Audiobook
Wysłuchaj audiobooka na temat dysonansu poznawczego i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z treścią audiobooka na temat dysonansu poznawczego i wykonaj polecenie.
Sprawdź się
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Harold Kelley jest autorem teorii atrybucji zwanej modelem współzmienności. | □ | □ |
Dysonans poznawczy to stan napięcia występujący, gdy jednostka ma jednocześnie dwa psychologicznie niezgodne ze sobą elementy poznawcze. | □ | □ |
Z badań wynika, że osoby o wysokiej samoocenie najsłabiej odczuwały dysonans, zachowując się w sposób okrutny lub głupi. | □ | □ |
Atrybucja wewnętrzna to wnioskowanie, iż osoba zachowała się w określony sposób ze względu na sytuację, w której się znalazła. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Dysonans poznawczyZjawisko dysonansu może zostać wykorzystane do zmian postaw, przekonań czy sposobu myślenia danej jednostki. Wynika to z faktu, iż po zredukowaniu dysonansu, człowiek często pozostaje konsekwentny w obranych postawach, co ma służyć ograniczeniu wewnętrznego dyskomfortu. Do najbardziej znanych technik manipulacji związanych z zjawiskiem dysonansu należą między innymi (…):
„Stopa w drzwiach” – jeśli człowiek spełni jedną małą prośbę, to później jest skłonny do spełnienia kolejnej , która jest większa.
„Dwie stopy w drzwiach” – jest podobna do techniki „stopy w drzwiach”, ale pomiędzy dwoma prośbami wprowadza dodatkowa, o średnim poziomie trudności realizacji.
„Stopa w ustach” – przed zadaniem kluczowego pytania, wciągnięcie osoby w dialog, który utwierdzi ją w przekonaniach, że spełniając prośbę postępuje w zgodzie z sobą i swoimi wcześniejszymi deklaracjami.
„Pułapka uniknięcia konfrontacji” – niejednokrotnie człowiek decyduje się na spełnienie prośby w momencie, gdy jest pytany o przyczyny swojego postępowania.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Dysonans poznawczy, czyli jak Twój umysł nagina rzeczywistośćPodobnym przykładem dysonansu poznawczego mogą być wszelkiego rodzaju teorie spiskowe. Ich zwolennicy wybierają te z dowodów i argumentów, które potwierdzają ich przekonania, a całą resztę podanych faktów ignorują. Dzięki temu dyskusja z ludźmi, wierzącymi w UFO czy płaską ziemię jest trudna, a oni sami bezustannie walczą z uczuciem dysonansu poznawczego.
Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się ze schematem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
AtrybucjaTak więc atrybucje nie tylko służą do tłumaczenia swoich osiągnięć samemu sobie, lecz również pełnią funkcje interpersonalne, z autoprezentacyjnymi włącznie. Ludzie często zdają sobie sprawę z możliwości taktycznego wykorzystania atrybucji i, jak się można spodziewać, wygłaszają atrybucyjne stwierdzenia, które stawiają ich w jak najlepszym świetle. Człowiek na przykład częściej deklaruje osobistą odpowiedzialność za sukces, niż za porażkę. Podobnie każdy członek grupy skłonny jest mówić o większym wpływie na działanie zespołu wówczas, gdy grupa osiągnęła dobre wyniki, niż gdy poniosła klęskę. Ludzie próbują też przekonywać innych, że ich zachowanie wynikało raczej z pozytywnych pobudek (takich jak chęć udzielenia pomocy) niż z powodów egoistycznych (takich jak pragnienie wywarcia dobrego wrażenia). Początkowo takie atrybucje obronne postrzegano jako sposób chronienia i wzmacniania poczucia własnej wartości. Przypisując sobie sukcesy, porażki zaś tłumacząc przyczynami zewnętrznymi, człowiek jest w stanie utrzymać pozytywną samoocenę. Niezależnie jednak od korzyści odnoszonych przez własne Ja, atrybucje obronne przynoszą również zyski społeczne. Tłumaczenia, które przedstawiamy innym, wpływają na to, jak jesteśmy postrzegani i oceniani
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Każda jednostka jest zawsze bardziej chętna do chwalenia się sukcesem niż porażkami. | □ | □ |
Pozytywną samoocenę jednostka może utrzymać dzięki przypisywaniu sukcesów sobie, swojej pracy i zdolnościom. | □ | □ |
Każdy z nas jest postrzegany przez innych również na podstawie sposobu, w jaki prezentujemy swoje sukcesy i porażki. | □ | □ |
Każdy z nas sukcesy przypisuje własnym potrzebom i najczęściej przyznaje, że osiąga je z powodów czysto egoistycznych. | □ | □ |