Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Wysłuchaj pierwszego fragmentu recenzji monografii Elżbiety Dąbrowskiej Teksty w ruchu. Powroty baroku w polskiej poezji współczesnej i wyjaśnij, czym są „teksty w ruchu”.

Zapoznaj się z pierwszym fragmentem recenzji monografii Elżbiety Dąbrowskiej Teksty w ruchu. Powroty baroku w polskiej poezji współczesnej i wyjaśnij, czym są „teksty w ruchu”.

Rabso2IetMV54
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Fragment I

RmJO0QolTY5Ci
Nagranie dźwiękowe Teresa Dobrzyńska, Powroty baroku, część pierwsza.
Źródło: Teresa Dobrzyńska, Powroty baroku, Teksty Drugie 2003, 1, s. 97‑98, dostępny w internecie: https://rcin.org.pl/Content/53765/WA248_70114_P‑I-2524_dobrzyn‑powroty.pdf (dostęp: 13.05.2022)
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Wysłuchaj drugiego fragmentu recenzji monografii Elżbiety Dąbrowskiej Teksty w ruchu. Powroty baroku w polskiej poezji współczesnej i odpowiedz na pytanie: Jaki stosunek do tradycji sarmackiej wyrażają nawiązujący do baroku poeci J. Harasymowicz i Ernest Bryll?

Zapoznaj się z drugim fragmentem recenzji monografii Elżbiety Dąbrowskiej Teksty w ruchu. Powroty baroku w polskiej poezji współczesnej i odpowiedz na pytanie: Jaki stosunek do tradycji sarmackiej wyrażają nawiązujący do baroku poeci J. Harasymowicz i Ernest Bryll?

R1Ul5Htpt5Ypv
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Fragment 2

Rbpyz1egH8Div
Nagranie dźwiękowe Teresa Dobrzyńska, Powroty baroku, część druga.
Źródło: Teresa Dobrzyńska, Powroty baroku, Teksty Drugie 2003, 1, s. 98‑99, dostępny w internecie: https://rcin.org.pl/Content/53765/WA248_70114_P‑I-2524_dobrzyn‑powroty.pdf (dostęp: 13.05.2022)
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z wierszem Portret sarmacki Ernesta Brylla i wypisz frazy wyrażające krytykę tradycji sarmackiej.

Ernest Bryll Portret sarmacki

Te gęby piwoniowe od piasta aż do pasa
I od sasa wciąż zdrowe do dzisiejszego czasa
Opięte w karmazyny, ściśnięte krawatami,
W pochodach, stallach, prezydiach nawisające nad nami

Jak pełna tłuszczów burza...
I ciągle pod tą chmurą
Stoi ktoś zabiedzony. Uszy nosi w górę
I słucha bogobojnie, co tam burczy, czka, szczeka.
I łeb w ramiona wciska. – Myślący – jakoś przeczekać...

2 Źródło: Ernest Bryll, Portret sarmacki, [w:] Poezje wybrane, Warszawa 1970.
RvmzhhTIX3f49
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z wierszem Jerzego Harasymowicza z tomu Barokowe czasy i określ, na czym polega koncept utworu oraz jaki jest jego związek z sarmatyzmem.

Jerzy Harasymowicz Genealogia stołu

Niech mój stół
bielony natchnieniem
który tak nie cierpi
współczesnych chudopachołków
stylu
biegnących
za pańską karocą
z wierszem w ręce
jak z czapką
niech się postawi światu
mój stół
w złotogłowiu fantazji
Niech się wreszcie
wytoczą ze mnie
burdy
trzęsące stołem
ten rokosz słów

3 Źródło: Jerzy Harasymowicz, Genealogia stołu, [w:] tegoż, Barokowe czasy, Kraków 1975.
R9MWRl7HAFlOv
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.