Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dramat realistyczny

R107B2MRT6X701
Źródło: Louis-Michel van Loo, Denis Diderot - portet, 1767, domena publiczna.

RealizmrealizmRealizm jako określony prąd w literaturze pojawił się w połowie XIX w., jednak pierwsze utwory, w których stosowano technikę realistyczną, powstawały już wcześniej. Ważną rolę w ukształtowaniu się dramatu realistycznego odegrał Denis Diderot, autor Paradoksu o aktorze, który w swoich dramatach, a przede wszystkim w teoretycznych tekstach na temat teatru postulował odejście od charakterystycznego dla XVII‑wiecznej tragedii idealizmu i zbliżenie sztuki dramatycznej do życia. Podobne poglądy na dramat głosił również G.E. Lessing, autor Dramaturgii hamburskiej. Tendencje te doprowadziły do powstania nowego, odmiennego od komedii i tragedii gatunku, nazywanego dramatem mieszczańskim lub po prostu dramatem. Jego bohaterami byli mieszczanie, którzy zgodnie z zasadą stosowności mogli pojawiać się jedynie w komedii. Według Diderota postacie dramatyczne miała cechować typowość, przeciętność, a fabuła powinna przedstawiać wydarzenia i konflikty codzienne, bliskie życiu.

Ważnym elementem dramatu realistycznego było porzucenie wiersza na rzecz prozy i odejście od wyszukanego retorycznego języka, który został zastąpiony przez mowę potoczną. Postulaty te znalazły swoje odzwierciedlenie także w twórczości dramaturgów XIX w. Dążąc do odtworzenia rzeczywistości, nie stawiali oni sobie za cel jej kopiowania, ale zazwyczaj pragnęli ukazywać w krytycznym świe istotne problemy moralne i społeczne. W ich utworach realistycznej motywacji zdarzeń, opartej na prawdopodobieństwie życiowym, towarzyszyła analiza psychiki bohaterów. Konflikt w dramacie realistycznym miał charakter społeczno‑obyczajowy, moralny lub psychologiczny. Na akcję składały się wydarzenia tworzące ciąg przyczynowo‑skutkowy i rozgrywające się przeważnie w dość krótkim czasie. Na ogół sprowadzała się ona do jednego wątku, czasem dookreślanego przez wątki poboczne. Dążono również do zachowania jedności miejsca, przedstawianego z dbałością o realia. Liczba postaci była ograniczona, zazwyczaj nie przekraczała pięciu osób, bohaterowie często byli ze sobą blisko spokrewnieni.

RlhiQB5mIlQK11
Zdjęcie przedstawiające Henryka Ibsena
Źródło: Julius Cornelius Schaarwächter, XIX wiek, domena publiczna.

Ważną rolę w rozwoju dramatu realistycznego odegrał Ibsen, który początkowo pisał sztuki bliskie dramatowi romantycznemu (Peer Gynt), a później tworzył dramaty realistyczne (obok Nory m.in. Podpory społeczeństwa) i naturalistyczne (Upiory), by następnie zbliżyć się do symbolizmu (m.in. Dzika kaczka). Antoni Czechow, inny wybitny realista (autor m.in. Wujaszka Wani, Trzech sióstr czy Wiśniowego sadu), także wzbogacał swoje utwory o elementy poetyckie i symboliczne. Pokrewnym realizmowi nurtem był naturalizmnaturalizmnaturalizm (zob. dramat naturalistyczny). Wzorzec gatunkowy wypracowany przez XIX‑wiecznych realistów, określany jako dramat właściwy lub obyczajowo‑psychologiczny, jest popularny do dziś.

Teatr realistyczny

Początki realizmu w teatrze wiążą się z romantyzmem, jednak prawdziwy przełom wiąże się z postacią księcia Jerzego II, który stworzył na swym dworze w Meiningen nowatorski teatr, w którym wystawiał klasyczny repertuar, przestrzegając zasady historycznej wierności realiom epoki, co przejawiało się zarówno w doborze kostiumów, jak również w scenografii. W teatrze Meiningeńczyków, opartym na zespołowej grze aktorskiej, działał Ludwig Chronegk, uważany za pierwszego reżysera we współczesnym znaczeniu tego terminu. Spektakle teatru z Meiningen oglądał Ibsen, który bywał również na próbach zespołu. Teatralna praktyka Mienigeńczyków wpłynęła na wybitnych twórców teatru utożsamianych z realizmem i naturalizmem: André Antoine’a, twórcy Théâtre Libre, a także Konstantego Stanisławskiego, którzy wystawiali m.in. utwory Ibsena.

Polecenie 1

Wysłuchaj nagrania. Następnie przeczytaj definicje deus ex machinaretardacji pochodzące z Encyklopedii PWN, a następnie opisz, jak są realizowane w dramacie Nora .

Zapoznaj się z treścią nagrania. Następnie przeczytaj definicje deus ex machinaretardacji pochodzące z Encyklopedii PWN. Opisz, jak są realizowane w dramacie Nora.

deus ex machina [łac., bóg z maszyny], teatr. dosłownie — bóstwo z (teatralnej) maszyny; nieoczekiwany wybawiciel; sztuczne rozwiązanie intrygi (w sztuce teatralnej lub powieści) przez nagłe wprowadzenie nowej osoby lub okoliczności.

RwR8y5QZ5yBlv
(Uzupełnij).

retardacja [łac. retardatio - opóźnienie, zwłoka], lit. chwyt kompozycyjny w utworze fabularnym, polegający na opóźnianiu biegu akcji, odwlekaniu rozwiązania konfliktu, w celu wzmożenia ciekawości odbiorcy.

Rz7zLavytgQ8T
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyjaśnij, jakie elementy zastosowane w utworze Henryka Ibsena zbliżają go do klasycznej budowy dramatu.

R19D7ciAn6i83
(Uzupełnij).
RMP2p9N7nndGG
Nagranie dźwiękowe Streszczenie utworu.
Źródło: Englishsquare Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

idealizm ontologiczny (metafizyczny)
idealizm ontologiczny (metafizyczny)

przekonanie, że realnie istniejącą rzeczywistością jest tylko świat idei – wiecznych, niezmiennych, doskonałych wzorów wszystkich rzeczy materialnych, a świat materialny, poznawalny zmysłami jest jedynie odzwierciedleniem rzeczywistości idealnej

naturalizm
naturalizm

naturalizm (fr. naturalisme, łac. naturalis – przyrodniczy, naturalny, wrodzony) – prąd literacki powstały w 2. poł. XIX w., wykorzystujący osiągnięcia nauk przyrodniczych, związany z poglądami deterministycznymi i ewolucjonistycznymi, często operujący silnymi środkami wyrazu, niestroniący od szczegółowego opisywania scen drastycznych, ukazujący ludzi jako organizmy biologiczne. Utwory naturalistyczne były zbliżone do konwencji dokumentu, ich narracja fabularna sprowadzała się najczęściej do przedstawienia kwestii społecznych poruszanej w utworze. Naturaliści opisywali zazwyczaj życie niższych warstw społecznych w ich codziennym środowisku, ukazując takie problemy, jak brak higieny, edukacji, ucisk wyższych klas i niesprawiedliwość losu

realizm
realizm

(fr. réalisme) – w literaturze prąd spopularyzowany w prozie II połowy XIX wieku, dążący do jak najwierniejszego odzwierciedlenia świata znanego czytelnikowi z codzienności. Realiści opisywali wydarzenia, bohaterów i ich egzystencję w sposób reprezentatywny dla przedstawianej w utworze grupy społecznej