Dramatopisarze ekspresjonistyczni

RfebXCecshRxH1
Władysław Ślewiński: Portret Augusta Strindberga, 1896
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Prekursorami ekspresjonizmuekspresjonizmekspresjonizmu w teatrze i dramacie byli August Strindberg i Frank Wedekind (Duch ziemi, Puszka Pandory), a w Polsce Tadeusz Miciński (Kniaź Patiomkin, Bazylissa Teofanu). Elementy bliskie poetyce ekspresjonistycznej można również odnaleźć w dramaturgii Wyspiańskiego. Jako wyraźnie określony prąd artystyczny, przejawiający się w malarstwie, literaturze, teatrze i filmie, ekspresjonizm rozwijał się w latach 1910‑1930 głównie w Niemczech. Tworzyli tam tacy dramatopisarze, jak Georg Kaiser, autor m.in. głośnej trylogii Gaz oraz dramatu Od poranka do północy, w którym posłużył się techniką stacyjną, a także Ernst Toller (Masse‑Mensch), Reinhardt Sorge (Der Bettler) i Walter Hasenclever (Syn). Oryginalnym ekspresjonistą był czeski pisarz Karel Čapek – autor sztuki R.U.R., w której po raz pierwszy pojawiło się słowo „robot”. Dramatopisarze ci sięgnęli po środki artystyczne, które wypracowali StrindbergWedekind – poetykę snu, technikę stacyjną, technikę powtórzeń. W ich utworach akcja rozpadała się na ciąg luźno powiązanych ze sobą obrazów‑epizodów, ukazujących zazwyczaj kolejne etapy życia bohatera lub projekcje jego podświadomości.

W początkowym okresie rozwoju ekspresjonizmu jego twórcy koncentrowali się na ukazaniu wewnętrznych przeżyć jednostki, snów i wizji odzwierciedlających ukryte w podświadomości pragnienia i konflikty. Po I wojnie światowej zmieniła się tematyka dramatu ekspresjonistycznego – autorzy przenieśli swe zainteresowanie z podświadomości jednostki na życie mas, a wśród głównych tematów pojawiły się rewolucje i przewroty społeczne.

Charakterystyka teatru ekspresjonistycznego

RDNVcpkrBSP1v1
Wydanie dramatu Do Damaszku z 1923 roku
Źródło: domena publiczna.

W spektaklach ekspresjonistycznych istotną rolę odgrywał reżyser‑inscenizator. Charakterystyczną cechą przedstawień było radykalne odejście od realizmu i naturalizmu – konkretne miejsca nie były iluzjonistycznie odtwarzane, lecz przedstawiane w sposób umowny, uproszczony. Przestrzeń sceniczną budowano często ze zdeformowanych brył, podestów i schodów, tworząc układy przestrzenne odbiegające od praw perspektywy. Ważną rolę w spektaklach ekspresjonistycznych odgrywało operowanie kolorowym światłem, określane czasem jako reżyseria świetlna. Taki sposób kształtowania przestrzeni budował na scenie atmosferę tajemniczości, nierzadko groteskigroteskagroteski i sennego koszmaru. Ekspresjoniści wprowadzili nowy styl gry, który zrywał z naśladowaniem rzeczywistości i psychologicznym prawdopodobieństwem – cechowała go gwałtowność, napięcie, emocjonalność, aktorzy wypowiadali swoje kwestie szybko, nerwowo. Gesty i ruchy często upodabniały ich do marionetek. Do najwybitniejszych reżyserów, którzy sięgali po estetykę ekspresjonistyczną, należeli m.in. Max Reinhardt, Wsiewołod Meyerhold, Erwin Piscator. Charakterystyczne elementy estetyki ekspresjonizmu – scenografię i sposób gry – można zobaczyć w niemieckich filmach tego nurtu, m.in. w Gabinecie doktora Caligari (1920) wyreżyserowanym przez Roberta Wiene.

R1bYKYllLLRao
Plakat filmu Das Cabinet des Dr. Caligari, 1920
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 1

Wsłuchaj nagrania. Wśród wydarzeń składających się na akcję dramatu Do Damaszku wskaż te, które: a) rozgrywają się na płaszczyźnie realnej; b) te, które rozgrywają się na płaszczyźnie metafizycznej (w podświadomości głównego bohatera).

Zapoznaj się z treścią nagrania. Wśród wydarzeń składających się na akcję dramatu Do Damaszku wskaż te, które: a) rozgrywają się na płaszczyźnie realnej; b) te, które rozgrywają się na płaszczyźnie metafizycznej (w podświadomości głównego bohatera).

RzPsrntwSLCD4
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Na podstawie audiobooka wyjaśnij, na czym polega technika stacyjna.

RnsHMKPSgjIO5
(Uzupełnij).
RpFzIiEWUBu0U
Nagranie dźwiękowe ze streszczeniem utworu.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

ekspresjonizm
ekspresjonizm

(fr. expressionnisme) – kierunek w sztuce, który rozwinął się na początku XX wieku, zainspirowany głównie twórczością artystów niemieckich. Skupiał się na poszukiwaniu wyrazu dla silnych wewnętrznych przeżyć emocjonalnych, poruszał tematykę duchową, metafizyczną. Utwory ekspresjonistyczne charakteryzował indywidualizm, hiperboliczny styl, radykalne rozdzielenie sfery ducha i materii

groteska
groteska

(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego, obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych

oniryzm
oniryzm

(gr. óneiros – sen) – sposób przedstawienia rzeczywistości na wzór snu. Występuje w literaturze, sztukach plastycznych, muzyce. Oniryzm w swej programowej postaci, określanej mianem poetyki snu, nawiązuje do wizji sennych, przywidzeń, omamów wzrokowych, posługuje się charakterystycznymi metodami i technikami artystycznymi właściwymi dla konstrukcji snu czy marzeń sennych. Literatura oniryczna wykorzystuje sen jako temat, motyw lub zasadę kompozycyjną