Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z treścią audiobooka, a następnie wyjaśnij,  jaką postawę wobec nadciągającej katastrofy wojennej przyjął Tadeusz Gajcy.

RzuTmss5xyXZt
(Uzupełnij).
R11KsrEtx924v
Nagranie dźwiękowe dotyczące katastrofizmu.

Źródło: Ewa Suliborska‑Rymkiewicz, Tadeusz Gaycy, czyli próba przezwyciężenia katastrofizmu, „Prace Polonistyczne” 1967, nr 23, s. 254‑270.

Indeks górny 1. K. Wyka, Rzecz wyobraźni, Warszawa 1959, s. 347. Indeks górny koniec
Indeks górny 2. Wypowiedź W. Bojarskiego cytowana za S. Ziembicki, Jedność twórczości i walki, s. 28. Indeks górny koniec

Polecenie 2

Porównaj przekonania Tadeusza Gajcego, które żywił na chwilę przed wybuchem wojny, z obrazem świata wyłaniającym się z wiersza Śpiew murów. Jak różni się wizja rzeczywistości poety z obu momentów historycznych? Sformułuj odpowiedź w kilku zdaniach.

RgwYHPPtyZnAi
(Uzupełnij).
symbolizm
symbolizm

kierunek w sztuce i literaturze posługujący się symbolem jako podstawowym środkiem wyrazu

klasycyzm
klasycyzm

kierunek w sztuce, literaturze i muzyce europejskiej nawiązujący do wzorów antycznych

nadrealizm
nadrealizm

inaczej surrealizm, awangardowy kierunek literacko‑artystyczny stawiający wyobraźnię nad racjonalizmem

ekspresjonizm
ekspresjonizm

kierunek w sztukach plastycznych, literaturze, muzyce, teatrze i filmie, który tradycyjnemu realizmowi opisowemu i psychologicznemu przeciwstawiał postulat wyrażania prawd absolutnych i uniwersalnych przez spontaniczną ewokację stanów podświadomych, wewnętrznych wizji i przeżyć