Audiobook
OcalonyMam dwadzieścia cztery lata
ocalałem
prowadzony na rzeźTo są nazwy puste i jednoznaczne:
człowiek i zwierzę
miłość i nienawiść
wróg i przyjaciel
ciemność i światło.Człowieka tak się zabija jak zwierzę
widziałem:
furgony porąbanych ludzi
którzy nie zostaną zbawieni.Pojęcia są tylko wyrazami:
cnota i występek
prawda i kłamstwo
piękno i brzydota
męstwo i tchórzostwo.Jednako waży cnota i występek
widziałem:
człowieka który był jeden
występny i cnotliwy.Szukam nauczyciela i mistrza
niech przywróci mi wzrok słuch i mowę
niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia
niech oddzieli światło od ciemności.Mam dwadzieścia cztery lata
ocalałem
prowadzony na rzeź.
Nazwij składniowy środek artystyczny dominujący w wierszu Ocalony i wyjaśnij, jak jego zastosowanie kształtuje rytm wypowiedzi podmiotu lirycznego.
Rozszyfruj aluzję literacką zastosowaną w przedostatniej strofie wiersza. Objaśnij jej funkcję.
beznajwiększym wydarzeniem
w życiu człowieka
są narodziny i śmierć
Bogaojcze Ojcze nasz
czemu
jak zły ojciec
nocąbez znaku bez śladu
bez słowaczemuś mnie opuścił
czemu ja opuściłem
Ciebieżycie bez boga jest możliwe
życie bez boga jest niemożliweprzecież jako dziecko karmiłem się
Tobą
jadłem ciało
piłem krewmoże opuściłeś mnie
kiedy próbowałem otworzyć
ramiona
objąć życielekkomyślny
rozwarłem ramiona
i wypuściłem Ciebiea może uciekłeś
nie mogąc słuchać
mojego śmiechuTy się nie śmiejesz
a może pokarałeś mnie
małego ciemnego za upór
za pychę
za to
że próbowałem stworzyć
nowego człowieka
nowy językopuściłeś mnie bez szumu
skrzydeł bez błyskawic
jak polna myszka
jak woda co wsiąkła w piach
zajęty roztargniony
nie zauważyłem twojej ucieczki
twojej nieobecności
w moim życiużycie bez boga jest możliwe
życie bez boga jest niemożliwe(marzec 1988–marzec 1989)
Opisz własnymi słowami paradoksy wyrażone w wierszu bez.
Wyjaśnij znaczenie symboliki nocy i ciemności w wierszu bez, odwołując się do kontekstu religijnego.
Wynotuj rozważane przez podmiot liryczny przyczyny odejścia Boga. Na tej podstawie wyjaśnij, jak podmiot liryczny postrzega Stwórcę.
Czy, twoim zdaniem, wiersz Tadeusza Różewicza słusznie jest określany jako antycredo? Sformułuj swoją opinię w postaci tezy i poprzyj ją dwoma argumentami zilustrowanymi odwołaniami do tekstu.
Scharakteryzuj podobieństwa i różnice postaw człowieka wobec Boga opisanych w wierszach Ocalony i bez.