Polecenie 1

Wyjaśnij, jakie emocje towarzyszyły widzom oglądającym spektakl Swinarskiego i z czego one wynikały.

RE5KzKL8EjwCR
(Uzupełnij).
R1C4cma6CGsXZ
Nagranie dźwiękowe dotyczy porównania dwóch inscenizacji Dziadów, w reżyserii Kazimierza Dejmka i Konrada Swinarskiego.
Źródło: Zbigniew Majchrowski, „Dziady” nie do pomyślenia, https://www.tygodnikpowszechny.pl/dziady‑nie‑do‑pomyslenia‑36420?gclid=Cj0KCQiA8vSOBhCkARIsAGdp6RSMBjPPhlFvi1X_fNXGJSDe‑z91NaApWFCtt8t5epW81K8R6SLerPMaAou_EALw_wcB
Polecenie 2

Często mówi się o twórczości Swinarskiego, że była prowokacyjna. Czy zgadzasz się z tym stwierdzeniem? Podaj argumenty, korzystając z treści audiobooka.

R1TS9JGZ2AA4g
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z fragmentem artykułu Marty Piwińskiej o tym, jak reżyser „zniewolił’ widownię, a następnie podaj dwa argumenty, które mogą potwierdzić jej tezę.
Zapoznaj się z fragmentem artykułu Marty Piwińskiej o tym, jak reżyser „zniewolił’ widownię, a następnie podaj dwa argumenty, które mogą potwierdzić jej tezę.
Marta Piwińska „Dziady” Swinarskiego

Swinarski poświęcił manewrowaniu odbiorem publiczności niemal tyle zabiegów co tekstowi. „Dziady” się odprawia – on to uświadomił od schodów i szatni, uczynił jawną, wręcz natrętną zasadą przedstawienia. Nic mi nie jest bardziej obce – pisał – niż msza narodowa; ale zrobił z nas orszak i na jego Dziady wchodzimy za księdzem Piotrem z mszalnym dzwonkiem, pod ciemnym Ukrzyżowanym, na obrzęd dziadów. Nie ma w tym sprzeczności. Ponieważ nic mu nie jest bardziej obce, na początek zamknął nas w świętą formę.

cw1 Źródło: Marta Piwińska, „Dziady” Swinarskiego, dostępny w internecie: http://www.encyklopediateatru.pl/artykuly/49566/dziady-swinarskiego.
Rx3rKQ524chkL
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2
Przypomnij sobie fragmenty sztuki przedstawiające Dziady część 3. Napisz, co przedstawia poniższy kadr i w jaki sposób reżyser nawiązał tu do kwestii zniewolenia (społecznego, politycznego, wewnętrznego i tak dalej).
Przypomnij sobie fragmenty sztuki przedstawiające Dziady część 3. Napisz, co przedstawia poniższy kadr i w jaki sposób reżyser nawiązał tu do kwestii zniewolenia (społecznego, politycznego, wewnętrznego i tak dalej).
R1FRRGgJuAUIZ
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R13gRMZopNWav
(Uzupełnij).