Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat: Wzrost zapotrzebowania na usługi na poszczególnych etapach rozwoju społeczno‑ekonomicznego państw

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne. Uczeń: 1) wyjaśnia przyczyny i formułuje twierdzenia o prawidłowościach w zakresie zmiany roli sektorów gospodarki (rolnictwa, przemysłu i usług) w rozwoju cywilizacyjnym dla wybranych krajów świata, w tym Polski.

Treści nauczania

  1. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne. 

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozumie pojęcie usług,

  • potrafi wymienić rodzaje usług,

  • potrafi wskazać rodzaje usług, których znaczenie rośnie i maleje,

  • potrafi wyjaśnić przyczyny zmiany zapotrzebowania na konkretne usługi,

  • potrafi wyjaśnić zapotrzebowania na usługi na poszczególnych etapach rozwoju społeczno‑ekonomicznego państw,

  • potrafi wskazać rodzaje usług w poszczególnych etapach rozwoju państw.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna / praca w parach / praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Wyszukiwarka kodów PKD: www.biznes.gov.pl/pl/tabela‑pkd [dostęp online 2.10.2020]

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wstępna

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się ze wstępem do materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie treści i wyjaśnia ewentualnie kwestie niezrozumiałe.

  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z grafiką i wykonują polecenia dotyczące grafiki interaktywnej. W parach uczniowie dyskutują swoje propozycje i usługi, które zaznaczyli. Uczniowie zaznaczają usługi, przy których mają odrębne zdanie.

  • Uczniowie na forum klasy prezentują wyniki swoich prac. Uzasadniają swój wybór, jak również przedstawiają kwestie sporne, jeśli takie wystąpiły.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Nauczyciel sprawdza zrozumienie treści, wyjaśnia kwestie niejasne.

  • Uczniowie wracają do swojej grafiki i weryfikują wcześniej przedstawioną argumentację. Nanoszą ewentualne poprawki i uzupełnienia. Nauczyciel wyjaśnia uczniom czynniki wpływające na rosnące zapotrzebowanie na usługi.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiających uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na podstawie grafiki interaktywnej i audiobooka.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Zarówno audiobook, jak i grafikę interaktywną można wykorzystać w trakcie lekcji wiedzy o społeczeństwie poruszającej tematykę sektora usług w Polsce.