Schemat
Jak analizować dramat? Jak na jego kształt wpływają klasyczne zasady i artystyczne nurty danej epoki? Co należy wiedzieć, zanim przystąpi się do interpretacji tekstu? Te i inne ważne pytania pomogą ci w interpretacji dramatu Augusta Strindberga Do Damaszku.
Źródłem istotnych informacji są już didaskalia, o ile dramat je zawiera.
Postaci: Analiza głównego tekstu może rozpocząć się od określenia liczby i roli postaci. Należy zwrócić przy tym uwagę na stopień skomplikowania postaci i sposób ich wypowiedzi, określić typ głównego bohatera, opisać jego osobowość i styl, przyjrzeć się motywom jego postępowania. Dzięki temu można rozpoznać konflikt w dramacie, co ma znaczenie podstawowe dla jego interpretacji.
Język dramatu bywa zindywidualizowany, a jego bohaterowie wyrażają się również przez zachowania, gesty i rekwizyty, które mogą mieć charakter symboliczny.
Dla analizy gatunku dramatu istotne jest podejście autora do czasu i przestrzeni. Czy antyczna zasada jedności czasu i przestrzeni została zachowana w tekście, czy też utwór od niej odchodzi?
Czy świat przedstawiony jest realistyczny, czy też pojawiają się w nim elementy fantastyczne i czy wynikają z psychologii postaci? Jak skonstruowana została akcja dramatu? Czy odpowiada klasycznym zasadom kompozycji, czy też autor świadomie je łamie? Czy między przedstawianymi wydarzeniami istnieją związki przyczynowo‑skutkowe? Jakie znaczenie ma warstwa metafizyczna dzieła i jak wpływa na jego kształt artystyczny?
Przeczytaj uważnie scenę Na rogu ulicy z aktu I dramatu i odpowiedz na poniższe pytania.
Skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
1. Nieznajomy to postać bezimienna, niedookreślona; może symbolizować każdego człowieka.
2. Dialog między głównymi bohaterami służy do nakreślenia sytuacji, tak by widz się w niej orientował. Poza tym bohaterowie prezentują w dialogu swoje przekonania.
3. Najściślejsza więź łączy głównego bohatera dramatu z Panią, postacią także ledwie zarysowana, niedookreśloną.
4. Powracający motyw muzyczny, marsz żałobny, jest aluzją do śmierci głównego bohatera.
Jaką rolę w scenie Na rogu ulicy z aktu I dramatu pełni tekst poboczny? Zaznacz poprawne odpowiedzi.
- stanowi wskazówkę inscenizacyjną dla reżysera i aktorów
- wskazuje, jaki nastrój panuje w scenie
- nie odgrywa ważnej roli, można go pominąć, dlatego jest określany jako tekst poboczny
Przeczytaj uważnie scenę Pokój w hotelu z aktu II i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
1. W scenie pojawia się dialog sytuacyjny. Jego osobliwość polega na tym, że Nieznajomy relacjonuje wizję, która rozgrywa się w jego głowie, a Pani próbuje go uspokoić, wyjaśniając nadprzyrodzone zjawiska realnymi, np. szumem drzew.
2. Rzeczywiste rekwizyty, np. robótka Pani, są atrybutami postaci, a poza tym zakorzeniają bohaterów w świecie rzeczywistym. Rekwizyty ze snu mają znaczenie symboliczne.
Czy przestrzeń opisana w scenie Pokój w hotelu z aktu II ma charakter realistyczny? Wybierz prawidłową odpowiedź.
- Osoby, przedmioty i wydarzenia są opisane realistycznie, ale stanowią część wizji Nieznajomego.
- Przestrzeń opisana w scenie II ma charakter fantastyczny.
- Osoby, przedmioty i wydarzenia są opisane w sposób niezgodny z realizmem.