Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak analizować dramat? Jak na jego kształt wpływają klasyczne zasady i artystyczne nurty danej epoki? Co należy wiedzieć, zanim przystąpi się do interpretacji tekstu? Te i inne ważne pytania pomogą ci w interpretacji dramatu Henryka Ibsena Nora.

Źródłem istotnych informacji są już didaskalia, o ile dramat je zawiera.

Postaci: Analiza głównego tekstu może rozpocząć się od określenia liczby i roli postaci. Należy zwrócić przy tym uwagę na stopień skomplikowania postaci i sposób ich wypowiedzi, określić typ głównego bohatera, opisać jego osobowość i styl, przyjrzeć się motywom jego postępowania. Dzięki temu można rozpoznać konflikt w dramacie, co ma znaczenie podstawowe dla jego interpretacji.

Język dramatu bywa zindywidualizowany, a jego bohaterowie wyrażają się również przez zachowania, gesty i rekwizyty, które mogą mieć charakter symboliczny.

Dla analizy gatunku dramatu istotne jest podejście autora do czasu i przestrzeni. Czy antyczna zasada jedności czasu i przestrzeni została zachowana w tekście, czy też utwór od niej odchodzi?

Czy świat przedstawiony jest realistyczny, czy też pojawiają się w nim elementy fantastyczne i czy wynikają z psychologii postaci? Jak skonstruowana została akcja dramatu? Czy odpowiada klasycznym zasadom kompozycji, czy też autor świadomie je łamie? Czy między przedstawianymi wydarzeniami istnieją związki przyczynowo‑skutkowe? Jakie znaczenie ma warstwa metafizyczna dzieła i jak wpływa na jego kształt artystyczny?

1
Polecenie 1

Przeczytaj uważnie akt I dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

Zapoznaj się uważnie z aktem pierwszym dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

RStVK3UO9aeDx
W jaki sposób została zbudowana przestrzeń dramatu? (Uzupełnij). Jaką rolę odgrywają rekwizyty? (Uzupełnij). Jakimi środkami posłużył się autor w celu scharakteryzowania postaci? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełnią dialogi postaci? (Uzupełnij).
Polecenie 2

Przenalizuj poniższy fragment dramatu Nora i opisz, jakie relacje panują między parą głównych bohaterów.

R1KDtBaJmDyGD
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz prawidłową odpowiedź.

RN6loLbQWC7mE
Łączenie par. . Miejsce akcji w Norze nie jest typowe dla dramatu realistycznego.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Czas w dramacie jest ściśle określony, jest to czas świąteczny - Boże Narodzenie.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. W dramacie mamy do czynienia z indywidualizacją językową.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ
Ćwiczenie 2

Zaznacz prawidłowe informacje na temat didaskaliów w dramacie realistycznym:

Ro5QTDY4zgn5Y
Możliwe odpowiedzi: 1. cechą dramatu realistycznego są dość rozbudowane didaskalia, 2. w didaskaliach znajdują się szczegółowe informacje na temat miejsca, czasu akcji, zachowań bohaterów i ich wyglądu, 3. cechą dramatu realistycznego jest brak didaskaliów
1