególnie zwrócić uwagę na absurd i groteskę.

Dla analizy gatunku dramatu istotne jest podejście autora do czasu i przestrzeni. Czy antyczna zasada jedności czasu i przestrzeni została zachowana w tekście, czy też utwór od niej odchodzi?

Czy świat przedstawiony jest realistyczny, czy też pojawiają się w nim elementy fantastyczne i czy wynikają z psychologii postaci? Jak skonstruowana została akcja dramatu? Czy odpowiada klasycznym zasadom kompozycji, czy też autor świadomie je łamie? Czy między przedstawianymi wydarzeniami istnieją związki przyczynowo‑skutkowe? Jakie znaczenie ma warstwa metafizyczna dzieła i jak wpływa na jego kształt artystyczny?

Polecenie 1

Przeczytaj uważnie fragment aktu I dramatu i zredaguj odpowiedzi na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

Zapoznaj się uważnie z fragmentem aktu pierwszego dramatu i zredaguj odpowiedzi na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

RRFRbP8PMEZfx
W jaki sposób w dramacie zostały przedstawione relacje między bohaterami? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełnią didaskalia? (Uzupełnij). W jaki sposób została zbudowana przestrzeń (scenografia) dramatu? (Uzupełnij). Jaką rolę odgrywają rekwizyty? (Uzupełnij).
Polecenie 2

Odwołując się do fragmentów dramatu, wymień aluzje literackie i kulturowe, jakie można odnaleźć w wypowiedziach bohaterów. Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią w utworze.

Rlcsm4ts5dKVv
(Uzupełnij).
1
RjXUlDYYAxwx1
Ćwiczenie 1
Zaznacz elementy, które występują w dramacie. Możliwe odpowiedzi: 1. ironia, 2. komizm, 3. realizm, 4. tragizm, 5. groteska
R1d9lxmwQdJ6M1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Zaznacz w tabeli właściwą odpowiedź.. Język bhaterów odpwoiada. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ