Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat: Wzrost zapotrzebowania na usługi na poszczególnych etapach rozwoju społeczno‑ekonomicznego państw
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne. Uczeń: 1) wyjaśnia przyczyny i formułuje twierdzenia o prawidłowościach w zakresie zmiany roli sektorów gospodarki (rolnictwa, przemysłu i usług) w rozwoju cywilizacyjnym dla wybranych krajów świata, w tym Polski.
Treści nauczania
Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozumie pojęcie usług,
potrafi wymienić rodzaje usług,
potrafi wskazać rodzaje usług, których znaczenie rośnie i maleje,
potrafi wyjaśnić przyczyny zmiany zapotrzebowania na konkretne usługi,
potrafi wyjaśnić zapotrzebowania na usługi na poszczególnych etapach rozwoju społeczno‑ekonomicznego państw,
potrafi wskazać rodzaje usług w poszczególnych etapach rozwoju państw.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna / praca w parach / praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Wyszukiwarka kodów PKD: www.biznes.gov.pl/pl/tabela‑pkd [dostęp online 2.10.2020]
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się ze wstępem do materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie treści i wyjaśnia ewentualnie kwestie niezrozumiałe.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z grafiką i wykonują polecenia dotyczące grafiki interaktywnej. W parach uczniowie dyskutują swoje propozycje i usługi, które zaznaczyli. Uczniowie zaznaczają usługi, przy których mają odrębne zdanie.
Uczniowie na forum klasy prezentują wyniki swoich prac. Uzasadniają swój wybór, jak również przedstawiają kwestie sporne, jeśli takie wystąpiły.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Nauczyciel sprawdza zrozumienie treści, wyjaśnia kwestie niejasne.
Uczniowie wracają do swojej grafiki i weryfikują wcześniej przedstawioną argumentację. Nanoszą ewentualne poprawki i uzupełnienia. Nauczyciel wyjaśnia uczniom czynniki wpływające na rosnące zapotrzebowanie na usługi.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiających uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na podstawie grafiki interaktywnej i audiobooka.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zarówno audiobook, jak i grafikę interaktywną można wykorzystać w trakcie lekcji wiedzy o społeczeństwie poruszającej tematykę sektora usług w Polsce.