Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Postrzeganie siebie i innych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
9) interpretuje wyniki badań opinii publicznej; porównuje wyniki sondaży z rzeczywistymi postawami lub zachowaniami (np. sondaży przedwyborczych oraz rezultatów wyborów), formułuje hipotezy dotyczące przyczyn różnic przekraczających wartość błędu statystycznego.
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
5) wyjaśnia zjawisko alienacji oraz analizuje jego przyczyny i skutki;
6) analizuje poznawcze przyczyny stosowania stereotypów i związane z tym niebezpieczeństwa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje czynniki wpływające na samoocenę;
ocenia wpływ samooceny na poziom aktywności i ambicje jednostki;
charakteryzuje rolę dysonansu poznawczego dla manipulowania grupami społecznymi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
metoda akwarium;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Zespół klasowy za pomocą metody burzy mózgów próbuje zdefiniować pojęcia: samoocena, dysonans poznawczy, atrybucja wewnętrzna, atrybucja zewnętrzna.
3. Praca z audiobookiem. Uczniowie zapoznają się z treścią materiału, a następnie wykonują dołączone do niego polecenie. Wybrane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie proszeni są, by podzielili się na dwie grupy. Dowiadują się, że będą uczestniczyć w dyskusji na temat „Postrzegania siebie”.
2. Nauczyciel wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako akwarium. Informuje, że pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat. Jeśli uczniowie nie potrafią sami znaleźć argumentów, nauczyciel może na początku udzielić im rad, wykorzystać film albo podpowiedzieć pierwsze pytanie: Co wpływa na twój stosunek do samego siebie?
3. Nauczyciel przypomina też zasady obowiązujące w czasie dyskusji, np. mówić zwięźle i na temat, nie obrażać innych, nie przerywać innym, nie podnosić głosu, słuchać uważnie wypowiedzi innych itp.
4. Nauczyciel wyjaśnia, że w tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, pilnowanie przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu debaty. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji.
Faza podsumowująca
1. Po zakończeniu debaty uczniowie mogą zamienić się rolami. Następnie wybrane/chętne osoby proszone są o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów itp. innych osób z grupy również za pomocą dyskusji.
Praca domowa:
Zapoznaj się z filmem, a następnie wykonaj ćwiczenie 1 do multimedium.
Materiały pomocnicze:
Elliot Aronson, Człowiek – istota społeczna, Warszawa 2004.
Maria Bajak, Adam Pierończyk, Dysonans poznawczy, mfiles.pl.
Grzegorz Tomicki, Atrybucja, pzc.innelektury.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film i audiobook mogą być wykorzystane jako inspiracja do przygotowania przez uczniów scenek dramowych.