Zapoznaj się z treścią audiobooków, a następnie odpowiedz na pytanie: W czym teoria Locke'a dotycząca umysłu jako niezapisanej tablicy różniła się od teorii idei wrodzonych?
RnR04OisiTAPc
(Uzupełnij).
Polecenie 2
Odpowiedz na pytanie, jaką rolę Locke przypisuje wrażeniom zmysłowym?
R1ZVRmIy9sfPB
(Uzupełnij).
ROzotPz3FDG9e
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem <span lang='en>John Locke. Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego.
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem <span lang='en>John Locke. Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego.
John Locke
Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego
[O źródłach poznania]
Załóżmy zatem, że umysł jest, jak to się mówi, czystą kartą, niezapisaną żadnymi znakami, że nie ma on idei; jak się dochodzi do tego, że je zdobywa? Skąd ten ogromny zapas obrazów, niemal nieskończenie różnorodnych, którymi nieustannie czynna, nieograniczona wyobraźnia ludzka zapełniła umysł? Skąd bierze się w umyśle cały materiał dla rozumu i wiedzy? Odpowiadam na to jednym słowem: z doświadczenia; na nim oparta jest cała nasza wiedza i z niego ostatecznie się wyprowadza. Nasze obserwacje zwrócone ku zmysłowym rzeczom zewnętrznym czy też ku wewnętrznym czynnościom duchowym, które postrzegamy i które są przedmiotem naszej refleksji – oto, co zaopatruje umysł w cały materiał myślenia. Takie są dwa źródła poznania, z których pochodzą wszystkie idee, jakie mamy lub możemy mieć naturalnym sposobem.
Źródło: John Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. B. J. Gawecki, II, 1, 2.
R14ySuBKj0obJ
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem <span lang='en>John Locke. Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego.
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem <span lang='en>John Locke. Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego.
Źródło: John Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, I, 2, fragmenty, tłum. B. J. Gawecki.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R4h5tiIvdJNtA
Ćwiczenie 1
W jaki sposób Locke przedstawiał wpływ doświadczenia na powstawanie idei? Zaznacz właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Na doświadczenie składają się wrażenia zmysłowe i refleksja., 2. Doświadczenie idei płynie z zewnątrz, poprzez pięć zmysłów., 3. Jednym z aspektów powstawania idei jest refleksja, która polega na postrzeganiu aktywności własnego umysłu., 4. Idee zawarte w ludzkim umyśle pochodzą albo z doświadczenia zewnętrznego, albo z doświadczenia wewnętrznego.
W jaki sposób Locke przedstawiał wpływ doświadczenia na powstawanie idei? Zaznacz właściwe odpowiedzi.
Na doświadczenie składają się wrażenia zmysłowe i refleksja.
Doświadczenie idei płynie z zewnątrz, poprzez pięć zmysłów.
Jednym z aspektów powstawania idei jest refleksja, która polega na postrzeganiu aktywności własnego umysłu.
Idee zawarte w ludzkim umyśle pochodzą albo z doświadczenia zewnętrznego, albo z doświadczenia wewnętrznego.
Ćwiczenie 2
R10tknU394i74
Uzupełnij tekst w ten sposób, by przedstawiał skonstruowaną przez Locke'a krytykę istnienia idei wrodzonych. Locke poddawał krytyce głoszoną przez 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie i Leibniza koncepcję idei wrodzonych. Twierdził, że umysł ludzki to 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie wypełniana treścią przez doświadczenie. Umysł nie ma dostępu do rzeczy tylko do 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie. 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie stanowią podstawę całej wiedzy i pochodzą z doświadczenia, 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie zaś powstają w umyśle z idei prostych. Koncepcja idei prostych i złożonych Locke’a była skierowana przeciwko 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie perspektywie powstawania wiedzy i 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie pojęciowemu. Locke odrzucał pojęcia 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie i istoty. Według Locke’a 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie nic nie mówi o istnieniu substancji. Substancja jest wytworem umysłu.
Uzupełnij tekst w ten sposób, by przedstawiał skonstruowaną przez Locke'a krytykę istnienia idei wrodzonych. Locke poddawał krytyce głoszoną przez 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie i Leibniza koncepcję idei wrodzonych. Twierdził, że umysł ludzki to 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie wypełniana treścią przez doświadczenie. Umysł nie ma dostępu do rzeczy tylko do 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie. 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie stanowią podstawę całej wiedzy i pochodzą z doświadczenia, 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie zaś powstają w umyśle z idei prostych. Koncepcja idei prostych i złożonych Locke’a była skierowana przeciwko 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie perspektywie powstawania wiedzy i 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie pojęciowemu. Locke odrzucał pojęcia 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie i istoty. Według Locke’a 1. realizmowi, 2. idei, 3. idee złożone, 4. umysł, 5. substancji, 6. formy, 7. duszy, 8. tabula rasa, 9. nomen erit, 10. Idee proste, 11. epistemologicznej, 12. idealizmowi, 13. Descartesa, 14. Kanta, 15. metafizycznej, 16. doświadczenie nic nie mówi o istnieniu substancji. Substancja jest wytworem umysłu.
Uzupełnij tekst w ten sposób, by przedstawiał skonstruowaną przez Locke'a krytykę istnienia idei wrodzonych.
idealizmowi, substancji, idee złożone, Idee proste, duszy, idei, realizmowi, Descartesa, metafizycznej, nomen erit, tabula rasa, epistemologicznej, doświadczenie, umysł, Kanta, formy
Locke poddawał krytyce głoszoną przez .................................. i Leibniza koncepcję idei wrodzonych. Twierdził, że umysł ludzki to .................................., wypełniana treścią przez doświadczenie. Umysł nie ma dostępu do rzeczy, tylko do ................................... .................................. stanowią podstawę całej wiedzy i pochodzą z doświadczenia, natomiast .................................. powstają w umyśle z idei prostych. Koncepcja idei prostych i złożonych Locke’a była skierowana przeciwko .................................. perspektywie powstawania wiedzy i .................................. pojęciowemu. Locke odrzucał pojęcia .................................. i istoty. Według Locke’a .................................. nic nie mówi o istnieniu substancji. Substancja jest wytworem umysłu.
Praca domowa
Zastanów się nad koncepcją tabula rasa. Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że wszystkie idee biorą się z doświadczenia, czy też uważasz, że istnieją jakieś wrodzone idee? Napisz pracę argumentacyjną na ten temat.