Wzrost zapotrzebowania na usługi
Zapotrzebowanie na usługi zmienia się wraz z upływem czasu. Jest ono wynikiem poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego, ale także wielu innych czynników. Wraz z rozwojem rosną i zmieniają się potrzeby społeczeństwa, pojawia się konieczność powstawania coraz to nowych typów usług. Sprzyja temu postęp techniczny i technologiczny, przemiany mentalne w społeczeństwie, a także zmiana stylu życia. Zapotrzebowanie na usługi zmienia się również wraz ze zmianami demograficznymi w społeczeństwie – innych usług potrzebują osoby młode, a innych te w podeszłym wieku. Kolejnym czynnikiem zmieniającym zapotrzebowanie na usługi są wydarzenia nagłe, losowe jak choćby katastrofy przyrodnicze czy epidemie. Za przykład może posłużyć pandemia Sars-Cov-2 w 2020 roku, na skutek której znacznie wzrosło między innymi zapotrzebowanie na usługi świadczone zdalnie, przez Internet.
Jak można zmierzyć poziom zapotrzebowania na usługi? Może się to odbywać w rozmaity sposób. Dla przykładu w przypadku salonów fryzjerskich zapotrzebowanie może być zmierzone poprzez wzięcie pod uwagę liczby osób, którym udzielono usługi fryzjerskiej w danym roku. Jeśli liczba ta wzrasta przy jednoczesnym słabszym wzroście ogólnej liczby ludności, to można uznać, że zapotrzebowanie wzrosło. Jednak nie zawsze możliwe jest uzyskanie rzetelnej informacji dotyczącej dokładnej liczby osób, które skorzystały z takiej czy innej usługi. Jak sobie z tym poradzić? Można na przykład sprawdzić liczbę zarejestrowanych zakładów fryzjerskich. Jeśli ta rośnie, może to świadczyć o rosnącym zapotrzebowaniu. Należy więc wnioskować, że powstawanie nowych podmiotów gospodarczych danego typu jest wynikiem zaobserwowania zainteresowania danym rodzajem usług. Jeszcze innym sposobem miary zmieniającego się zapotrzebowania jest kontrola dochodów osiąganych przez określoną grupę przedsiębiorców. Oczywiście należy wziąć też pod uwagę na przykład zmianę kosztów i cen usług, mimo to jest to pewien sposób, dzięki któremu można wnioskować o wielkości rynku oraz zmieniających się potrzebach. Przyjrzyjmy się teraz, jak zmieniało się zapotrzebowanie na wybrane rodzaje usług w Polsce.
Jak wskazano wcześniej, zapotrzebowanie na usługi zmienia się wraz z rozwojem społeczno-gospodarczym kraju. Przykładem mogą być usługi biznesowe. Główny Urząd Statystyczny zalicza do nich takie działalności jak „Informacja i komunikacja”, „Działalność związaną z obsługą rynku nieruchomości” oraz „Działalność profesjonalną, naukową i techniczną”, a także „Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca”.
W 2017 roku na terenie Polski funkcjonowało ponad 470 000 firm świadczących wyżej wymienione usługi. Ich liczba zwiększyła się o prawie 6% w stosunku do 2016 roku. Liczba pracowników wskazanych sektorów wyniosła 1,6 mln osób, czyli o ponad 5% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. Obroty tej branży zwiększyły się o prawie 10% na przestrzeni 2016 i 2017 roku.
Innym przykładem dziedziny, na usługi której rośnie zapotrzebowanie, jest branża informatyczna. W 2017 roku obroty podmiotów w tej dziedzinie wyniosły prawie 70 mld złotych i były większe o ponad 14%, a liczba przedsiębiorstw zwiększyła się o ponad 16% w porównaniu z rokiem poprzednim. Podobne tendencje dotyczą usług prawniczych, księgowych i związanych z zarządzeniem. W 2017 roku obroty tych branż wyniosły prawie 52 mld złotych i były wyższe o prawie 5% w stosunku do 2016 roku. Liczba firm świadczących takie usługi zwiększyła się o 3%. Zwiększenie zapotrzebowania obserwuje się także w sektorze usług marketingowych oraz badania rynku i opinii publicznej. Obroty zwiększyły się w prezentowanym okresie o 12%, a liczba podmiotów o ponad 7%.