Jak analizować dramat? Jak na jego kształt wpływają klasyczne zasady i artystyczne nurty danej epoki? Co należy wiedzieć, zanim przystąpi się do interpretacji tekstu? Te i inne ważne pytania pomogą ci w interpretacji dramatu Augusta StrindbergaDo Damaszku.
Źródłem istotnych informacji są już didaskalia, o ile dramat je zawiera.
Postaci: Analiza głównego tekstu może rozpocząć się od określenia liczby i roli postaci. Należy zwrócić przy tym uwagę na stopień skomplikowania postaci i sposób ich wypowiedzi, określić typ głównego bohatera, opisać jego osobowość i styl, przyjrzeć się motywom jego postępowania. Dzięki temu można rozpoznać konflikt w dramacie, co ma znaczenie podstawowe dla jego interpretacji.
Język dramatu bywa zindywidualizowany, a jego bohaterowie wyrażają się również przez zachowania, gesty i rekwizyty, które mogą mieć charakter symboliczny.
Dla analizy gatunku dramatu istotne jest podejście autora do czasu i przestrzeni. Czy antyczna zasada jedności czasu i przestrzeni została zachowana w tekście, czy też utwór od niej odchodzi?
Czy świat przedstawiony jest realistyczny, czy też pojawiają się w nim elementyfantastyczne i czy wynikają z psychologii postaci? Jak skonstruowana została akcja dramatu? Czy odpowiada klasycznym zasadom kompozycji, czy też autor świadomie je łamie? Czy między przedstawianymi wydarzeniami istnieją związki przyczynowo‑skutkowe? Jakie znaczenie ma warstwa metafizyczna dzieła i jak wpływa na jego kształt artystyczny?
1
Polecenie 1
Zapoznaj się ze sceną Na rogu ulicy z aktu pierwszego dramatu i odpowiedz na poniższe pytania.
Zapoznaj się ze sceną Na rogu ulicy z aktu pierwszego dramatu i odpowiedz na poniższe pytania.
Zapoznaj się ze sceną Na rogu ulicy z aktu pierwszego dramatu i odpowiedz na poniższe pytania.
Przeczytaj uważnie scenę Na rogu ulicy z aktu I dramatu i odpowiedz na poniższe pytania.
R14ha0Ey6IVGT
Skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
1. Nieznajomy to postać bezimienna, niedookreślona; może symbolizować każdego człowieka.
2. Dialog między głównymi bohaterami służy do nakreślenia sytuacji, tak by widz się w niej orientował. Poza tym bohaterowie prezentują w dialogu swoje przekonania.
3. Najściślejsza więź łączy głównego bohatera dramatu z Panią, postacią także ledwie zarysowana, niedookreśloną.
4. Powracający motyw muzyczny, marsz żałobny, jest aluzją do śmierci głównego bohatera.
Ćwiczenie 1
Jaką rolę w scenie Na rogu ulicy z aktu I dramatu pełni tekst poboczny? Zaznacz poprawne odpowiedzi.
RzgnysIz5HVvY
1
RGdbHr0irzjVd
RsGiQdQk9Epx0
RG9InzU0P6EaD
RNE1UousDqowd
RY82fYzIlHwuk
R9kmaA28M9c6J
R1OVhsPQZDdpK
R1XLRLL7hvNxF
1
Polecenie 2
Przeczytaj uważnie scenę Pokój w hotelu z aktu II i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
R1Fmq5VVz92zv
Skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
1. W scenie pojawia się dialog sytuacyjny. Jego osobliwość polega na tym, że Nieznajomy relacjonuje wizję, która rozgrywa się w jego głowie, a Pani próbuje go uspokoić, wyjaśniając nadprzyrodzone zjawiska realnymi, np. szumem drzew.
2. Rzeczywiste rekwizyty, np. robótka Pani, są atrybutami postaci, a poza tym zakorzeniają bohaterów w świecie rzeczywistym. Rekwizyty ze snu mają znaczenie symboliczne.