Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dramat epicki

R65k614nR19UP1
Therese Giehse w roli głównej bohaterki Matki Courage w sztuce Bertolta Brechta Matka Courage i jej dzieci (1966)
Źródło: Günter Rittner, licencja: CC BY 3.0.

Elementy epickie pojawiły się w teatrze europejskim na długo przed Brechtem. Epickość była cechą dramatu średniowiecznego – misteriummisteriummisteriummoralitetumoralitetmoralitetu – a później także dramatu romantycznego. Za prekursora współczesnej formy dramatu epickiego można uznać niemieckiego dramaturga epoki romantyzmu Georga Büchnera, autora głośnej sztuki Woyzeck, zbudowanej z luźno zestawionych ze sobą epizodów. Taki sposób konstruowania fabuły przejęli ekspresjoniści, pod wpływem których początkowo tworzył Brecht, głoszący konieczność stworzenia nowej, niearystotelesowskiej dramaturgii. Konflikt i stopniowo wzrastające w miarę rozwoju akcji napięcie dramatyczne zastąpił on luźną epizodyczną budową i montażem. W konstrukcji postaci odszedł od prawdopodobieństwa psychologicznego – jego bohaterowie nie są „ludźmi z krwi i kości”, jak w teatrze realistycznym czy naturalistycznym, ale raczej artystyczno‑ideowymi konstruktami. Czyny bohaterów często stoją w sprzeczności z ich charakterem, a charakter przeciwstawia się ich działaniom. Brecht nie pragnął ukazać pełnych, wyraźnie określonych postaci, lecz stworzył swych bohaterów w taki sposób, by jak najpełniej przedstawić określone problemy społeczne. Celom tym służyły również songisongsongi, komentarze odautorskie itp. DydaktyzmdydaktyzmDydaktyzm Brechta przejawiał się jednak nie wprost, zazwyczaj przybierał formę krytyki na zasadzie ironicznego odwrócenia wartości. Obok Matki Courage do najważniejszych utworów Brechta należą Opera za trzy grosze, Kariera Artura Ui, Życie Galileusza, Dobry człowiek z Seczuanu.

Teatr epicki

Należy do najważniejszych kierunków w XX‑wiecznym teatrze. Nazwa tego nurtu pochodzi od Erwina Piscatora, jednego z głównych twórców teatru politycznego.

R1LLXYZcyGety1
Zdjęcie wykonanej przez firmę Atalaya pracy Bertolta Brechta „Madre Coraje” w reżyserii Ricardo Iniesty.
Źródło: Atalaya, Wikimedia Commons.

Brecht, rozwijając jego koncepcję teatru społecznie zaangażowanego, postulował zerwanie z iluzją sceniczną, rozbicie autonomiiautonomiaautonomii świata przedstawionego i odejście od naśladowania rzeczywistości. Zabiegi te miały na celu skłonienie publiczności do aktywnego, krytycznego odbioru spektaklu. Brecht odwoływał się nie do emocji widzów, lecz do ich intelektu, wymagając wyciągnięcia ze spektaklu wniosków odnoszących się do rzeczywistości społecznej. Celom tym służyły zastosowanie napisów z komentarzami i didaskaliami, śpiewane przez aktorów songi, w których zwracali się bezpośrednio do publiczności, obecność narratora, który komentował wydarzenia, czytanie artykułów prasowych czy włączanie w spektakl projekcji filmowych. Najważniejszym elementem teatru epickiego Brechta była jednak wynaleziona przez niego nowa technika gry aktorskiej, której istotą był tzw. efekt wyobcowania lub osobliwości (V‑efekt, od niem. Verfremdungseffekt). Odtwórca danej roli nie utożsamiał się z nią, wcielając się w postać, lecz grał z dystansem, tak aby widzowie mogli uniknąć utożsamienia się z bohaterem i poddać go krytycznej ocenie. Z efektem obcości wiązało się przełamywanie nawyków publiczności poprzez ukazywanie określonych zjawisk czy problemów w sposób niezwykły, by zwrócić uwagę na jego zazwyczaj niedostrzegane aspekty, np. uwarunkowania społecznopolityczne. W latach 40. Brecht nieco zmodyfikował swą koncepcję teatru. W 1948 r. założył w Berlinie Wschodnim własny teatr Berliner Ensemble, w którym realizował swoje idee, wystawiając własne utwory dramatyczne. Teoretyczne złożenia i teatralna praktyka Brechta wywarły na współczesny teatr znaczący wpływ, inspirując tak wybitnych reżyserów jak np. Peter Brook, Konrad Swinarski czy Giorgio Strehler.

R18zIvH41nvne
Inscenizacja dramatu z Berliner Ensemble (1978)
Źródło: Katja Rehfeld, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Po wysłuchaniu audiobooka zastanów się, dlaczego w dramacie Matka Courage i jej dzieci autor nie zastosował ciągłości czasowej. Zapisz swoje przemyślenia.

Po zapoznaniu się z treścią audiobooka zastanów się, dlaczego w dramacie 
Matka Courage i jej dzieci autor nie zastosował ciągłości czasowej. Zapisz swoje przemyślenia.

RW5BQFa6I6bT2
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyjaśnij, co łączy obrazy‑epizody dramatu Bertolta Brechta.

R1P4KKlveZeQ6
(Uzupełnij).
RlTAWcsypvQ6g
Nagranie dźwiękowe przedstawiające streszczenie utworu.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

autonomia
autonomia

(gr. autonomia – niezależność, samodzielność) samodzielność i niezależność w decydowaniu o sobie; w etyce: niezależność od norm etycznych zewnętrznych, innych niż własne sumienie

dydaktyzm
dydaktyzm

(gr. didaktikós ‘dający się nauczyć’ < didáskō ‘uczę’), lit. kategoria teoretycznoliteracka oznaczająca jedną z podstawowych zasad twórczych (obok zasady estetycznej, poznawczej itp.) kształtujących literaturę, określających jej cele, środki, funkcje, koncepcję świata (np. „świat jako szkoła”), autora i adresata. Dominował w niektórych epokach, np. w średniowieczu, oświeceniu, pozytywizmie; charakterystyczny dla gatunków i odmian literackich, jak: bajka, przypowieść, powiastka filozoficzna, satyra, poemat dydaktyczny, powieść i dramat z tezą

markietanka
markietanka

w dawnych armiach handlarka ciągnąca za wojskiem, która trudniła się także m.in. pielęgnowaniem rannych, naprawą odzieży; markietanki działały w okresie francuskich wojen rewolucyjnych

misterium
misterium

średniowieczny dramat religijny o tematyce zaczerpniętej z Biblii lub z życia świętych i męczenników

moralitet
moralitet

późnośredniowieczny i renesansowy gatunek dramatyczny o charakterze alegoryczno‑dydaktycznym; przybierał formę uniwersalnej przypowieści na temat doczesnych pokus, upadku i zbawienia

song
song

piosenka, której tematem są aktualne kwestie społeczne lub polityczne; też: wstawka wokalna o podobnym charakterze w sztuce teatralnej