Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: John Locke: tabula rasa, podział idei
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz teorię empiryzmu Johna Locke'a.
Przeanalizujesz stworzoną przez Locke'a klasyfikację idei.
Zastanowisz się nad koncepcją tabula rasa.
Cele operacyjne. Uczeń:
zna koncepcję empiryzmu Johna Locke'a;
omawia klasyfikację idei autorstwa Locke'a;
wskazuje różnice między koncepcją tabula rasa (Locke'a) a koncepcją idei wrodzonych (Kartezjusza).
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „John Locke: tabula rasa, podział idei”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Audiobook”.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film edukacyjny”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym przed lekcją e‑materiałem i wykonali zadane ćwiczenie. Jeśli odpowiedzi uczniów bardzo się różnią lub ćwiczenie okazało się trudne, nauczyciel omawia je na forum. Dyskusja.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Teoria empiryzmu Johna Locke'a.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Film edukacyjny”. Uczniowie po zapoznaniu się z nim dzielą się na grupy i przygotowują odpowiedzi na pytania:
— grupa 1: Co to znaczy, że John Locke „zwrócił władze poznawcze człowieka ku niemu samemu”?;
— grupa 2: Czym jest świadomość według Locke'a?;
— grupa 3: O jakich zasługach Locke'a dla filozofii mówi profesor?. Po upływie ustalonego wcześniej czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich lub je uzupełniają. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem zadania, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel prosi uczniów o ciche zapoznanie się z tekstami źródłowymi. Każdemu z uczniów zadaje do opracowania części multimedium w sekcji „Audiobook”. Po wyznaczonym czasie uczniowie dzielą się zdobytą wiedzą, odpowiadając na postawione pytanie: W czym teoria Locke'a dotycząca umysłu jako niezapisanej tablicy różniła się od teorii idei wrodzonych?
Uczniowie wykonują ostatnie ćwiczenie nr 1. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Interpretacja uogólniająca tekstu źródłowego. Uczniowie przygotowują konspekt pracy argumentacyjnej, w której przedstawią interpretację omawianego tekstu źródłowego. Pracują indywidualnie, posiłkując się notatkami oraz treściami ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy ćwiczenie zamknięte nr 2, a uczniowie udzielają odpowiedzi. Następnie na tablicy interaktywnej wyświetlone zostają wyniki obu ankiet. Wybrany lub chętny uczeń porównuje zestawienie i wyjaśnia, z czego wynikają różnice w odpowiedziach.
Praca domowa:
Zastanów się nad koncepcją tabula rasa. Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że wszystkie idee biorą się z doświadczenia, czy też uważasz, że istnieją jakieś wrodzone idee? Napisz pracę argumentacyjną na ten temat.
Materiały pomocnicze:
Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).
Walczak P., Metody aktywizujące w nauczaniu filozofii, w: „Analiza i egzystencja” 10 (2009).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.